• m77

Vilken resevagn med fullt liggläge ska vi välja till 5/6-månades baby när vi åker till Thailand?

Hej!

Vi åker till Thailand när vår dotter är 5 månader och kommer hem när hon är 6 månader. Vi vill ha en vagn med fullt liggläge och behöver nu tips på vilka resevagnar som är bra.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vilken resevagn med fullt liggläge ska vi välja till 5/6-månades baby när vi åker till Thailand?
  • bohusbebis

Hur ska ni resa? Första gången vi var i thailand med 5 månaders barn reste vi runt och släpade på en skruttig Briovagn stor och klumpig men totalt oöm. Med åren blir man mer bekväm å kräsen. Om ni inte ska på det mest strapatsrika äventyren kanske Bugaboo Bee+ eller Quinny Zapp Xtra vore nåt för er? Båda har vändbar sittdel och liggläge. Liggläge bör ni iallafall ha. Och bärsele. När vi åkte med barn 2 då hon var 5 månader å storebror 3,5 år så hade vi en Mountain Breeze, nästan som en UJ Swift. Den kunde båda barnen turas om att åka i, den lilla i sele om den store behövde åka vagn... Nu är minstingen 2,5 år och när vi åker tar vi nog bara med en skruttig och oöm Maclaren Quest och/eller en Zapp (dock den gamla som inte går att fälla, vilket är till dess nackdel...). Men vi vill kunna hoppa på en Songtew och släpa ut vagnen på stranden å kanske i nån speedboat... Bodde vi mer civiliserat kanske vi hade tagit med vår Bee+ som vi använder här hemma... Men den är liksom lite för fin för äventyr...
    Hoppas ni får en skön resa!

• Tinnys

När jag var i thailand med min 4-5månaders hade jag en vanlig emmaljunga vagn, en sittvagn med fullt liggläge, gick jätte bra överallt. Inga problem att frakta den eller köra på stranden eller dyl då hjulen är stora, lätt på trottearer och  kanter. Skulle aldrig ha en resevagn till ett barn som är i vagnen hela tiden.

• m77

Vi kommer att ha en lugn resa. Vi kommer att bo på Ao Nang 2 veckor, och på Koh Lanta 4 veckor. Totalt bor vi på tre olika hotell (bungalow / villa) och med en så´n liten bebis så blir det inte direkt några utflykter som vi ser det nu utan vi kommer hålla oss runt där vi bor, gå på stranden och till restauranger på kvällarna. Vagnen måste ju klara strand + trottoar. Båda du rekommenderar ser bra ut när jag läst om dem på nätet.

Tinnys: vi har en Teutonia Spirit S3 och behöver nog ändå byta till sittdelen när hon är ca 5 månader för hon växer troligen ur liggdelen tills dess. Det jag tänkte med den var att den ändå är lite större än en sulky = jobbigt att ta med till Thailand t ex när man åker taxi / transfer mellan flygplats och hotell, men det kanske inte är så eftersom ni tyckte det gick bra med en vanlig Emmaljunga. Vi får fundera lite helt enkelt...

• bohusbebis

Om ni är fästa vid er Teutonia och väljer att ta med den så tänk på att packa den väl på flygresan, vår första vagn kom hem i smådelar (gjorde inget eftersom den var skruttig redan) - värre om den kommer till semestern i smådelar...
    När vår första var 7 månader var vi iväg en vecka till värmen igen, då hade vi en rejäl paraplysulky med liggläge och det funkade, men så liten så skulle jag helst ha haft honom emot mig. Men då hittade vi ingen vändbar. Nu finns det nog flera...

• bohusbebis

Slår ett slag för en skön bärsele också. Oumbärlig i thailand, och på flygresan... Speciellt på en ö som koh lanta där det knappt går att köra vagnen... (vi var faktiskt just där med vår gamla brio som var som en terrängvagn...)

• Minandra

Jag har både Bee och Zapp Xtra..... Står i valet och kvalet vilken vagn som ska med till Thailand i vinter.
    Båda är supersmidiga, vändbara och har fullt liggläge. Been har en solsuflett med nät i samt ett uv-nät, Zappen har en inbyggt extra solskärm och sufletten har nät/plast runt kanterna på sufletten. Been har ställbart handtag och Zappen har delat handtag.
    Beslutsångest......

• Harlow
    Minandra skrev 2010-10-29 22:42:33 följande:
    Jag har både Bee och Zapp Xtra..... Står i valet och kvalet vilken vagn som ska med till Thailand i vinter.
    Båda är supersmidiga, vändbara och har fullt liggläge. Been har en solsuflett med nät i samt ett uv-nät, Zappen har en inbyggt extra solskärm och sufletten har nät/plast runt kanterna på sufletten. Been har ställbart handtag och Zappen har delat handtag.
    Beslutsångest......
    Förlåt om jag kapar tråden, men vart har du köpt din Zapp Xtra? Jag är ute efter en så'n, men hittar bara butiker som säljer ursprungliga Zapp. Måste ha liggläget...

Angående resvagn; vi har en McLaren Triumph. Inget fullt liggläge, men den har iallafall två lägen varav ett som funkar bra för lillen att sova i. Den är extremt lätt och liten, därför valde vi den som resevagn.  Dock är det ingen terrängvagn, den går inte att köra i sand o.s.v. Mest smidig om man ska på citysemester och vill ha en vagn som är lätt att frakta.
    Moralpanik?
  • Minandra
    Harlow skrev 2010-10-29 22:47:39 följande:
    Förlåt om jag kapar tråden, men vart har du köpt din Zapp Xtra? Jag är ute efter en så'n, men hittar bara butiker som säljer ursprungliga Zapp. Måste ha liggläget...

Angående resvagn; vi har en McLaren Triumph. Inget fullt liggläge, men den har iallafall två lägen varav ett som funkar bra för lillen att sova i. Den är extremt lätt och liten, därför valde vi den som resevagn.  Dock är det ingen terrängvagn, den går inte att köra i sand o.s.v. Mest smidig om man ska på citysemester och vill ha en vagn som är lätt att frakta.
    Jag köpte min här http://www.beba.se/productslist.aspx?CategoryID=397
    Det går även att uppgradera sin Zapp till en Xtra..... Finns också där :)
  • bohusbebis
    Minandra skrev 2010-10-29 23:01:50 följande:
    Jag köpte min här www.beba.se/productslist.aspx?CategoryID=397
    Det går även att uppgradera sin Zapp till en Xtra..... Finns också där :)
    Va? Hur då uppgradera? Köpa till sittdelen och behålla gamla chassit, typ?? Det vore ju helt suveränt isåfal...
  • bohusbebis
    bohusbebis skrev 2010-10-30 19:59:40 följande:
    Va? Hur då uppgradera? Köpa till sittdelen och behålla gamla chassit, typ?? Det vore ju helt suveränt isåfal...
    Och nu kollade jag länken och fick svar! Det är ju kanon! Synd bara att det inte fanns i lager...
  • Minandra
    bohusbebis skrev 2010-10-30 20:03:27 följande:
    Och nu kollade jag länken och fick svar! Det är ju kanon! Synd bara att det inte fanns i lager...
    Prova att maila eller ringa till dem. Kan hända att de får in i veckan som kommer...... Så gjorde jag och fick beställa min vagn :) De är supertrevliga!
  • bohusbebis
    Minandra skrev 2010-10-31 01:55:51 följande:
    Prova att maila eller ringa till dem. Kan hända att de får in i veckan som kommer...... Så gjorde jag och fick beställa min vagn :) De är supertrevliga!
    Jäpp, gjorde det och fick snabbt svar. Har handlat av dem tidigare och de är väldigt tillmötesgående.
    Nu måste vi bara fundera på om det är en vettig satsning. Hade tänkt att vår 18 kg:s 5-åring skulle ha Zapp:en som nödvagn och 13kg 2,5 åring ha en Maclaren Quest... Men jag är skeptisk till om zapp xtra-konstruktionen är så tålig att den orkar med 5åringen... Attans att denna vagn inte fanns tidigare!!! Vi har åxå en Bee+ men tycker den blir för stor ihopfälld för att kvala in till thailandsresan (dessutom är den så fiiiiiin). Berätta mer om hur du upplever Xtra:n!!!  (funderar på att sälja bee+:en och bara ha zapp... men... är liksom fäst vid båda)
  • Lövan1977

Jag hade köpt en kronansulky....solskydd i sufletten, fullt liggläge....liten ihopfälld i en väska....är dyr men verkar vara smidig.

• dazazz

Om du inte bryr dig om att den är framåtvänd så kan jag rekommendera babyproffsens paraplysulkyliknande modeller. Vi köpte en för ca 1000 kr med fullt liggläge, stor suflett, bra varukorg och sammanfällbar i en del så man ändå får med den på flygplatsen. Vi gillar sen skarpt men då var ju killen ca ett år när vi köpte den...

• MamaPapa

Vi har haft Maclaren quest som har liggläge med oss på otaliga semesterresor från 6 mån till 5 år

• Vaniljkex

Har en Chicco Liteway som resevagn. Den ar inte perfekt, for var dotter satt inte sa bra i den, men hittade ingen battre nar BA hade sonder vagnen, och jag fick mojlighet att kopa en ny som ersattning, sa jag antar att jag tipsar om den da. Maste genast googla Zapp Xtra...  

• bohusbebis
    MamaPapa skrev 2010-11-03 15:28:48 följande:
    Vi har haft Maclaren quest som har liggläge med oss på otaliga semesterresor från 6 mån till 5 år
    Vi har åxå en gammal quest men den har inte direkt liggläge, snarare viloläge? Och den är lite klen för vår 5-åring tycker jag... Men i nödfall funkar den väl till honom med (hans huvud får precis plats på ryggplattan....) Den är ju så otroligt lätt!!!
  • Snusse

Vi åkte iväg med vår son första gången när han var 5 månader och köpte en Carena vagn begangnad med svängbara hjul fram till. Fullt liggläge + att du enkelt vänder på "sittdelen" om du vill ha barnet mot dig. Rejäl sufflet och stor korg under vagnen. Supervagn på resan! Vi la 500 kr och när vi åkte sist var han 2 år och ville han sitta och titta framåt då var det bara att vända den, fick plats att sova i den då med.

Letade på blocket för att hitta en sådan vagn. Hittade en liknande fast utan dubbla svängbara hjul.

• bohusbebis
    Snusse skrev 2010-11-04 12:54:28 följande:
    Vi åkte iväg med vår son första gången när han var 5 månader och köpte en Carena vagn begangnad med svängbara hjul fram till. Fullt liggläge + att du enkelt vänder på "sittdelen" om du vill ha barnet mot dig. Rejäl sufflet och stor korg under vagnen. Supervagn på resan! Vi la 500 kr och när vi åkte sist var han 2 år och ville han sitta och titta framåt då var det bara att vända den, fick plats att sova i den då med.

Letade på blocket för att hitta en sådan vagn. Hittade en liknande fast utan dubbla svängbara hjul.
    En sån jagade jag åxå förra året när vi åkte iväg, har för mig att den heter Freeway eller nåt sånt? Inte Carena Free, den är inte vändbar...
Svar på tråden Vilken resevagn med fullt liggläge ska vi välja till 5/6-månades baby när vi åker till Thailand?