• MissMary

Någon som har en shiba?

Vi kommer antagligen att skaffa hund till sommaren men har inte riktigt kommit fram till vilken ras det blir. Är nyfikna på en shiba, har läst på lite om dom men skulle vara kul att höra lite vad folk har för egen uppfattning om dom. De är ju inte så vanliga så har inte träffat på en på länge.

Har du en Shiba eller känner en så berätta gärna lite mer om din vovve för oss:)
    Vi vill veta så mycke som möjligt inför detta stora valet!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon som har en shiba?
  • solskina

Vill man ha världens mjukaste hund så är det rätt ras Skrattande och då menar jag päls. För psykiskt är dom ganska tuffa. Jag har haft hunddagis i 9 år så jag har träffat på lite olika temperament på rasen så kolla upp uppfödaren ordentligt så att du vet att dom avlar på ett psyke som passar just dig. För det kan skilja ganska mycket.

Dom jag har träffat har varit fogliga och lätt anpassade. Det kanske inte är en lydnadshund men fungera om ni lär er hundens personliga egenskaper. Jag ser rasen som en sällskapshund men som vill aktiveras med lite mer än promenader.

Lycka till med ras valet.

• MissMary
    solskina skrev 2010-10-28 17:53:32 följande:
    Vill man ha världens mjukaste hund så är det rätt ras Skrattande och då menar jag päls. För psykiskt är dom ganska tuffa. Jag har haft hunddagis i 9 år så jag har träffat på lite olika temperament på rasen så kolla upp uppfödaren ordentligt så att du vet att dom avlar på ett psyke som passar just dig. För det kan skilja ganska mycket.

Dom jag har träffat har varit fogliga och lätt anpassade. Det kanske inte är en lydnadshund men fungera om ni lär er hundens personliga egenskaper. Jag ser rasen som en sällskapshund men som vill aktiveras med lite mer än promenader.

Lycka till med ras valet.
    tack för ditt svar:) när vi väl bestämmt oss vilken ras det blir kommer vi kontakta olika uppfödare och sedan jämföra.

Vi vill ha en liten hund, som INTE är en stor hund i litet format som en del säger om vissa raser. Utan en hund i lagom storlek, som främst kommer att vara en familjemedlem och ett prommenad sällskap. Kommer att aktivera med lydnadsövningar m.m och kanske agility men bara på en kul nivå:)

Vi vill inte ha en för stor hund eller en hund som kräver galet mycket pälsvård, motion o aktivering. Vet ju att alla hundar kräver tid och engagemang och det komme riv naturligtvis ge den:)

Vilken ras tror du skulle kunna passa oss?! Det är så svårt det här...
  • Kottemor

Jag hade inte köpt en Shiba som första hund, en tuff ras med skinn på näsan. Absolut ingen nybörjar ras i mina ögon.

Det är svårt med småhundar, dom flesta raserna är inga nybörjar hundar. Ofta är det dom stora raserna som är att se mer som en "nybörjarras"

Tyvärr kan jag inte ge dig något konkret förslag på liten hundras, men mitt råd är att välja ut några raser som intresserar er och sen ta kontakt med en seriös uppfödare och be dom berätta om rasen, åka dit och hälsa på och verkligen känna efter som detta är en hund för er.

Det är inte lätt att köpa hund, det är viktigt att låta det ta tid, ni ska leva många år tillsammans

Lycka till!

• Anna83 m Juline och Vincent

Vi har oxå pratat om att köpa hund.Våran granne har en Shiba.Han är helt underbar:) Men som sagt Shiba är en stark hund.Du måste visa vem som är flockledaren.Vi har varit och tittat och hälsat på uppfödare med Akita.Akitan är en stor hund men Akita och Shiba påminner om varann i utseénde och sätt.....Hoppas att ni hittar "Eran" hund Skrattande

• MissMary
    Kottemor skrev 2010-10-28 19:30:44 följande:
    Jag hade inte köpt en Shiba som första hund, en tuff ras med skinn på näsan. Absolut ingen nybörjar ras i mina ögon.

Det är svårt med småhundar, dom flesta raserna är inga nybörjar hundar. Ofta är det dom stora raserna som är att se mer som en "nybörjarras"

Tyvärr kan jag inte ge dig något konkret förslag på liten hundras, men mitt råd är att välja ut några raser som intresserar er och sen ta kontakt med en seriös uppfödare och be dom berätta om rasen, åka dit och hälsa på och verkligen känna efter som detta är en hund för er.

Det är inte lätt att köpa hund, det är viktigt att låta det ta tid, ni ska leva många år tillsammans

Lycka till!
    Okej. Fast vi är inte nybörjare Glad
    Har du/har du haft en shiba själv? På vilket sätt är det en tuff ras? Utveckla gärna.

Har diskuterat hund länge, men har blivit mer det senaste eftersom det antagligen snart kan bli möjligt:)
  • Rockan
    MissMary skrev 2010-10-28 18:34:02 följande:
    Vi vill ha en liten hund, som INTE är en stor hund i litet format som en del säger om vissa raser. Utan en hund i lagom storlek, som främst kommer att vara en familjemedlem och ett prommenad sällskap. Kommer att aktivera med lydnadsövningar m.m och kanske agility men bara på en kul nivå:)

Vi vill inte ha en för stor hund eller en hund som kräver galet mycket pälsvård, motion o aktivering. Vet ju att alla hundar kräver tid och engagemang och det komme riv naturligtvis ge den:)
    Utgå från hundraserna i grupp 9 (sällskapshundar) är mitt tips

http://kennet.skk.se/rasinfo/rasergrupp.aspx
  • MissMary
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2010-10-28 20:43:21 följande:
    Vi har oxå pratat om att köpa hund.Våran granne har en Shiba.Han är helt underbar:) Men som sagt Shiba är en stark hund.Du måste visa vem som är flockledaren.Vi har varit och tittat och hälsat på uppfödare med Akita.Akitan är en stor hund men Akita och Shiba påminner om varann i utseénde och sätt.....Hoppas att ni hittar "Eran" hund Skrattande
    Akitor är också jättefina:) Hur långt har ni kommit i era planer?? Har ni bestämmt er än? Lycka till!

Ledarskap kommer vi inte att ha några problem med då vi båda har mycket erfarenhet. Men vi vill inte ha en ras som kräver jättemycket motion eftersom vi kanske inte alltid kommer att kunna ge det och skulle aldrig kunna leva med att jag utsätter mitt husdjur för den stress och rastlöshet som kan uppstå då.

Jag är inte så jättekräsen när det gäller utseendet utan tycker det viktigaste är att hitta en hund som passar oss.För allas bästaGlad  Däremot har jag andra krav. Som att det ska vara en ganska liten hund och självklart att den ska vara frisk så därför vill jag undvika de raser som har anlag för problem.

Helst vill jag ha en vinthund, men sambon gillar inte utseendet tyvärr. Tråkigt om han tycker hunden är ful även om jag vet att han kommer älska den ändå. Alla hundar är fina på sitt sätt tycker jag.
  • Anna83 m Juline och Vincent
    MissMary skrev 2010-10-28 21:17:25 följande:
    Akitor är också jättefina:) Hur långt har ni kommit i era planer?? Har ni bestämmt er än? Lycka till!

Ledarskap kommer vi inte att ha några problem med då vi båda har mycket erfarenhet. Men vi vill inte ha en ras som kräver jättemycket motion eftersom vi kanske inte alltid kommer att kunna ge det och skulle aldrig kunna leva med att jag utsätter mitt husdjur för den stress och rastlöshet som kan uppstå då.

Jag är inte så jättekräsen när det gäller utseendet utan tycker det viktigaste är att hitta en hund som passar oss.För allas bästaGlad  Däremot har jag andra krav. Som att det ska vara en ganska liten hund och självklart att den ska vara frisk så därför vill jag undvika de raser som har anlag för problem.

Helst vill jag ha en vinthund, men sambon gillar inte utseendet tyvärr. Tråkigt om han tycker hunden är ful även om jag vet att han kommer älska den ändå. Alla hundar är fina på sitt sätt tycker jag.
    När jag va mindre så va vi hundvakt åt en underbar Akita unghund.Han va så härlig.Sen dess har jag velat ha en Akita.Nä,vi har bara pratat om det och kommit överens om att vi båda en dag vill ha en hund.Men just nu finns inget utrymme för det känns det som.Min man har ett ganska så nystartat företag och jag jobbar och så har vi 2 barn.En dotter som blir 4½ och en son som blir 3 år i Januari.Barnen är uppväxt med hundar.Deras farmor och farfar har en stor fin svart schäfer och en ung blandras tikSkrattande Helt underbara.

Hmm,jag kan väl påstå att det finns hundar som är fulaTungan uteMen man brukar ändå falla för dem om dem har den personligheten......Jag vill ha 2 hundar.En Akita och en Shiba.Vårat problem är om vi ska ha en tik eller hane.Har vi en hane så kan vi aldrig ha hunden med till svärföräldrarna.Men jag tycker bättre om hanhundarna:.....
  • Ichi

Hej!

Jag har två shibor och måste säga att det är svårt att säga hur de fungerar ;)
    De är varandras totala motsatser! Jag har aldrig haft hund förut och skaffade shiba som första hund. Otto som är min äldsta hund tävlar jag agility med och har även tränat och tävlat lite rallylydnad.

De är lite speciella då det gäller att få dem att göra som man vill. De tänker gärna själva. Ett tag var jag på väg att ge upp agilityträningen med Otto eftersom han oftast stack från plan och ut på en åker eller helt enkelt gjorde sådant som han absolut inte skulle göra. Men han har alltid stenkoll på mig för så fort jag gick bakom husknuten så kom han som skjuten ur en kanon. Idag tävlar vi i klass 2 i hopp och klass1 i agility. Han är klockren på alla svårigheter men vi har inte riktigt fått till hastigheten. 

Otto kan jag tyvärr inte ha lös då det är otroligt mycket jakt i honom. de brukar säga att det går bra att ha en shiba lös 9 ggr av 20 och det kan jag nog hålla med om i hans fall. Tyvärr är många hanhundar aggressiva mot andra hanhundar och då speciellt andra shibahannar men det är ju inte så vanligt att man stöter på dem på stan =) 

Min andra shiba är en liten tik som jag till en början var fodervärd åt. Hon har alltid varit speciell och är väldigt rädd för saker och ting. Detta är ingenting som är vanligt för en shiba utan vi har haft otur helt enkelt. Ichi har jag kunnat haft lös utan problem hon har alltid hållt sig runtomkring mig. Hon älskar att ligga i knä och gosa. Tycker inte alls om promenader och vill helst ligga hemma på soffan och sova =) 

När vi kommer till agility så gick det bra ett tag men så blev hon tyvärr rädd på planen och då är det svårt att få till det igen. En shiba har tyvärr väldigt bra minne.

Jag känner att jag kan skriva hur mycket som helst =) Fråga om du vill veta ngt mer specifikt... Jag har haft otur med Ichi men annars ska det inte finnas några kända sjukdomar hos shiban. Om ni bestämmer er för en shiba sen så kan jag rekommendera ngra bra uppfödare som finns beroende på vart du ha närmast ;) 

• Uncia
    MissMary skrev 2010-10-28 18:34:02 följande:
    tack för ditt svar:) när vi väl bestämmt oss vilken ras det blir kommer vi kontakta olika uppfödare och sedan jämföra.

Vilken ras tror du skulle kunna passa oss?! Det är så svårt det här...
    jag tror en mops hade passat in på dina önskemål. det är en lättsam ras som är en bra promenadvän både i stan och i skogen. är lättlärda och följsamma. krävs ingen större pälsvård, dock fäller dem mycket. och kräver lagom dos med aktivering. vet flera som kört lydnad och många har testat agility med sina. och funkar jättebra med barn.
    min äldsta tik har jag även gått rallylydnad med, instruktören blev väldigt impad fick hon erkänna.

om du vill veta mer om denna ras så hör gärna av dig, jag har en liten uppfödning.
  • MissMary
    Uncia skrev 2010-10-29 11:43:07 följande:
    jag tror en mops hade passat in på dina önskemål. det är en lättsam ras som är en bra promenadvän både i stan och i skogen. är lättlärda och följsamma. krävs ingen större pälsvård, dock fäller dem mycket. och kräver lagom dos med aktivering. vet flera som kört lydnad och många har testat agility med sina. och funkar jättebra med barn.
    min äldsta tik har jag även gått rallylydnad med, instruktören blev väldigt impad fick hon erkänna.

om du vill veta mer om denna ras så hör gärna av dig, jag har en liten uppfödning.
    Vad bra, då vet jag att jag kan fråga dig om mopsar. Vi har diskuterat mops lite grann faktisktGlad tror den skulle passa oss rätt bra men har nog fastnat mer för shiban men men... vi får se. Jag inboxar dig om det är något jag undrar. Tack för ditt svar:)

Ichi, dej har jag redan inboxat med miljarder frågor:) Hoppas su har tid och lust att läsa och svara.

Tack för alla jättebra tips!!
Svar på tråden Någon som har en shiba?