solskina skrev 2010-10-28 17:53:32 följande:
Vill man ha världens mjukaste hund så är det rätt ras

och då menar jag päls. För psykiskt är dom ganska tuffa. Jag har haft hunddagis i 9 år så jag har träffat på lite olika temperament på rasen så kolla upp uppfödaren ordentligt så att du vet att dom avlar på ett psyke som passar just dig. För det kan skilja ganska mycket.
Dom jag har träffat har varit fogliga och lätt anpassade. Det kanske inte är en lydnadshund men fungera om ni lär er hundens personliga egenskaper. Jag ser rasen som en sällskapshund men som vill aktiveras med lite mer än promenader.
Lycka till med ras valet.
tack för ditt svar:) när vi väl bestämmt oss vilken ras det blir kommer vi kontakta olika uppfödare och sedan jämföra.
Vi vill ha en liten hund, som INTE är en stor hund i litet format som en del säger om vissa raser. Utan en hund i lagom storlek, som främst kommer att vara en familjemedlem och ett prommenad sällskap. Kommer att aktivera med lydnadsövningar m.m och kanske agility men bara på en kul nivå:)
Vi vill inte ha en för stor hund eller en hund som kräver galet mycket pälsvård, motion o aktivering. Vet ju att alla hundar kräver tid och engagemang och det komme riv naturligtvis ge den:)
Vilken ras tror du skulle kunna passa oss?! Det är så svårt det här...