• Jenny03

    Metformin och viktnedgång?

    Jag ska börja äta metformin för att förhoppningsvis gå ned i vikt. Jag skulle vilja veta vad ni andra har för erfarenheter av detta, fungerar det? (Har inte problem med mensen utan ska bara äta dessa för vikten)

  • Svar på tråden Metformin och viktnedgång?
  • Jenny03

    Oj, det låter ju nästan för bra för att vara sant!
    Hoppas, hoppas...

  • Jiinii

    varför äter ni diabetesmedicin för att gå ner i vikt och inte är det väl läkare som skriver ut det??

  • Vickan I
    Jiinii skrev 2010-10-29 22:20:30 följande:
    varför äter ni diabetesmedicin för att gå ner i vikt och inte är det väl läkare som skriver ut det??
    Ganska vanligt att man använder metformin vid PCO och läkare skriver ut det. Googlar du finns det massa info .
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • blirmamma2012

    Cynara: Gick du efter någon speciell diet då du gick ner så mycket? Hur lång tid åt du Metformin?


    Jag har också fått Metformin utskrivet av min läkare, (jag har pco) och hittills har jag gått ner 6 kg.


     

  • Cynara
    blirmamma2012 skrev 2010-10-30 11:29:52 följande:

    Cynara: Gick du efter någon speciell diet då du gick ner så mycket? Hur lång tid åt du Metformin?


    Jag har också fått Metformin utskrivet av min läkare, (jag har pco) och hittills har jag gått ner 6 kg.


     


    Jag åt det i ca: 3 månader ock kombinerade det med att äta en lite halvvariant av GI där jag skippade socker och vitt mjöl.
    Jag tror att jag hade fortsatt att gå ner lite till om det inte vart för att jag fick sluta när jag fick mitt efterlängtade Plus.

    6 kg är ju jättebra, jag vet inte hur mycket du vill gå ner men 6kg är toppen ju, bra kämpat. :D
  • Mullisen

    Jag har börjat med metformin ska äta 3 gånger om dan. dom 2 första veckorna hade ja inte sötsug alls..
    nu finns de och de är jobbigt. Men jag tror mkt sitter mental också! men ja ska äta metformin 1 år för att gå ner i vikgt..
     jag har gått ner 4 kg i ur försig.. och min mens har kommit i gång!

    så nu är de bara ett + som saknas.. och fler kg som ska bort

  • Jenny03

    Vad roligt att höra att det verkar fungera hur länge har ni ätit dem?

  • blirmamma2012

    Cynara: Jag har ett mål som är att komma under ett bmi på 30 för att få göra IVF. Det är mitt första delmål. Sen mitt stora mål är att gå ner ca 10 kg till... så totalt blir det 25 kg. Jag har hållt på med gi/lchf och Metformin 1 månad.
    Så vägen är lång men jag hoppas att det kommer bli ett plus här med snart!

     

  • LiselottePCOS

    Alla går inte ned lika bra på MetforminJag gick ned ca 18 kg på 2 år, tar inte metformin för att blir gravid. Jag fick samtidigt remiss till överviktenhet.  Där fick jag kostråd  och skulle äta ca 1200 kcal per dag. Åt allt men inte alltid.  Promenerade raskt 60-90 min per dag, vattengympa ett pass i vekcan och styrketräning ( cirekträning) 120 min per vecka. Sedan fick jag nytt arbete och rútinern kom av sig. har inte gått upp allt  men n¨ågra kilo plus har det blivit på 5 år.  Mens kom tillbaka efter 3 månder och  med tiden var ägglossningen mer och mer frekevent regelbuden,( kan inte blí gravid pga skada livmoder efter kejsarsnitt.)


  • Ugglans mor

    Ni som har fått metformin utskrivet...
    Vad har ni legat på för BMI ni började?


     


    När kärleken är starkare än plikten
  • LiselottePCOS

    mitt BMI 36-37.  men jag vet normalviktiga, pcosare,  som fått pröva metformin när inte pergotime och IVF fungerat. En hon vart gravid efter några månder, hon hade gjort fler  misslyckade IVF.

  • Cynara

    Jag låg på ett BMI på 26 när jag fick Metformin utskrivet, min gyn sa att jag har en så allvarlig form av PCO-s att även denna till synes lilla övervikt var hela skillnaden för om ja skulle lyckas bli gravid eller inte.

    Akinna83: Jag vet att det kan kännas tufft innan man får sitt efterlängtade plus, men ge inte upp du kommer snart att vara där. :D

  • ÄrlaPärla

    Jag har ätit metformin 3 gånger men fått inse att jag inte tål det. Alla tål inte metformin, jag blir illamående, framförallt på eftermiddagen, sist fick jag gå hem tidigt från jobb flera gånger så jag fick lägga av. Jag hade då ätit den i 1 månad och trappat upp långsamt (eftersom jag hade haft samma problem de två tidigare gångerna) Grattis till er som det funkar för!  Vissa får bara något kilo i viktnegång andra mycket så det kan vara värt att prova om man tillhör dem de funkar på.  Jag är tyvärr inte bland dem.

  • Laila

    visste inte att man kan  gå ner i v ikt när man äter  metformin,, ja  ha ju använt dom två månader  ,kanske för kort tid eller så hjälper  dom ej på mej,

  • blirmamma2012

    Fördelen med Metformin, är att man inte får så stort sötsug och det är därmed lättare att gå ner i vikt!
    För mig har det hjälpt ganska bra!

  • LiselottePCOS

    Laila! 2 månader är ganska kort tid, Dosen kan behöva ökas uppåt om du inte redan står på 2000 mg per dag. Någon har sagt det kan ta upp till 2 år  före man svårt märker skillnad. Kan vara svårt att stå ut så länge.

    Jag tar 850 x 3 dag metformin. fn. Har tagit metformin sedan 2003 pga vikt + hormoner. Ej för  att bli gravid  Sedan ca 1 månnad tar jag knöltång ( plaq-off  för minska tandsten, se min blogg) som är rik på jod och D-vitamin,. Har gått ned 2, 5 kilo vet ej om det beror på det. samt D-vitavecka sedan några min lösning 5 ml per veck sedan några månder tillbaka


Svar på tråden Metformin och viktnedgång?