• Anonym (ledsen mamma)

Hur hjälper jag mitt barn från att känna sig ensam?

Min dotter har börjat förskoleklass, hon är jätte ledsen och har ont i magen för hon vill var själv på fritids, sitta själv på frukost och mellanmål. Det börjar oftast dagen innan, är det helg så grämer hon sig hela helgen. Hon har ont i magen, är ledsen. Hon krampar sig fast när vi ska lämna henne och stor gråter, hon är verkligen ledsen, inte bara för att.
    Hon har massor med vänner i förskoleklassen så då är allt bra. Dit längtar hon.

Vi har pratat med lärare och fritidspersonal och har fått ett helt otroligt bemötande. Dom är underbara. Tillsammans har vi gjort upp hur vi ska gå till väga osv.
    Men nu har det gått 2 ,månader och hon kan inte släppa detta. Oron finns där så fort hon vet att imorgon är det skola igen. Hur kan jag hjälpa henne??
    Jag gråter jämt nu, jag känner mig så hjälplös, löjligt men så känner jag. Vill inte jobba dom dagarna då jag vet att hon måste äta frukost. Men hittills så har jag inte låtit henne slippa frukost m.m för jag tror inte det är någon lösning. Tyvärr.
    Någon med tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 11:02
    Vill INTE vara själv ska det ju vara såklart.. vill INTE sitta själv

• Svar på tråden Hur hjälper jag mitt barn från att känna sig ensam?
  • Birgitta2

Varför sitter hon själv och äter frukost? Finns inga andra barn där så tidigt?

• Anonym (ledsen mamma)

inga som hon känner. Hon är blyg, så hon vågar inte sitta med killarna.

• Anonym

jag känner igen mig själv när jag va liten och även min son. vi har adhd och då kan man bli jätteorolig inombords. både jag och min son är oroliga för nya saker och människor då vi inte vet vad som ska hända. och tjejer vänder oftast detta inåt sig själva och bli då otrygga och oroliga när de inte kan sätta ord på vad som är fel, och får ofta ont i magen eller huvudvärk. jag hade ont i magen i många år när jag va liten och ingen visste var det vad för fel på mig. jag var jättenervös.

• Anonym (ledsen mamma)

men vad jobbigt det måste varit!
     Hon är inte orolig annars så.

• Anonym

nej man är bara orolig för att bli ensam lämnad och för nya saker där de inte vet vad som förväntas. och jag var ofta orolig för att gå till skolan om det inte var nån jag kände mig trygg med och fanns det någon kompis så klistrade jag mig fast vid henne. men kolla med BUP vad det kan vara? läs under barn flickor med ADHD.

• Anonym (Gubbe)

Du har ingen möjlighet att vara med henne en dag på förskolan och försöka binda band mellan henne och bågra andra barn så hon får några/nån vän där. Har man en vän så kommer oftast fler efter ett tag.

• Birgitta2

Kan fritispersonalen sitta med henne tills hon känner sig hemma med de andra barnen? Finns möjlighet till det?

• Anonym (ledsen mamma)

Ja tack & lov så gör dom det. Iallafall i närheten av henne. Ibland får hon sitta bredvid dom. Jag vet inte vad mer jag & dom kan göra? Bara att hålla ut kanske?
    Tack för tipsen! Guld värt!

• Tazzme

Kanske ni kunde bjuda hem några av barnen från fritids, så att hon kunde lära känna dom hemma i en trygg miljö. Kanske bjuda hem ett barn i gången, nån som fritidspersonalen kunde "rekommendera", då de ju säkert känner barnen ganska bra och vet vem som kunde bli en bra kompis till din dotter.

Om hon lär känna nåt av de andra barnen bättre, utanför fritids, så kanske det inte skulle kännas lika jobbigt att åka dit?

Kanske kunde du också försöka prata med nån av föräldrarna till de andra barnen, ifall ni kunde hitta på nån rolig aktivitet tillsammans. T.ex. gå på bio en kväll eller vad som helst. Det kunde ju också vara ett bra sätt som din dotter kunde lära känna nåt av de andra barnen på. Mindre press också eftersom du är med.

• Anonym (ledsen mamma)
    Anonym (Gubbe) skrev 2010-10-29 11:30:47 följande:
    Du har ingen möjlighet att vara med henne en dag på förskolan och försöka binda band mellan henne och bågra andra barn så hon får några/nån vän där. Har man en vän så kommer oftast fler efter ett tag.

ja man kanske ska fråga? Undrar om man får det. Är rädd att dom ska tycka jag är fjantig.
    Gäller ju bara tills 8 när dom andra kommer, då har hon många vänner. Vid frukost är det oftast äldre barn bara.
Svar på tråden Hur hjälper jag mitt barn från att känna sig ensam?