• Jenny28

Fördelar/nackdelar med att vara dagmamma?

Hejsan. jag funderar på att börja jobba som dagmamma, skulle vilja höra lite åsikter om vad ni tycker är positivt resp. negativt med det.
    Såhär är det där jag bor:
    Positivt:
    ..har en 3000 kvm gräsmatta på tomten, med både gungor och sandlåda...
    ...runt hörnet är en jättebra lrkplats med lånegrejer i en bod...
    ...har 130 kvm hus...
    ..har två barn som jag tycker har en fördel av att jag är hemma...Min yngsta är nu 6 mån...

Negativt:

..jag har 2,2 km till skolan, där också samlingsplatsen är för dagmammorna i området..tror kanske inte att barnen tycker det är skoj att gå en timma en väg..
    ... Jag kanske bara vill ha två elle tre barn, kan man klara sig på det ekonomiskt??..
    ...jag har inte körkort...

tacksam för inlägg..=)

• Svar på tråden Fördelar/nackdelar med att vara dagmamma?
  • akl

Tänker du bli kommunal eller privat dagmamma?

• Lola Jämtland

akl

Eftersom hon bara vill ha 2-3 barn så är det nog privat.

• akl

Det var det jag misstänkte
    Fast då är ju frågan om hon klarar det ekonomiskt!
    Är inte så insatt i hur det är att vara privat dagmamma (är själv kommunanställd)
    och om man klarar det ekonomiskt på 2-3 barn!

• Jenny28

nja, det är ju det jag undrar.. Om man jobbar i kommunen KAN man jobba på "halvtid" liksom, och bara ha två-tre barn..0) För det känns ju som att jobba kommunalt är "säkrast"..annars evt jag inte hur jag ska gå tillväga för att hitta dagbarn...

• akl

Inom kommunen kan du visserligen arbeta halvtid men ändå få väldigt långa dagar eftersom dom räknar i vårdtimmar, dvs man lägger ihop barnens vistelsetid.
    Arbetar man heltid skall man göra 140h/v och halvtid blir då 70 h/v. Men dessa timmar kan ju infalla så olyckligt att du arbetar 10h/dag fast ändå får en halvtidslön.
    Förstår du vad jag menar? (krångligt och dumt system)
    Nu vet jag inte om det är så i alla kommuner, men i dom flesta iaf.
    Sedan finns det dom kommuner som tillåter att du räknar in dina egna barn i gruppen, gör din kommun det?

• Jenny28

jag vet faktiskt inte..har inte kollat så långt än..detta är bara i undersökningsstadiet..=) jag har lite kontakt med en kvinna på kommunen, får se vad hon säger. Men jag antar att de inte kan räkna med min yngsta, hon är ju bara 6 mån? och min äldsta börjar skolan till hösten, så det kan ju vara för ett barn då...

men hur många barn har du och vilka arbetstider har du?...får man fråga vad du tjänar?..*L*
    Tack för alla svaren

• akl

Är mammaledig nu, men när jag arbetade hade jag en barngrupp på 5 st. Hade det väldigt bra eftersom mina barn kom inom samma tider, oftast 7,30 - 16,30.
    Men min kollega har nu 3 barn; ett på heltid 6,30-15,30, ett på deltid som är mellan 14 och 18 2-3 dgr/v och ett på halvtid som kommer 9-14. Alltså arbetar hon ofta 6,30-18 men "bara" ca 60%. Helsjukt! Så det beror helt på vilka tider barnen har!

Lönen... hmmm Skämt åsido, den är ganska kass! Kan säga att den högst betalde dbv i denna kommunen tjänar 17 400 och den sämst betalda har 15 000 och jag ligger däremellan...
    Men däremot i Gbg har ingen dbv lägre än 18 000. Så det beror ju lite på var du bor och hur kommunen satsar på dbv.

• Jenny28

hur går de efter utbildning då?
    jag har ju "bara"20 poäng i pedagogik och lite erfarenhet som barnflicka udner åren..hmmm inte såå mycket kanske...
    Men jag harju en morsa som jobbade som dagmamma i 20 år...*s*

Vad har du för bakgrund?

• Jenny28

jo en fråga till: förlåt för ala dessa frågor..*L*
    Får du ersättnign för mat o sånt utöver lönen? och för typ leksaker?

• akl

Jag har ingen utbildning så där har du ett PLUS Borde ju ge lite iaf!
    Har arbetat tre år på förskola, så där finns iaf lite erfarenhet!
    Morsan har oxå arbetat som dbv i 20år och det tyckte dom var ett PLUS

Omkostnadesersättning: (kan tillägga att den inte har höjts de senaste 10 åren iaf)
    48:-/ dag för barn med placering 5 h eller mer
    24:-/ dag för barn med placering upp till 5 h

Ex på idealgruppen vid heltid (3,5 barn) ger ca 3 000:-/mån

Vi får (i denna kommunen) 1 500:-/år att handla för!

• akl

Ps Du får fråga hur mycket du vill

• halstabletten

Min dagmamma hade nog närmare 10 barn vad jag kan minnas, antagligen av ekonomiska skäl.

Den största "nackdelen" är nog att föräldrarna kommer att förvänta sig att dina barn kommer i andra hand under din arbetstid, eftersom de betalar dig för att ta hand om deras. Jag har hört talas om dagmammor som sätter sina egna barn i främsta rummet och det har blivit ett sjuhelsikes liv.

Sedan är det ju kanske också en nackdel att ditt hem blir din arbetsplats, alltså kan det vara svårt att få distans när man väl är ledig. Ytterligare en nackdel är att dagbarnen kommer att vara i era grejer, kanske leker med dina barns grejer eller har sönder något du är rädd om.

• Jenny28

Tack!
    Jo jag ska prata med hon på kommunen nu i veckan och se vad hon säger. Som sagt jag är ju lite orolig för avståndet till samlingsplatsen för dagmammorna. det kan vara för långt att gå 2,2 km. med kanske 5 barn fram o tillbaks. Tänk vilket gnäll om hur långt är det kvar, är vi framme snart, etc...*s* Men det kanske bara är en vanesak från både deras och min sida...

Men jag känner att det är en stor fördel att vara dagmamma då jag får vara hemma med mina barn lite längre. En sak till tänker jag på. när min pojk börjar i förskoleklass så har ju han inskolning o sånt. Då kan ju inte jag ta med mig alla barnen de 2,2 km till skolan varje dag en gång kl. 9 och en gång kl. 12...hmmm..ja jag får fundera på detta...

• Jenny28

pratade med kommunen nu. eftersom jag redan har en liten, kan jag ju bara ta en liten till, och de flesta som stod i kö var ju små. Men hon skulle se vad hon kunde ordna. hade ju varit käckt då att få ett litet barn och några stora.

• akl

Hoppas dom kan lösa det för dig! Det är ju ett bra arbete så länge du ändå är hemma med din lilla Hör av dig när du vet lite mer *nyfiken i en strut*

• Jenny28

tyvärr så fick man inte räkna in sitt eget barn i omsorgen...=(

• Emmyjane

Men man vårdar väl sitt eget barn åsså?
     Det är väl det som är tanken med att vara dbv att man kan vara hemma med sitt eget barn?
    Vänder man sig till sin stadsdels kontor för barnomsorg om man är intresserad?

Svar på tråden Fördelar/nackdelar med att vara dagmamma?