• enlitenbitkaka

Lapp om att grannarna har fest - mindre irriterad?

Ni får under veckan en lapp i er brevlåda om att grannarna har fest på lördagen. På lappen står bland annat att festen slutar vid 24-snåret och "...och vi hoppas det inte ska störa er allt för mycket!".

Säg att ni då 23:10 hör grannarna i form av musik och glada skratt. Har ni mer förståelse tack vare lappen eller blir ni lika irriterade som om ni inte skulle fått någon lapp?

• Svar på tråden Lapp om att grannarna har fest - mindre irriterad?
  • StarkMamma

Tacksam för varningen men om dom vart alltför högljudda skulle jag ändå gått ner och sagt ifrån vänligt men bestämt.

Gör allt för mina små!
  • Friidaolsson

Skulle ha större förståelse, för nu när dom förvarnar så kan man ju alltid säga till innan om att man tex har småbarn hemma att musiken inte ska vara alltför hög osv.  Om det är hyreshus ni bor i är det ju okej att spela hög musik till tolvsnåret oftast och dom visar ju respekt mot grannarna genom att förvarna om lite större aktivitet i området när folk börjar komma till festen o ta sig därifrån. :)

• enlitenbitkaka
    StarkMamma skrev 2010-10-28 16:16:59 följande:
    Tacksam för varningen men om dom vart alltför högljudda skulle jag ändå gått ner och sagt ifrån vänligt men bestämt.
    Ja det är lite det jag menar Om man fortfarande blir så jävla irriterad att man direkt ringer störningsjouren eller om man tack vare lappen känner att man kan gå ner och säga till först...
  • TheStar

Självklart bättre med lapp. Om man "vet" att det bara kommer hålla på en timme till blir man inte lika irriterad. Och får man lappen i förväg kan man ju planera och t.ex. fly fältet om man har småbarn eller har tenta dagen efter eller bara vill sova ostört

Sen om grannarna ofta har fest och/eller det blir alltför röjigt så hjälper det väl inte med en lapp kanske...

• tantS

Alltså, man ska inte behöva be om ursäkt. Man får lov att ha fest IBLAND och sålänge festen slutar vid 24:a snåret och det är helg så är det något som man som granne får stå ut med. Annars får man flytta ut i skogen ^^. Sen är det kanske lite artigare att förvarna med en lapp :D

• Envira

tja, fick jag en sån lapp en gång i veckan skulle jag vara lika irriterad ändå, samt om dom alltid förde liv men sen helt plötsligt skickar en lapp.

Men annars hade jag blivit mycket glad att dom varnade i förväg, 

• Soul

Om det handlar om något enstaka tillfälle hade jag uppskattat att bli förvarnad. Dels kan jag planera något annat och samtidigt så vet jag ju då vad som pågår. Det sagt hade jag inte gett grannarna ett frikort på att bete sig och störa hur mycket som helst för det. Lite skratt och avlägsen musik ok, men hade det blivit allt för livat och högljutt hade jag sagt till i alla fall.

• Jazza

Jag hade blivit glad över en förvarning, men jag är inte den som klagar på grannar i första taget, heller. Jag tycker att man måste få ha fest då och då, trots att man bor i flerfamiljshus.

Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • Miss Lau

Jag bryr mig inte så jättemycket om folk har fest, det är okej för folk att ha fester trots att de bor i lägenhet. Men jag hade tyckt det var trevligt med en lapp och att det visar på att folk har en trevlig inställning.

• enlitenbitkaka

Ja det är ju vi som ska ha halloween-/inflyttningsfest

Flyttade in för tre veckor sen, precis som våra grannar då husen är helt nybyggda. Hör aldrig grannarnas TV eller liknande...väldigt välbyggt verkar det som. Vi kommer bli ca. 20st och vi har en 2:a och självklart blir det fest med alkohol och musik men inget fylleslag där folk spyr i buskarna osv

Printade ut små lappar på datorn där jag skrev lite fint och käckt! La dem ii små kuvert och i deras postfack Tror nog det ska gå bra!

• psykfall13

Jag blir inte irriterad av en glad fest. Glad

Överlever <3
  • Tecken

Jag hade om möjligt blivit ännu mer irriterad. Det går inte köpa sig fripass från att grannarna kan klaga.

• lillabebben

Så länge de inte löper amok och partar för högljutt tycker jag det är mycket trevligare om de lämnat en lapp i förväg. En granne som har fest vid något enstaka tillfälle och som meddelar grannarna om detta tycker jag är helt ok. Då känns det också mer ok för mig att gå och säga till om jag tycker ljuddnivån är för hög.

• Milleman

jag hade uppskattat en lapp, har varit med om detta själv. grannen kom själv och berättade att dem skulle ha en 50-årsfest en tisdag...

hade dem inte berättat det hade man nog haft rätt dåligt tålamod när det spelas hög musik på kvällen... men festen varade inte mer än till 22 kanske så det var ju lugnt...

när vi ska ha inflyttningsfest när vi flyttat så kan jag mycket möjligt sätta upp en lapp i trapphuset att grannarna gärna får komma och säga till om musik och sånt stör eftersom man inte vet som nyinflyttad hur pass lyhört det är... det visar ju att man har respekt för grannarna tycker jag...

• Bettiz

Vi bor i ett väldigt lyhört hyreshus och jag har mer tålamod om jag har blivit förvarnad via en lapp! De som skriver lappar visar ju att de bryr sig om sina grannar, samt att de nog inte har fest så ofta. Vi har i huset en tonårsfamilj, där föräldrarna åker till landet varje helg. Detta innebär att barnen har fest varje helg, då blir man rätt irriterad faktiskt! Fast inte så att jag har ringt störningsjouren.

Svar på tråden Lapp om att grannarna har fest - mindre irriterad?