• JagOchDu2

Ensamstående mamma och snart inget boende! Va gör man?

Ännu en ensamstående mamma utan boende snart :S jag ska dra hela historien men försöka göra den kort. Just nu bor jag med min dotter hemma hos min pappa men kommer inte kunna bo kvar här pga min "såkallade mamma" har tagit ut skillsmässa och har startat bodelning och shiter fullständigt i sina barn. Har även en lillebror hemma som hon tar boendet ifrån. Jag är ioförsej sjukt trött på att bo hemma men va gör man när de inte finns andra allternativ. Men nu måste jag ha ett boende snarast. Jag står i typ alla bostadsköer man kan, men vad finns det för en ensamstående mamma inget. Min inkomst är låg 4000-5000 kr i mamma peng, barnbidrag 1050 och underhållsstöd på 1234 el va de är. Vad ska jag ta mej till? Vart ska vi ta vägen? Jag mår sjukligt dåligt, jag lever för enbart för min dotters skull förtillfället. Hade de inte varit för henne som ljusar upp min dag hade jag inte levt många dagar till! Va ska jag ta mej till :S är det soc nu som gäller el? Jag vill inte! Men måste väll antagligen.. Ngn som har tips på hyreslägenheter runt Gbg området omgående? Sen har jag bara en kvällstjänst på 56% när jag ska återgå till jobb villket är om ca 3 månader, å de funkar ju inte å jobba på kväll :S och dagisplats har jag inte heller sökt pga att jag inte vet vart jag ska ta vägen :S Ngn som vet hur de funkar med soc? Snälla hjälp!!! Alla tips, råd och synpunkter är välkommna!!

• Svar på tråden Ensamstående mamma och snart inget boende! Va gör man?
  • JeanneDArc

Du har rätt till bostadsbidrag också, och med det till dina övriga inkomster kanske du kan klara dig, även om det blir snålt. beror på inskomst och hyra vad du får, men det kan vara upp till ca2500 kr i månaden. Sök på försäkringskassan, du kan ladda ner blanketten på internet. Vissa bostadsköer kan man få förtur i om man är i din situation. Gå dit och prata med dem personligen!

• JagOchDu2

Tack :) jag vet att jag klarar mej med det jag har och bostadsbidrag i ngra månader, tight men det skulle funka om vi typ fick tag i en etta el ev en tvåa. Men problemet är ju som sagt att få tag på en lägenhet, sen måste jag ha ett nytt jobb på dagen och tösen måste jag ha dagisplats till...

• Tow2Mater
    JagOchDu2 skrev 2010-10-28 23:39:50 följande:
     Just nu bor jag med min dotter hemma hos min pappa men kommer inte kunna bo kvar här pga min "såkallade mamma" har tagit ut skillsmässa och har startat bodelning och shiter fullständigt i sina barn. Har även en lillebror hemma som hon tar boendet ifrån.
    Bor din pappa i ett hus som ska säljas, eller vad? Hur kommer boendet for honom och din bror att se ut? Varfor kan du inte fortsätta bo med dem, det kan ju kanske vara lättare att hitta en storre lägenhet for er alla än att hitta en 1a eller 2a.
  • Sofia L

Om du nöjer dig med en liten tvåa på 38 kvm vet jag en som tidigare var ledig på Husargatan i Haga. Om du kan få den i din situation vet jag dock inte.

• Anonym

Jag hoppar lite för "underhållsstöd på 1234 el va det e?" Är du i ekonomisk knipa tror jag ng du hade vetat precis hur dina inkomster ser ut varje månad!

Klipp navelsträngen till föräldrarna, skaffa dig ett 100 % jobb och ar inte för kräsen med var du vill bo! Det är mitt tips!

I övergångsperioden (medan du leter jobb etc) måste väl ändå dina föräldrar kunna ställa upp på dig?

Men tipset är att så fort du bara kan göra dig självständig!

• JagOchDu2

Drf att min lillebror ska flytta till mamman å pappa ska bo hos sin kärring och desitom är jag soppas stor så jag bör ha ett eget boende...

• JagOchDu2

Men herregud ngra kr hit el dit är det de handlar om! Asså typ 3 kr el ngt! Åhh jag har fin koll på mina inkomster! Du tror jag vill bo hemma el? Klart som fan jag vill ha eget å skaffa ett 100 % jobb å betala för mej sj! Men nu va det inte de som va frågan! Utan va jag ska ta mej till NU! Inte sen! Utan NU! Jag vet vad jag måste göra sen tack! Måste dina föräldrar ställa upp? Den såkallade "mamman" är bara att glömma för hon bryr sej inte om mej! Å min pappa har inte möjlighet! De jag ville ha fråga på va ju om soc el ev andra möjligheter efter att beskrivit all jag inte kan bo med föräldrar! Så synpunkter ang det jag skrev tack :)

• Anonym
    JagOchDu2 skrev 2010-10-30 09:16:57 följande:
    Men herregud ngra kr hit el dit är det de handlar om! Asså typ 3 kr el ngt! Åhh jag har fin koll på mina inkomster! Du tror jag vill bo hemma el? Klart som fan jag vill ha eget å skaffa ett 100 % jobb å betala för mej sj! Men nu va det inte de som va frågan! Utan va jag ska ta mej till NU! Inte sen! Utan NU! Jag vet vad jag måste göra sen tack! Måste dina föräldrar ställa upp? Den såkallade "mamman" är bara att glömma för hon bryr sej inte om mej! Å min pappa har inte möjlighet! De jag ville ha fråga på va ju om soc el ev andra möjligheter efter att beskrivit all jag inte kan bo med föräldrar! Så synpunkter ang det jag skrev tack :)
    Lugna ner dig lite nu. Dina föräldrar har ju gjort upp hur de ska göra. Din bror blir inte hemlös han ska ju bo hos din mamma. Din pappa blir inte heller hemlös för han ska bo hos sin nya kvinna. Den som möjlighen blir hemlös är du. Men jag antar att också kan bo hos din mamma eller pappa (och hans nya) tills du hittat ett boende.

Det du bör göra är att gå till socialtjänsten och prata med dem där. De kan inte ge dig en lägenhet men de kan hjälpa till att betala hyran den dagen du hittar en. Du bor i Göteborg, men det kanske är så att du måste flytta till någon av städerna utanför Göteborg för att hitta boende. Du kanske måste hyra i andra hand tills du får ett första-handskontrakt.

Sätt dig ner och lista dina möjligheter:
    Bo hos mamma
    Bo hos pappa
    Hyra i andra hand
    Bo hos vänner
    Flytta ut från Göteborg
    osv.

Sen listar du dina möjligheter att höja din inkomst:
    Hitta heltidsjobb
    Söka socialbidrag
    osv.

När du har dina listor så börjar du beta av dem genom att kolla upp vilka möjligheter som finns. Du skriver själv att du är så pass stor att du borde ha eget boende, så därför är det dags att du tar tag i detta nu.
  • Anonym

Ja du, du får väl boka ett möte hos socialen i kommunen och prata med dom om din situation.

Ansöka om bostadsbidrag är väl svårt innan man har en bostad att söka bidrag för eftersom hur mycket man får grundas på inkomst, storlek och hyra på boendet.

Hur gammal är du? Det kan ju vara så att dina föräldrar är underhållsskyldiga fortfarande för dig, eller?
    Hur gammalt är barnet?
    Kan du kanske få hjälp med att passa barnet så du kan jobba lite extra även nu under din ledighet?
    Har du möjlighet att få barnpassning innan du får dagisplats, för det kan ju vara väldigt svårt att få barnomsorg utan långa väntetider och om du ännu inte har anmält ditt intresse för barnomsorg kanske det blir knivigt.

• Anonym (ålder)

Jag blir lite nyfiken på din ålder TS. Soc anser ju att föräldrar är underhållsskyldiga till en viss ålder, därför kan det vara av intresse att veta hur gammal du är.

• JagOchDu2

Näää det är ju de dom inte har gjort och som jag skrev i inlägget så har jag själv ingen kontakt med den såkallade mamman, hon är bort gjord i mina ögon! Och inget annat än en slampa! Så jag kan knappast bo hos henne! Å min pappa går inte heller för de finns inte plats. Så det är eget som gäller! Men allt de där vet jag redan att jag måste skaffa jobb osv. Men de va inte de jag ville ha svar på! Men tack för dina "onödiga synpunkter" ialla fall å du behöver inte skriva ngt mer för de va ang soc jag ville ha tips och råd :) men tack ialla fall för att du försökte :)

• Anonym (ålder)
    JagOchDu2 skrev 2010-10-30 18:53:56 följande:
    45 år :)
    Ja, då är det soc du ska vända dig till.
Svar på tråden Ensamstående mamma och snart inget boende! Va gör man?