• emi

Bäst-före-datum på babyskydd?

Är det ngn här som vet om ett babyskydd kan bli dåligt av ålder? Vi har ett som vi köpte till sonen 2004 men tvekar nu om vi ska ha det till nya babyn eller om vi ska köpa nytt. Tänker spec på om vi vill ha fler barn efter detta.. är ju bättre att köpa nytt nu isället för till ett ev 3e barn...

• Svar på tråden Bäst-före-datum på babyskydd?
  • lilla hej

Ett babyskydd har en livslängd på ca 5-7 år

Älskade ungen har fått en lillasyster
  • Jessa med 3

Jag har hört att man säger 5 år, men har ingen tillförlitlig källa...

• Bess

Jag har hört 4-5 år som maxgräns. Dessutom så kommer det nya finesser och säkerthetsgrejer med åren. Så bara det kanske gör att ni borde satsa på ett nytt babyskydd?
    Vårt "gamla" babyskydd e från 2007, och på det e det 3-punktsbälte. Men redan 2009 kom det 5-punktsbälte. Så nu till vårt tredje barn, så har vi skaffat ett nytt babyskydd.

• TheMother

Hade absolut köpt nytt. Som i svaren före, ca 5 års livslängd är det på ett babyskydd.

Mamma till Anton 080920
  • emi

Tack så hemskt mycket för era svar! Det blir nog till att köpa ett´nytt då! Vill ju att bebisen ska vara så trygg som möjligt!! Har kikat lite på ett akta graco logico s, någon med erfarenhet?

• norgesessan

Vi köpte ett sommaren 05, det användes av en kompis innan iår, hon frågade mig vad hon skulle göra med den, jag sa att hon kunde kasta den. Hade jag själv väntat barn med BF typ nu, så hade jag använt den igen, men inget längre än så...4 barn hann använda den....

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • TheMother
    emi skrev 2010-10-28 20:51:55 följande:
    Tack så hemskt mycket för era svar! Det blir nog till att köpa ett´nytt då! Vill ju att bebisen ska vara så trygg som möjligt!! Har kikat lite på ett akta graco logico s, någon med erfarenhet?
    Den har vi (från 2008 då). Den är tung, men det är nog de flesta? Dock smidig att ta i och ur basen. Sen gillar jag att sufletten är så flyttbar, även om den ibland åker ner under babyskyddet så man måste lyfta upp de innan man placerar babyskyddet på golv etc.
    Den har ju även en babyinstas som gör att den nyfödda babyn för stöd för huvudet (tas bort efter en månad eller när det blir trångt).

Vi har ju som sagt den, men jag kommer nog köpa till en paraplyvagn från Acta graco, då man kan fästa babyskyddet i den, så slipper man konka.
    Mamma till Anton 080920
  • stor grön drake
    emi skrev 2010-10-28 20:51:55 följande:
    Själva skyddet väger lite mer än konkurenterna, och den är större. Dock sa min försäljare (som jobbat länge i branschen) att ur säkerhetsvinkel är tungd och storlek, dvs mycket skydd runt om, bara bättre för bebisen.
    Basen är guld värd, speciellt om man ibland behöver transportera skyddet i bil med korta bälten.
    Sufletten går att dra ner ända till fötterna, dock blir det en glipa vid huvudet då, antagligen för att det inte ska bli för tätt.
    Vi använde vårat i 7-8 månader, sen blev det för varmt i somras för min knubbis, och när han var 9,5 kilo bytte vi till stor bilstol, och det blev mycket svalare för honom.
  • emi

Verkar som att de flesta nyare skydd är tyngre än det vi har (maxi cosi) men när man jämför dem bara utgående fr utseende så ser ju de nya definitivt stabilare och säkrare ut.. och som sagt bättre att köpa nytt nu än till sista barnet.. Visst är det så att man kan använda skyddet både med och utan bas? Vi har nämligen 2 bilar och är lite lata av oss Skäms

• TheMother
    emi skrev 2010-10-28 21:04:03 följande:
    Verkar som att de flesta nyare skydd är tyngre än det vi har (maxi cosi) men när man jämför dem bara utgående fr utseende så ser ju de nya definitivt stabilare och säkrare ut.. och som sagt bättre att köpa nytt nu än till sista barnet.. Visst är det så att man kan använda skyddet både med och utan bas? Vi har nämligen 2 bilar och är lite lata av oss Skäms
    Ja. absolut.
    Mamma till Anton 080920
  • stor grön drake
    emi skrev 2010-10-28 21:04:03 följande:
    Gracons bas går snabbare att flytta än att spänna fast stolen med bilbälte
  • cicci85

Hade AG Logico S och va jättenöjd! Vi flyttade med basen när vi åkte en annan bil, smidigast så!

• MammatillEdvin

Har Akta Graco logico S från 2008 tillsammans med bas och sulkyn Mirage. Helnöjda har vi varit! Så smidigt på alla sätt.

Svar på tråden Bäst-före-datum på babyskydd?