• Anzile

Ju varmare, desto mörkare???

dag var vi och hälsade på på en förskola. Det är inte förrän i augusti nästa år som det är aktuellt att vår son ska börja, men det börjar bli dags att kolla in lite olika förskolor nu så man vet lite... 

Ibland så får man ju lite frågor som adoptivförälder. Idag fick jag ta del av lite reflektioner jag aldrig fått förut. Det var pedagogen som tog emot oss som var lite nyfiken... "Vi stötte på två mörka pojkar när vi var ute en dag. De var verkligen jättesvarta, så de måste komma långt ner ifrån Afrika. För det är väl varmare ju längre ner man kommer?" "Hur menar du då?", undrade jag nyfiket. "Ja, alltså man är ju mörkare ju varmare det är...". Hon verkade alldeles säker på sin sak och trodde Celvin kom från norra Afrika eftersom han är lite ljusare i hyn. För i norra Afrika måste det ju vara kallare...? Eller? Och därför är man ljusare i hyn? Eller?

Det var lite tankar från en pedagog det..... 
  • Svar på tråden Ju varmare, desto mörkare???
  • Anzile

Ja, vad säger man? ;) suck.... :)

• VNmamma

Pedagogen har nästan rätt. Det handlar snarare om hur starkt solljuset är och inte om värmen (även om det ofta sammanfaller). 

Men i dag finns ju olika folkslag spridda över hela kontinenten (om vi bara håller oss till Afrika) så det är svårt att generalisera, det kanske kan vara ett bra svar till pedagogen.

• Tap dancing mum

Det blir ju lite fel om man tänker att det bara blir varmare hela vägen "ner". I Sydafrika finns det väldigt mycket "ljusare mörka" , man har ju passerat ekvatorn för lämge sen.

• villsågärna38

Hm...ekvatorn går väl i Kenya så nej, pedagogen var ute och cyklade... väldigt konstig kommentar också måste jag säga. Vad hade det med dagis att göra? Som att diskutera hårfärgen på ett svenskt barn som börjar och spekulera i vilken del av landet man är född... hm...

• VNmamma
    villsågärna38 skrev 2010-10-28 20:57:56 följande:
    Hm...ekvatorn går väl i Kenya så nej, pedagogen var ute och cyklade... väldigt konstig kommentar också måste jag säga. Vad hade det med dagis att göra? Som att diskutera hårfärgen på ett svenskt barn som börjar och spekulera i vilken del av landet man är född... hm...
    Vad har frågan om hudfärg med dagis att göra? Ganska mycket eftersom det här säkert är frågor som kommer upp bland barnen, t ex "varför är xx brun men inte jag?". Då kan det vara bra om personalen har ett rakt och riktigt svar till barnen.

Möjligen var just den här pedagogen onödigt frågvis och dessutom okunnig. Men då är det väl extra viktigt att ha ett kort men upplysande svar i beredskap? 
  • villsågärna38
    VNmamma skrev 2010-10-29 09:30:45 följande:
    Vad har frågan om hudfärg med dagis att göra? Ganska mycket eftersom det här säkert är frågor som kommer upp bland barnen, t ex "varför är xx brun men inte jag?". Då kan det vara bra om personalen har ett rakt och riktigt svar till barnen.

Möjligen var just den här pedagogen onödigt frågvis och dessutom okunnig. Men då är det väl extra viktigt att ha ett kort men upplysande svar i beredskap? 
    Tror att du missförstår mig. Jag tycker inte att det är fel att tala om ursprung men de här kommentarerna tycker ja tyder på okunnighet hos pedagogen. Gissar att även TS tycker så med tanke på hur hon skrivit trådstarten. Sen har jag ett par vänner som kommer ifrån de varmaste delarna av Afrika och är uppvuxna i Sverige, de har vuxit upp med okunniga kommentarer som denna. De är inte speciellt mörka i hyn någon av dem eftersom det finns variationer beroende på vilket afrikanskt folkslag man härstammar ifrån.  Håller helt med dig om att personalen ska ha ett rakt och riktigt svar att ge barnen men då ska det också vara riktigt och baseras på fakta, inte fördomar.
  • VNmamma
    thomas59 skrev 2010-10-29 10:47:31 följande:
    Jag träffade en helsvart brud en gång - har aldrig varit med om något hetare

Fjant! Ditt inlägg är anmält.
  • Anzile

Ja, alltså jag tyckte ju det var lite konstiga reflektioner från henne helt enkelt... och att det kanske inte var så relevant att ta upp det... Jag förklarade för henne att det finns alla möjliga "nyanser" i hudfärg både i tex Kenya å Sydafrika... Då såg hon förvånad ut. 

• Thalis
    VNmamma skrev 2010-10-29 11:30:23 följande:
    Fjant! Ditt inlägg är anmält.
    Han är likadan i alla trådar jag sett honom i....
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    Anzile skrev 2010-10-29 12:25:17 följande:
    Ja, alltså jag tyckte ju det var lite konstiga reflektioner från henne helt enkelt... och att det kanske inte var så relevant att ta upp det... Jag förklarade för henne att det finns alla möjliga "nyanser" i hudfärg både i tex Kenya å Sydafrika... Då såg hon förvånad ut. 
    Denna person låter lite som en klasskamrat till min dotter som sa till min tjej att hon skulle bli ljusare ju längre hon bodde i Sverige........
    Snart mamma- igen!!
Svar på tråden Ju varmare, desto mörkare???