Namnkalas ensam, eller med pappan?
Hejsan,
Jag funderar nu på att ha ett namnkalas för min lilla älskling, men jag kommer inte ur startgropen för jag har inte bestämt mig.
Jag skulle personligen tycka det var superkul att ha ett namnkalas för min ögonsten, men jag är osäker på hans pappa.
Jag är ensamstående och han är inte direkt intresserad, utom för att visa upp en fasad för andra att han är en bra förälder.
Jag vill inte att han kommer, men jag vill att min sons farföräldrar ska komma. Men kommer dem, kommer han. Jag känner att jag inte kan låta bli att bjuda in honom eftersom han är faktiskt pappa till min son. Men jag vet att, efter allt han har gjort mot mig och min son, så kommer andra som är bjudna att blli förbannade över att han är där. Stämningen kommer att vara i botten, och jag kommer att få ångest.
Men jag känner att jag vill inte gå bakom farföräldrarnas rygg, och pappans med, och hålla ett kalas utan dem.
Därav funderar jag helt enkelt att strunta i det. Men jag känner även att jag borde ha ett kalas för att min son ska ha ett minne från det, även om han inte kommer ihåg det personligen.
Så, ska jag bjuda in pappan och hoppas på det bästa, eller ska jag strunta i honom?
Sen personligen vet jag inte hur jag ska genomföra ett namnkalas ensam (inte heller med pappan, men det är ett annat problem) för att det inte ska kännas "Corny".
Jag har valt att hålla ett namnkalas istället för dop, eftersom jag inte är troende, men ibland känns det som om jag kanske ska döpa i alla fall, bara för att slippa ta hand om hela biten med att ordna ett kalas.
Har någon tips och ideer på kalas? Speciellt om man ska fixa det ensam.
Tack!
MVH Camilla