• mamlan

Kyckling i lergryta?

Hej, tänkte använda min lergryta..men har glömt hur man gör :-P Hur länge ska den ligga i blöt innan den används, räcker någon timme? Ska tillaga en hel kyckling, hur länge behöver den vara i ugnen då? Har ni tips på goda kryddningar av  kyckling kom gärna med dem oxå.

• Svar på tråden Kyckling i lergryta?
  • MrsB

Jag brukar ha den i vatten/blöt halvtimme till enkvart innan...

Brukar ta olja eller flytande smör, grillkrydda och smeta ihop det sen pensla hela kycklingen
    sen ett par klickar riktigt smör innuti kycklingen blir hur god som helst..

Har den i ugnen på 200-250 grader i 2 timmar... min blir inte för torr då heller...

• mamlan

Tack för tipset. Enda "felet" var att den kycklingen var delad..en hel kyckling torde väl ta lite längre tid..Någon som testat?

• mamlan
    MrsB skrev 2010-10-28 14:09:19 följande:
    Jag brukar ha den i vatten/blöt halvtimme till enkvart innan...

Brukar ta olja eller flytande smör, grillkrydda och smeta ihop det sen pensla hela kycklingen
    sen ett par klickar riktigt smör innuti kycklingen blir hur god som helst..

Har den i ugnen på 200-250 grader i 2 timmar... min blir inte för torr då heller...
    Aha..hann inte se ditt svar innan jag skrev..tusen tack. Kör på det då
  • MrsB
    mamlan skrev 2010-10-28 14:13:29 följande:
    Aha..hann inte se ditt svar innan jag skrev..tusen tack. Kör på det då
    Jag har alltid kyckling inne så länge för e lite rädd för bakterierna som kycklingen har *ler*.. men den har inte blivit torr hittills allafall och grytan e ju fuktig så den borde inte bli torr..

Låt lergrytan svalna av efteråt innan du häller kallt vatten i den eller varmvatten
    menar mes locket när man tagit den ut från ugnen, ja tog av locket och la den under kranen och spola vatten på den då sprack min lock....
Svar på tråden Kyckling i lergryta?