• temmaL

Tips på laktosfria efterrätter

Det blir en liten bjudning i helgen, men en av gästerna är laktosintolerant. Vad ska man då göra för efterrätt?

Jag är helt ny på det här ämnet och började googla lite och fråga runt. Det finns ju tre miljarder olika laktosfria recept på nätet, men min polare som är laktosintolerant säger att det är svårt att hitta någon som är god på riktigt.

Så nu vänder jag mig till er, har ni nåt bra tips på nån god laktosfri efterrätt? Schneeeeeella? Skrattande

• Svar på tråden Tips på laktosfria efterrätter
  • Pickeli

Vad vill du göra för dessert? Gör samma fast använd laktosfria livsmedel i den!

Google it!
  • Pickeli

Typ glass på laktosfri grädde osv..

Google it!
  • skorpionen80

Ersätt tex mjölken med laktosfri mjölk, grädden med laktosfri grädde etc. De smakar i princip likadant, Valios iaf! Den är inte sötare eller så heller.

Säker på att det bara är laktosen hon inte tål, så det inte är mjölkproteinet? Har nämligen aldrig hört någon säga att laktosfritt inte är gott. Smakar ju likadant ;)

• BuoBä

Om din gäst är kräsen är det kanske bäst att fråga honom/henne efter ett förslag...

• temmaL
    Pickeli skrev 2010-10-28 14:21:28 följande:
    Vad vill du göra för dessert? Gör samma fast använd laktosfria livsmedel i den!
    Jag tänkte göra vitchokladmousse, men där sket dig sig redan vid chokladen...såvida det inte finns mjökfri choklad?

Iallafall så vet jag inte vad jag ska göra istället, får gnugga geniknölarna.
  • temmaL
    skorpionen80 skrev 2010-10-28 14:22:44 följande:
    Ersätt tex mjölken med laktosfri mjölk, grädden med laktosfri grädde etc. De smakar i princip likadant, Valios iaf! Den är inte sötare eller så heller.

Säker på att det bara är laktosen hon inte tål, så det inte är mjölkproteinet? Har nämligen aldrig hört någon säga att laktosfritt inte är gott. Smakar ju likadant ;)
    Aha! Men det låter ju jättebra! Har som sagt aldrig smakat på nån av dom produkterna, så det var därför jag rådfrågade.

Jag vet inte riktigt vad det är hon inte tål, men hon brukar tydligen använda soyagrejer istället (huh?) Kan verkligen ingenting om det här!
  • temmaL
    BuoBä skrev 2010-10-28 14:25:50 följande:

Om din gäst är kräsen är det kanske bäst att fråga honom/henne efter ett förslag...

Det är ju iof ett rätt bra förslag, men jag ville överraska lite Glad
  • BuoBä
    temmaL skrev 2010-10-28 14:29:47 följande:
    Aha! Men det låter ju jättebra! Har som sagt aldrig smakat på nån av dom produkterna, så det var därför jag rådfrågade.

Jag vet inte riktigt vad det är hon inte tål, men hon brukar tydligen använda soyagrejer istället (huh?) Kan verkligen ingenting om det här!

Det är STOR skillnad på att vara laktosintolerant och att inte tåla mjölkprotein, så det måste du kolla upp med henne.

• Vroooooom
    temmaL skrev 2010-10-28 14:29:47 följande:

Då låter det ju nästan som att hon är mjölkproteinallergiker och behöver mjölkfritt.

Är det laktosfritt hon behöver så finns det en hel del produkter att välja på. Det går att göra de flesta recepten men bara byta ut ingredienserna mot laktosfria. Vit choklad som är laktosfri kan dock vara svår att hitta men det finns annan laktosfri choklad, och det finns även många goda gräddglassar som är laktosfria från Åhus och Alvesta
    Did you give the world some love today?
  • temmaL
    BuoBä skrev 2010-10-28 14:32:56 följande:

Det är STOR skillnad på att vara laktosintolerant och att inte tåla mjölkprotein, så det måste du kolla upp med henne.

Ajdå, jag lär kolla upp riktig fakta! Vore lite drygt om hon mådde dåligt efter en middag här
  • temmaL
    Vroooooom skrev 2010-10-28 14:36:18 följande:
    Då låter det ju nästan som att hon är mjölkproteinallergiker och behöver mjölkfritt.

Är det laktosfritt hon behöver så finns det en hel del produkter att välja på. Det går att göra de flesta recepten men bara byta ut ingredienserna mot laktosfria. Vit choklad som är laktosfri kan dock vara svår att hitta men det finns annan laktosfri choklad, och det finns även många goda gräddglassar som är laktosfria från Åhus och Alvesta
    Tack för tipset med chokladen, ska kolla upp det! Glad
  • Miralicia

Den här är riktigt god, och helt mjölkfri. Om man vill kan man servera lite vaniljglass till (tofuline eller Oatly för helt mjölkfri)
    utanallt.blogspot.com/2010/03/hallofeepaj-med-blabar.html

För att göra det lite enklare för sig när det inte behöver vara utan annat än bara mjölk så kan du till botten använda digestivekex som krossas och blandas med smält mjölkfritt margarin och trycks ut i botten på en form och får stelna. Kolla bara innehållsförteckningen så digestivekexen inte innehåller mjölk (finns några, tex Lidls, som gör det men de flesta är utan mjölk)

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Tips på laktosfria efterrätter