• MiaP

Hur mycket pasta?

Hej!
    Jag ska göra pastasallad i helgen. Vi blir 16 personer. Kommer ett kilo pasta att räcka? Vet inte hur mycket man räknar per person. Just nu tycker jag det ser lite ut men det ska ju vara mer i salladen än bara pasta.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur mycket pasta?
  • Här och nu

Nej, 1 kg räcker absolut inte! När man har pasta till maten räknar man 1 kg till 4 pers. Det ni blandar i salladen ska ju motsvara samma mängd som t ex köttbullar till pasta en vanlig middag. Nu brukar man ha ganska mycket annat i pastasallad, men minst 2.5 kg pasta iaf.

• MiaP
    Här och nu skrev 2010-10-29 09:57:36 följande:
    Nej, 1 kg räcker absolut inte! När man har pasta till maten räknar man 1 kg till 4 pers. Det ni blandar i salladen ska ju motsvara samma mängd som t ex köttbullar till pasta en vanlig middag. Nu brukar man ha ganska mycket annat i pastasallad, men minst 2.5 kg pasta iaf.
    1 kg till 4 personer? Men det är väl ändå inte möjligt? Vi gör inte ens åt 1/2 kg i vår familj till en middag och vi är 4 personer.

Ska tillägga att vi ska ha vitlöksbröd, marinerat kött, kyckling och "vanlig" grönsallad till också. Hmmm, får kanske lov att koka ett gäng pastisar till då.
  • Birgitta2

Gäller det makaroner så brukar 1 dl per person räcka, om man äter en normal portion tillsammans med ex.vis köttbullar. Skall du ha det i pastasallad så kan du ta ngt mindre.

• Glass
    i torrvikt?

Det skulle bli ca 750 gram per person då den är kokt 
  • Mornie Alantie

100-150 gram torr pasta brukar vi räkna per person. 150 g är för storätarna, 100 g eller lite mindre är en normal portion tycker jag. Skulle jag bjuda på pastasallad skulle jag räkna högt. Det går ju att spara i kylen ett tag, så det gör inget om lite blir över. Bättre det än att maten tar slut och gästerna får gå hungriga. Pasta är ju inte den dyraste maten heller.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • kmn2
    Jösses!
    En normalportion okokt pasta brukar räknas som 70 g.
    Då skulle det alltså bli lagom med drygt ett kg i pastasalladen.
    Sen är det ju som du säger, det är ju massor av annat i och till salladen.
  • Här och nu
    MiaP skrev 2010-10-29 10:03:58 följande:
    1 kg till 4 personer? Men det är väl ändå inte möjligt? Vi gör inte ens åt 1/2 kg i vår familj till en middag och vi är 4 personer.

Ska tillägga att vi ska ha vitlöksbröd, marinerat kött, kyckling och "vanlig" grönsallad till också. Hmmm, får kanske lov att koka ett gäng pastisar till då.
    Ursäkta. Jag tänkte per påse som ofta är 500 g. En sån påse till 4 pers. Så 1.5 kg till 16 pers.
  • Här och nu
    Birgitta2 skrev 2010-10-29 10:09:35 följande:
    Gäller det makaroner så brukar 1 dl per person räcka, om man äter en normal portion tillsammans med ex.vis köttbullar. Skall du ha det i pastasallad så kan du ta ngt mindre.
    Fast det går inte att räkna på samma sätt. Makaroner är små o packar ihop sig. Skruvar, penne osv gör att det kommer mycket luft emellan. 1.5 dl makaroner per pers rekommenderas av förp.
  • kmn2
    Här och nu skrev 2010-10-29 10:28:10 följande:
    Ursäkta. Jag tänkte per påse som ofta är 500 g. En sån påse till 4 pers. Så 1.5 kg till 16 pers.
    Nu kan jag hålla med.
  • Här och nu
    kmn2 skrev 2010-10-29 10:38:16 följande:
    Nu kan jag hålla med.
    Bra!
  • Birgitta2
    Här och nu skrev 2010-10-29 10:29:24 följande:
    Fast det går inte att räkna på samma sätt. Makaroner är små o packar ihop sig. Skruvar, penne osv gör att det kommer mycket luft emellan. 1.5 dl makaroner per pers rekommenderas av förp.
    För mig funkar 1 dl per portion. Men mindre i pastasallad. Och det är vad JAG använder i såna sallader. I svar som dessa kan man bara utgå från sig själv.
  • Här och nu
    Birgitta2 skrev 2010-10-29 11:02:21 följande:
    För mig funkar 1 dl per portion. Men mindre i pastasallad. Och det är vad JAG använder i såna sallader. I svar som dessa kan man bara utgå från sig själv.
    Ja, men faktum kvarstår att vissa saker i mått omfattar mindere.
  • MiaP

Ja, nu har jag kokat ett gäng till. 1,5 kg skruvar. Det kommer att bli MASSOR över tror jag. Men vi har många nattgäster så det får bli morgondagens brunch

Kan hålla med, bättre att det blir över. Pasta är ju inget som kostar en förmögenhet!

Trevlig helg på er!

Svar på tråden Hur mycket pasta?