• randigadamen

Ska kanske flytta till lägenhet i 60-talshus och behöver inspiration!

Jag har lite planer på att flytta till en lägenhet i ett rött tegelhus från 60-talet. Lägenheten behöver renoveras och jag vill bevara den gamla stilen samtidigt som den ska möta stilen från min egen tidsepok. Observera att jag menar tidigt 60-tal och inte flower power!

Jag behöver inspiration och idéer till golv, tapeter, dörrar, lister, kök...

Lägenheten har fiskbensparkett i vardagsrummet som jag vill bevara och även i hallen ligger parkett (osäker på vad jag ska göra åt den dock). Sovrum och kök har linoleummattor. Tapeter behöver bytas i alla rum och linoleummattorna vill jag inte ha kvar. Den stora utmaningen är dock köket. Köksluckorna är fula 90-talsluckor... 

Jag vill inte riva ut hela köket, tror jag, utan funderar på att bara byta luckor, handtag och knoppar. Ev även spis, fläkt och bänkskivor. Vill dock inte att det ska bli för dyrt.

Vad ska jag tänka på?

Kan ni rekommendera någon stil på köket och övrigt?

Snälla hjälp mig med tips, idéer, boktips och länktips

• Svar på tråden Ska kanske flytta till lägenhet i 60-talshus och behöver inspiration!
  • randigadamen

Va? Ingen som svarat på en timme? Nååågon liten tanke måste ni väl ha. Jag är intresserad av inredning men jag har väldigt dålig koll på detta så ALLA tips och tankar är välkomna!

• randigadamen
    Hjärtefröjd skrev 2010-10-29 15:28:58 följande:
    Spana in den här bloggen: femtiotalsjakten.blogg.se. Mycket inspiraion från 50-60-talet.
    Åh, tack! Jättebra tips!

Har faktiskt kommit en bit på vägen i mina planer...

Vad tror du om en bänkskiva i ek (alternativt eklaminat) i köket? Tänkte det skulle matcha parketten i vardagsrummet och hallen.

Frågan är vad man ska göra åt skåpen. Bara byta luckor eller byta allt?
  • Hjärtefröjd

Vi har ekskiva i vårt 50-talskök, snyggt med sjukt opraktiskt. Om jag valt hade det blivit virrvarr, billigt och grymt fint!

• Hjärtefröjd

Insåg att jag inte svarat på frågan om köket. Om stommarna är okej och det finns dörrar att köpa till, så behöver ni ju inte riva ut köket. Men om ni har pengar så skulle jag försöks återskapa ett 60-talskök med hjälp av duktiga snickare.

Lycka till!!

• randigadamen
    Hjärtefröjd skrev 2010-10-29 18:02:55 följande:
    Vi har ekskiva i vårt 50-talskök, snyggt med sjukt opraktiskt. Om jag valt hade det blivit virrvarr, billigt och grymt fint!
    Tänkte just på det. Är den väldigt känslig? Det var därför jag tänkte att eklaminat kanske var bättre. Virrvarr vet jag faktiskt inte vad det är? Är det 50-60-tal?
  • randigadamen

Jaha, nu ser jag vad virrvarr är. Känner igen det men visste inte att det hette så. Det är snyggt men jag tror att ek vore snyggare i denna lägenhet och ihop med våra övriga möbler. Virrvarr är dock något att överväga. 

• Lonicera

Virrvarr hade vi i vårt orignalkök från 60-talet.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
  • randigadamen
    Lonicera skrev 2010-10-29 20:17:30 följande:
    Virrvarr hade vi i vårt orignalkök från 60-talet.
    Ja, det är ett jättebra tips Fast jag vill alltså behålla lägenhetens karaktär samtidigt som den ska möta min egen tidsepok och jag tror att virrvarr kan bli för 60-tal. Men det ska absolut övervägas Man kan ju ha det i detaljer annars. Finns ju underlägg mm med virrvarrsmönster.

Men det var därför jag tänkte på ekbänkskiva. Ek är 60-tal (och parketterna är ek) men bänkskivor i massivt trä är ju också nutid. Bara det att det kanske är väl känsligt...
Svar på tråden Ska kanske flytta till lägenhet i 60-talshus och behöver inspiration!