Anonym (Lotta) skrev 2010-10-28 23:06:02 följande:
Stämmer detta?
Hittat på flashback.
Räkneexempel:
Ni har bestämt er för att köpa en lägenhet för 200' kr. Killen går in med 100' kr kontanter från sin spargris och flickan tar lån för sin halva på 100'. Sen delar ni på alla kostnader med har med lägenheten att göra. Detta låter väl rättvist?
Vid eventuell separation och bodelning så kommer dock killen i det här fallet råka illa ut. Vi antar att lägenheten har samma värde som vid köpet. Värdet på lägenheten som ingår i denna bodelning räknas ut genom att ta nuvarande värde minus totala lånet (200' kr - 100' kr = 100' kr). Sen delas denna rakt av mellan båda parter (50' kr vardera).
Efter allt detta har stackars killen förlorat 50'kr och flickan tjänat 50'kr.
Vi gjordeprecis så här med vår förra lägenhet då jag hade mycket pengar att gå in med och min man inga. MEN vi skrev ett samboavtal där det stod att vid en seperation så skulle jag först få tillbaka mina pengar och sen skulle vi dela på resterande eventuell vinst. Hoppas du förstår hur jag menar. Vi fick hjälp av vår banks jurister med att skriva alla avtal. Det var verkligen jättebra att få hjälp av en jurist, enligt henne var detta ett ganska vanligt dilemma, tror att det kostade 4000 kr för rådgivning och sen för att få dokumenten, vi skrev även testamenten med henne.
Nu är vi dock gifta och har barn, vi hade kunnat skriva ett äktenskapsförord och få samma resultat men jag tyckte att det var onödigt. Skulle vi separera så vill inte jag att vårt barn ska få bo bra ena veckan och sämre den andra.
Hoppas det löser sig!