• NataliePettersson

Ångest över namnet, försent att byta?

Hej!
    Jag har velat om namnet till våran son länge. Till slut när papperna var tvugna att skickas in så bestämde min kille till slut att han skulle heta Devin. Jag gav med mig och tyckte det lät coolt. Vi ville ha ett ovanligt namn.

Men nu vet jag inte längre! Ingen i min familj gillar det, och man ser hur folk rynkar på näsan när dom hör det.  Alla tycker det låter som Devil. Och många råkar ofta säga Kevin oxå. Tycker det e skit jobbigt! Vill inte heller att han när han växer upp ska behöva  o höra sånt hela tiden heller. jobbigt att behöva upprepa sig 3 gånger varje gång.

Är det försent o byta nu? Våran son är 5 månader nu och ska döpas den 7 nov. Har verkligen ångest över detta då namnet är väldigt viktigt för mig. Oliver funderar jag starkt på nu. Men jobbigt och bara ändra namn både för mig och omgivningen. Men om det ska ske så är det ju nu. Men är det värt att....??

• Svar på tråden Ångest över namnet, försent att byta?
  • caspersmamma 08

Om pappan går med på att byta namn så tycker jag att ni ska göra det om namnet han har nu inte känns rätt för dig och släkt och vänner de kommer anpassa sig till det nya namnet.
    Jag tycker det är värt att byta namn om du vill det man ska ju vara stolt över det namn man ger sitt barn men gör det inte för omgivningens skull

• ejja81

tycker det namnet är super fint!

jag hade nog tyckte det blev fel att ändra när barnet är så stort,,skulle man ju ändrat tidigare...z  men ma ahr ju rätt att ändra namn en gång..utan kostnad..

ska ju kännas rätt för er oxå,,men som sakt har man haft ett namn i 5 månader så är det ju lite svårt att abra byta kansek,,hade jag tyckt

hoppas du komemr på hru du vill göra

• Bullen86

en kompis son heter devin jäääätte gulligt! men förstår dig.. om du känner att de inte passar så byt! eller lägg devin som 2a namn å byt tilltalsnamn så kan han ju välja själv sen eller ngt! så har han ändå kvar devin.

• anirac1

Tycker absolut du/ni ska byta nu än senare. Hade ett barn på mitt jobb som fick nytt namn som 4åring....

• NataliePettersson

Tack ska ni ha för svaren!

Jag kommer nog behålla Devin.Jag hoppas att Devin blir lite, baaara lite vanligare så folk slutar rynka på näsan. Det e ju faktiskt lite tråkigt och det är nog det som gör mig osäker.

Det skulle nog krävas mycke tid o vänja sig o kalla sin son ngt annat helt plötsligt, så då finns de säkert risk att jag ångrar mig ännu en gång haha. Gud namn asså, jag hoppas det blir tjej nästa gång så jag slipper detta problem igen. Mycket lättare tycker jag.

Men vad tycker ni om namnet Devin? tycker ni verkligen det låter som kevin? el Devil?

• Miss Lau
    NataliePettersson skrev 2010-10-29 13:51:26 följande:
    Tack ska ni ha för svaren!

Jag kommer nog behålla Devin.Jag hoppas att Devin blir lite, baaara lite vanligare så folk slutar rynka på näsan. Det e ju faktiskt lite tråkigt och det är nog det som gör mig osäker.

Det skulle nog krävas mycke tid o vänja sig o kalla sin son ngt annat helt plötsligt, så då finns de säkert risk att jag ångrar mig ännu en gång haha. Gud namn asså, jag hoppas det blir tjej nästa gång så jag slipper detta problem igen. Mycket lättare tycker jag.

Men vad tycker ni om namnet Devin? tycker ni verkligen det låter som kevin? el Devil?
    Om ni gillar Devin ska ni absolut inte byta. Det finns alltid folk som ogillar namnet man valt. Men att rynka på näsan åt någon annans val av namn är oartigt och dumt. Hade ju inte varit speciellt roligt om alla barn hette samma sak.

Jag tycker inte att Devin låter som Kevin. Däremot tänker jag på Lasses hund, hette inte den Devin? (Lasse i 70-tals böckerna om någon minns)
  • Siamojsen

Byt inte namn för att andra inte tycker om det. Tycker ni inte om det lângre âr det ju en annan femma.

Annars om ni vill undvika Kevin/Devil-grejen kanske det räcker med att ta bort N:et och kalla honom Devi.

• Rocktroll

Jag tycker Devin är jättefint Glad tänker inte alls på kevin eller devil. Min dotter har ett namn som jag oftast får upprepa eller så förväxlar dom det men folk får väll bennmig lära sig säga rätt istället Tungan ute

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • KramKalas

jag hade Devin som förlag när jag funderade på namn till sonen. blev inte det men gillar namnet :)

Svar på tråden Ångest över namnet, försent att byta?