• Anonym (rädd)

Vitt hår - orolig

Jag är en tjej som bara är 28 år gammal. Har märkt under de senast månaderna att jag får fler och fler vita hårstrån (har mellanbrunt hår annars). Det känns ju helt sjukt och jag är jätteorolig. Jag är ju så ung?!

Finns det någon annan som varit med om detta? Och vad berodde det på i så fall? Gick det att göra nåt åt det? Man undrar ju om det är någon slags obalans i kroppen på nåt sätt... Jag har inte vågat prata med nån om det här, jag känner mig ensammast i världen. Färgar håret ofta istället. Är så rädd att det är något allvarligt fel på mig...

• Svar på tråden Vitt hår - orolig
  • Teskedsgumman83

Det är inte helt onormalt. Båda mina systrar har fått gråa hårstrån, några st och de är 27 och 29.

• sheeba

Här är en som fick gråa hår betydligt tidigare än dig
    Jag är 23 år började få när jag var 20, så nu syns de så fint fram till.
    Det ända du kan göra är ju att acceptera det, färga över.

Vet att det inte är jätte roligt.
    Jag brukar skåja med sambon att dte är han som har gätt mig så mycket beskymmer så jag blivit gråhårig

• Anonym (rädd)

Teskedsgumman83:
    Ok... Har de varit hos någon doktor för att kolla upp ifall det är normalt eller inte?
    Det känns ju som att man inte borde börja få grått eller vitt hår förrän uppåt 40-årsåldern, om ens så tidigt...

• Lola Jämtland

Gråa strån kan väl uppstå även om man är 20...finns ju killar i den åldern som tappar håret....

• Anonym (rädd)

Fast jag tror att det är vanligare hos killar... Själv har jag aldrig träffat någon tjej lika ung som jag med grått eller vitt hår... Därför känner man sig väldigt annorlunda....

• sheeba

Det är ju döda hår celler som har tappat pigmenten tror jag inte helt säker, därför får man gått hår.
    Det finns inget man kan göra åt den saken.

• AmandaPitkänen

tror inte alls det är så ovanligt som man kanske tror... vet många som fått gråa eller vita hårstrån vid tidig ålder ca 20... sen är det nog många som färgar över det, så man kanske inte ser det så ofta.

• Anonym (rädd)

sheeba:
    Ok, så man borde inte oroa sig för att man är sjuk iallafall då?
    Har du varit hos någon doktor angående detta?

• Anonym (lugn)

Det är helt normalt. Jag hittade mitt första vita vid 23. Nu när jag snart är trettio är jag hyfsat gråstrimmig, men färgar över, fåfäng som jag är. Men min mormor var VÄLDIGT vithårig vid 30-35 och jag har hört att det går i varannan generation, så jag har väl helt enkelt fått hennes gener. Har massor med jämnåriga kompisar som börjar gråna också (men som också färgar). Tack Gud för frisörer och hårtoning, säger jag!!

• sheeba

Nej det har jag inte.
    Tror att det är ärfligt till en viss del också hur tidigt man får det.
    Min mamma fick sitt i 20 års ålder, så jag fick väl det efter henne
    Min syster som är 29 har kanske bara fått 2-3 st. jag har tappar räkningen på mina.

Ibörjan så ryckte jag bort dem, men nu har jag märkt att det hjälper inte längre.
    Sedan så syns det ju mycket tydligare på mörkhåriga än ljushåriga.
    De kan ju ha fult med gråa strån som de inte ser bara för de är ljusa.

Svar på tråden Vitt hår - orolig