• lenas funderingar

Mitt hår är en katastof eftr. mitt frisörbesök söker akut hjälp!!

Det är så att jag var mellanblond o ville bli brunett..Skrev ut några bilder på en snygg varm guldbrun färg som jag ville ha o tog med mig till frissan. När jag är klar kommer jag ut med en mörkbrun/vinröd färg som inte alls likna den på bilden utan mkt mkt mörkare..blev väldigt besviken o missnöjd!! Hon använde sig av en "halvfärg" sa hon den sitter i längre än toning men inte permanent mena hon.

Fick en ny tid då frisören skulle lägga i några ljusare slingor i håret gratis för att ljusa upp det lite o hon mena att då skulle jag få det som jag ville ha det från början. Hon blekte slingor i folie till väldigt ljusa sen hade hon i en toning som hon dessutom hade in i hela håret så inte bara på slingorna.

Nu är jag ännu mera missnöjd! Det hela med slingorna tog 3tim o mitt hår känns torrt o slitet nu. All glans o det blanka m lite skiftningar försvann när slingorna kom i o pga att hon drog ut toningen i längderna med..längderna blev alltså sotiga mot svart, matt färg o sen ä det ljusare slingor i. Alltså är mitt hår nu en katastrof!!ångrar mig.

Va in till en annan frisör o fråga vad man kan göra o de menade att man kan tvätta med ett schampo m nån slags avfärgning/blekning 1% väte stakt i längderna så lite färg släpper därifrån sen lägga i en toning mer mot ljus guld. Men detta kommer självklart att slita ännu mer på håret så kommer inte på tal nu.

Har någon annan varit med om liknande? Hur gick ni till väga för att få längderna ljusare i en mer guldbrun nyans alltså få bort det sotiga?
    Har förstått att jag ska köra med inpackning ofta för o dra ur färg..ha det över natten o sätta folie i o föna m värme? tips på nån särskilt bra inpackning? har hört ja kan använda mjällshampo? Finns det något mer jag kan göra? Tar tacksamt emot alla tips!

• Svar på tråden Mitt hår är en katastof eftr. mitt frisörbesök söker akut hjälp!!
  • MarreB

Det kommer att bli ljusare om en vecka ,så jag tycker ej du ska göra nåt ännu.Finns inget värre än att misslyckas hos frisören så sen 15 år tebax färgar o slingar jag sj mitt hår.Blir alltid skitbra:)

Är ingen frisör men har färgat o slingat mitt o andras hår i flera års tid.Så vänta nån vecka o ta handom håret med inpackning:)

• Fimpen72

Brukar inte inpackningar kunna dra ut lite färg?

Jag använder Aussie 3min long luciose inpackningen (inte säker på stavningen).
    På Åhlens för över 100kr men på Rusta tar de 70kr.
    Har provat jättemånga olika packningar och den samt Elvital Nutrition & Shimmer inpackningen har varit bäst.

• AstraTrillian

Tvätta och släng i en riktigt bra inpackning, sätt en påse tätt över huvudet och sov med allt i.

• brünnhilde

Alltså, är du inte nöjd med en frisörs arbete har du ju alltid rätt att gå tillbaka och klaga, och få ordning på ditt hår gratis.

• lenas funderingar
    brünnhilde skrev 2010-10-28 19:41:54 följande:
    Alltså, är du inte nöjd med en frisörs arbete har du ju alltid rätt att gå tillbaka och klaga, och få ordning på ditt hår gratis.
    Jag har köpt kerastase inpackningen nu o ska köra med det. Saken var att jag va rätt blond, ville bli guldbrun o hade med en bild..hon lägger i en halvfärg/intensivtoning i nivå 5 med lite rött o koppar i. Blir mörkbrun med vinrött i. Håret va glansigt o blankt men alldeles för mörkt!! så fick komma tillbaka o hon blekte slingor väldigt ljusa o sen la i en toning för o dämpa färgen o ge mer ljusbrun färg åt slingorna..BARA det att samtidigt drog hon ut toningen i hela håret så det blev ännu mörkare! så nu är längderna sotiga svart/bruna o sen ljusa slingor..Håret är matt slitet all glans är borta o det är en kall nyans eftrs m den andra toningen försvann de rödaktiga reflexerna.

Jag vill bara ha slingor o ev toning i de när jag va tillbax o inte få en annan nyans i hela håret..men hon fråga inte utan la bara i toningen i hela håret. Jag vill inte gå dit en tredje gång då jag absolut inte litar mer på den frisören, däremot funderar jag på o ringa o be om pengarna tillbaka o säga hur missnöjd jag är o att hon nu förstört mitt hår??
    Jag va in till några andra salonger för o be om råd o betättade historien o de sa att det va ganska kört att nu få en ljusare brun nyans när det är så mörkt så att utgångsläget är förstört! De sa även att en 5a i ett blont hår blir väldigt mörkt o de borde hon ha vetat om. De tyckte inte alls det va fin färg.
    Fick lite olika råd av olika frisörer:

1.Antingen ha i ett slags schampo m lite avfärgning som gör att färgen lossar lite o sen ha i en ljusare guldig toning.

2. Köra med inpackningar o vänta nån/några mån sen göra massa slingor med en låg vätehalt så de inte blir alltför ljusa o absolut inte sätta i mer färg/toning i håret

3. Avfärga o tona om

Allt detta sliter ju enormt på håret! Vet inte hur jag ska göra?? Ångrar mig nåt enormt hade en fin blond färg från början o ville ju bara prova o bli lite guldbrunt :(  Börjar jag göra slingor kommer håret se poröst ut o vad för färg de blir på dom vet ja inte o vill ju inte bli blond igen..va ju därför jag tona håret mörkt för o slippa bleka o nu måste jag tydligen bli blond igen för o kunna få en vettig färg
  • NadiaMi

Om du kan hålla dig, avvakta med att ändra färgen i någon vecka iallafall och sikta först på vårdande behandlingar för att ge håret lite tid att återhämta sig och få tillbaka lite glans.
    Det du redan har gjort har slitit på håret, och fortsätter du med fler behandlingar lär det ju inte bli mindre slitet och i värsta fall kan du behöva ta av längden ifall det blir för slitet.

Jag gör gärna egna inpackningar med bland annat honung, henna och annat smått och gott, och henna har ju både en vårdande egenskap och ger en rödaktig ton så det skulle kunna vara värt ett försök - och då menar jag som del av en inpackning i första hand.
    Köp en vårdande inpackning (har du ett märke som funkar bra för ditt hår så finns det ingen anledning att byta) och blanda i lite henna-gröt (inte pulvret direkt utan efter att det har blandats ut med vatten/olja/honung) innan du har det i håret.

Vårdande inpackningar till skillnad från kemiska behandlingar kan man i princip göra dagligen utan att det skadar håret så att ta det från den vinkeln i en vecka eller två för att ge håret lite tid att 'komma tillbaka' skulle kunna hjälpa.

• lenas funderingar
    NadiaMi skrev 2010-10-28 20:12:01 följande:
    Om du kan hålla dig, avvakta med att ändra färgen i någon vecka iallafall och sikta först på vårdande behandlingar för att ge håret lite tid att återhämta sig och få tillbaka lite glans.
    Det du redan har gjort har slitit på håret, och fortsätter du med fler behandlingar lär det ju inte bli mindre slitet och i värsta fall kan du behöva ta av längden ifall det blir för slitet.

Jag gör gärna egna inpackningar med bland annat honung, henna och annat smått och gott, och henna har ju både en vårdande egenskap och ger en rödaktig ton så det skulle kunna vara värt ett försök - och då menar jag som del av en inpackning i första hand.
    Köp en vårdande inpackning (har du ett märke som funkar bra för ditt hår så finns det ingen anledning att byta) och blanda i lite henna-gröt (inte pulvret direkt utan efter att det har blandats ut med vatten/olja/honung) innan du har det i håret.

Vårdande inpackningar till skillnad från kemiska behandlingar kan man i princip göra dagligen utan att det skadar håret så att ta det från den vinkeln i en vecka eller två för att ge håret lite tid att 'komma tillbaka' skulle kunna hjälpa.
    Ja jag ska låta håret vara nu i nån månad o bara göra inpackningar o ha i vårdande produkter. Färgen lär ju släppa lite med tiden men blir nog inte så ljust eftrs de ä mörkbrunt nu m sotiga längder..Men vad gör man sen när det gått nån/några mån?
    Låter det vara ännu längre el bleker slingor?Nyansen är ju kall matt o trist så lär ju bara bli ännu tråkigare o lika kall när de släpper lite
  • AnnikaH82

Goldwell har en jätte skonsam avfärgning, på våran salong säljer vi ut den till kund. Den rekomenderar vi till våra kunder. Många som har provat den har blivigt så nöjd med resultatet att de inte velat färga in med någon annan nyans, men det beror på hur mycket man får bort.

• sukiojag

Ja börja med en goldwell avfärg, om du väntar för länge kommer den dassiga färgen bara bli ljusare, inte finare utan snarare grönare. men bli absolut inte blond igen! Då blir det ju ännu värre! Jag e frisör o skulle inte slinga mer, då lämnas ju massa dassiga längder kvar, utan vänta ett tag, gör den kerastase inp varje tvätt, sen återigen inp.
    Jag vet att du vill ha pengarna tillbaka, men det kommer du inte få, det enda hon e skyldig är att försöka rätta till det.
    Jag håller med om att en 5:à är alldeles för mörk utan rödpigmentering, vet du om hon va nyutbildad? Bor du i storstad? Tänkte att det finns ofta fler "billiga snabba" frisörer främst i Sthlm, o det är ju verkligen inte bra!
    Men håll ut! Det kommer bli bra, men du kanske skulle kolla på tex rejta.se eller googla bra frisörer i din stad.

Det jag ofta upplever i mitt yrke är att folk ofta tror att man kan göra absolut allt (även det som inte är möjligt) nu tror jag absolut inte att det är så i ditt fall, men ofta så har kunden en annan uppfattning om vad som är möjligt. Självklart är det upp till frisören att ha en öppen konversation med kunden o om hon känner sig osäker måste hon tydliggöra kundens önskemål ännu mer.
    Nu hade du en bild, vilket e jättebra då man såklart inte kan mussuppfatta kundens önskan.

Hoppas du får till det!

• lenas funderingar
    sukiojag skrev 2010-10-28 22:16:35 följande:
    Ja börja med en goldwell avfärg, om du väntar för länge kommer den dassiga färgen bara bli ljusare, inte finare utan snarare grönare. men bli absolut inte blond igen! Då blir det ju ännu värre! Jag e frisör o skulle inte slinga mer, då lämnas ju massa dassiga längder kvar, utan vänta ett tag, gör den kerastase inp varje tvätt, sen återigen inp.
    Jag vet att du vill ha pengarna tillbaka, men det kommer du inte få, det enda hon e skyldig är att försöka rätta till det.
    Jag håller med om att en 5:à är alldeles för mörk utan rödpigmentering, vet du om hon va nyutbildad? Bor du i storstad? Tänkte att det finns ofta fler "billiga snabba" frisörer främst i Sthlm, o det är ju verkligen inte bra!
    Men håll ut! Det kommer bli bra, men du kanske skulle kolla på tex rejta.se eller googla bra frisörer i din stad.

Det jag ofta upplever i mitt yrke är att folk ofta tror att man kan göra absolut allt (även det som inte är möjligt) nu tror jag absolut inte att det är så i ditt fall, men ofta så har kunden en annan uppfattning om vad som är möjligt. Självklart är det upp till frisören att ha en öppen konversation med kunden o om hon känner sig osäker måste hon tydliggöra kundens önskemål ännu mer.
    Nu hade du en bild, vilket e jättebra då man såklart inte kan mussuppfatta kundens önskan.

Hoppas du får till det!
    Hon hade i en 5a med lite rött o koppar så blev ju skiftningar i vinrött.Håret va blankt o fint, kände bara att de va för mörkt speciellt i längderna..sen med slingorna o toningen hon hade på försvann de röda skiftningarna o längderna blev mer mörbruna o sotiga istället..så blev alltså mörkare o kallare nyans eftr det o mkt sämre!! O hon fråga inte el sa att hon hade toningen i hela håret, trodde hon bara skulle ta det i slingorna.
    Jag bor i en mellanstor stad o frisören va ganska ung men hade jobbat flera år på salongen o hade inte hört något illa om den innan, kollade även på rejta.

Jag förstår att frisörer inte kan trolla o göra allt. Men om jag tar med mig bilder o visar hur jag vill ha o säger en varm guldig brun färg o hon säger att det går att ordna så tror man ju det. Kändes som hon förstod vilken nyans jag menade. Om hon inte hade kunnat göra som på bilden borde hon ha sagt det innan.,.
    Jag sa ju direkt att de va för mörkt o då menade hon att om hon bara la i ljusa slingor så skulle de bli precis som jag ville ha det,,därför ja gick tillbaka..hade jag aldrig gjort om jag vetat.
    Jag vill inte ha en så här kall nyans av mörkbrunt i håret o sotiga längder..mer varm färg. Va som sagt bättre innan trots att de va mörkt såg de mer blankt friskt helt ut än nu.

Så jag kan alltså inte göra något åt det varken nu el om några mån?
  • sukiojag

Ja, jag förstår precis vad hon har gjort. Det hon skulle gjort va att istället för slingor, lägga på en avfärgn, (svag) o sen lagt på en LJUS guld toning istället för slingor, då när man slungar finns det ju fortf o"blekt" hår kvar mellan paketen.
    Ja bilden va ju en solklar förklaring på vad du ville ha så hon borde verkligen ha fattat!
    Jo, du kan börja med att tvätta, o använda kerastase inp. Kanske 3 ddg i rad. Sen köper du goldwells avf som är väldigt lätt (eller ber om att få nr till din bästa väns frisör ;) o forts med inp.

Färgen kommer inte bli snyggare av att inte göra ngt alls, utan bara ljus dassig, så avf nu! Avf du så blir färgen automatiskt varmare (borde bli) o jag tror du kommer uppleva det lättare.

• sukiojag

Ojoj hoppas du förstog nått jag skrev, ligger i sängen o e skittrött ;)) kollar tråden imorn igen om du har fler frågor, den finns jämnmoden inget värre än dåliga frisörer, man skäms ju! Du kommer hu aldrig mer färga håret! Stackare!

• lenas funderingar
    AnnikaH82 skrev 2010-10-28 21:48:48 följande:
    Goldwell har en jätte skonsam avfärgning, på våran salong säljer vi ut den till kund. Den rekomenderar vi till våra kunder. Många som har provat den har blivigt så nöjd med resultatet att de inte velat färga in med någon annan nyans, men det beror på hur mycket man får bort.
    Denna Goldwell avfärgning vilka salonger säljer den? Sliter den lika mkt el mer som att bleka många slingor i hela håret o finns det inte risk att färgen blir orange istället?
  • lenas funderingar
    AnnikaH82 skrev 2010-10-28 21:48:48 följande:
    Denna Goldwell avfärgning vilka salonger säljer den? Sliter den lika mkt el mer som att bleka många slingor i hela håret o finns det inte risk att färgen blir orange istället
    sukiojag skrev 2010-10-29 00:20:01 följande:
    Ja, jag förstår precis vad hon har gjort. Det hon skulle gjort va att istället för slingor, lägga på en avfärgn, (svag) o sen lagt på en LJUS guld toning istället för slingor, då när man slungar finns det ju fortf o"blekt" hår kvar mellan paketen.
    Ja bilden va ju en solklar förklaring på vad du ville ha så hon borde verkligen ha fattat!
    Jo, du kan börja med att tvätta, o använda kerastase inp. Kanske 3 ddg i rad. Sen köper du goldwells avf som är väldigt lätt (eller ber om att få nr till din bästa väns frisör ;) o forts med

Färgen kommer inte bli snyggare av att inte göra ngt alls, utan bara ljus dassig, så avf nu! Avf du så blir färgen automatiskt varmare (borde bli) o jag tror du kommer uppleva det lättare.
    Jag ringde till frissan idag o berättade hur jag kände.. Sa att jag upplever att håret blev mörkare, mattare o kallare nyans eftr slingorna o toningen..Men hon menade att den toningen hon hade i eftr hon hade gjort ljusa slingor inte gör resten av håret mörkare då den va för ljus för att det skulle ta åt sig..Men inte bara jag utan andra säger oxå att det är mörkare o sämre..
    Hon menade att färgen inte har ändrats men att det upplevs så eftrs jag har ljusare slingor i..o att det är matt menade hon berode på kvaliteten på håret..Men hade ju verkligen väldigt blankt glasigt hår innan slingor/toningen,,,verkar konstigt om de blev så drastiskt försämrat..är det inte mer så oxå att ett hår med en jämn varm färg ser mer glansigt ut än ett slingat hår??

Jag blev erbjuden att komma tillbaka om en mån för att göra många fler ljusa slingor o sen toning på det..Men frågade om inte det redan färgade håret kommer dra åt sig ytterligare o bli ännu mörkare men nej sa hon..
    Men då kommer ju en del va mörkbrunt sotigt o en del slingar m toning...Det jag är ute eftr är en jämn guldbrun ev m lite lite rött i hela håret o inte massa slingor o sånt!
    Så vad gör man??avfärgar o sen ljus toning el slingor m toning över??
  • NadiaMi

Jag vill åter igen puffa för henna.
    Som del av en inpackning kan det både ge lite extra glans och färg.

Det finns olika typer som ger olika mörka/ljusa resultat så prova en ljus i början och testa en mörkare ifall du vill ha mer djup i färgen.

Svar på tråden Mitt hår är en katastof eftr. mitt frisörbesök söker akut hjälp!!