• TheOnlyOne

Ni som fått era små och vet vad man ska ta med sig!

I vårt sjukhus ska man ta med egna blöjor till bebisen, hur många behövs det och vilket märke anser ni är bra?
    När de säger att det finns kläder för mor och barn, vad är det för slags kläder?
    Får man ta med en egen filt att bädda bebisen i sovplatsen? Vilken typ och måste den vara steril ur förpackningen?
    Får man "smycka" bebisens sovplats med tex hänga en leksak att titta på? Som är tänkt senare att ha i vagnen.
    Något speciellt ni hade med er som ni vill tipsa om?

• Svar på tråden Ni som fått era små och vet vad man ska ta med sig!
  • strommis

nu är det ju ganska många år sen jag fick barn, men vi hade med oss några plagg till bebben och en mysig filt,
    blöjor fick man prova på av libero och pampers men det var ju bara några stycken, maken for och köpte ett paket,
    jag hade mina egna kläder.

• Hannah76

Du får ta med vad du vill, det behöver inte var sterilt.
    De kläder som finns är sjukhuskläder.

• Lovisa09

Detta hade jag med mig:
    Kläder till mig själv, sköna, mjuka kläder. Hygienprodukter, bindor/blöjor (till dig)finns på BB
    ombyte till pappan om han får sova över.
    2-3 ombyten kläder till bebisen.
    Mössa och varma kläder till bebisen, när ni ska åka hem.
    blöjor fick vi på BB men det går ju åt en hel del, min flicka bajsade hela tiden när hon kom ut så det  gick nog åt 15-20 blöjor(jag var där i två dygn)
    Något att läsa, någon cd att lyssna på.
    Filt till bebisen, helt ok att ta med nått att lägga i bebisens säng tror jag,
    Lite godis och dricka( du får mat på BB men inte din man)
    Leg och blodgrupperingspapper

Kändes som jag hade med mig så mycket, allt var lagom men kläder till mig själv hade jag packat ner alldeles för mycket.

Lycka till!

• saltflingan
    TheOnlyOne skrev 2010-10-29 12:11:34 följande:
    I vårt sjukhus ska man ta med egna blöjor till bebisen, hur många behövs det och vilket märke anser ni är bra?
    När de säger att det finns kläder för mor och barn, vad är det för slags kläder?
    Får man ta med en egen filt att bädda bebisen i sovplatsen? Vilken typ och måste den vara steril ur förpackningen?
    Får man "smycka" bebisens sovplats med tex hänga en leksak att titta på? Som är tänkt senare att ha i vagnen.
    Något speciellt ni hade med er som ni vill tipsa om?
    Det brukar gå åt ca 8-12 blöjor om dagen för nyfödda. Men använd de gratisprover ni får från libero och pampers innan ni köper på er massa blöjor. Man kan inte i förväg veta vilken som passar barnet, för oss funkade bara pampers när sonen var riktigt liten men idag använder vi bara libero.

Till barnen finns det sjukhuskläder, omlott tröja och byxor (iaf där vi var) men de var alldeles för stora och sen tycker jag att det är trist att ha sjukhuskläder på barnet. Men vi hade det nån enstaka gång medan vi väntade på färsk tvättleverans från svärmor. Till dig finns sjukhusrockar att ha på sig, riktigt bekvämt tyckte jag. Bara att knäppa upp knapparna när man skulle amma. Och eftersom de har tvättats så många gånnger så var de underbart mjuka och sköna. 

De brukar tom rekommendera att man tar med egen filt till bebisen, sov gärna med den ett par nättar så att den luktar både hem och mamma. Det behöver inte vara sterilt. Och visst får du ha med leksaker till barnet, men det kommer bara vara du som njuter av det. Barnet har ingen nytta av dem. Bebisen kommer sova, sova, sova och sova och sen amma och kissa/bajsa och sen sova igen. Och de korta blickar som de ger kommer gå till er föräldrar och inte till några leksaker. 

Lycka till, ni har verkligen något magiskt att se fram emot! 
  • Lovisa09

vi använde pampers i början men pga att jag tyckte dem luktade så mycket varje gång hon kissade så bytte vi till libero, dock lite tjockare och klumpigare blöja än pampers men luktfria =)

• UmeåElin

Håller med Lovisa09, ungefär samma saker hade vi med oss.

Ta däremot med er kläder till pappan oavsett om han ska sova kvar eller ej. Mn karl blev både svettig och smutisg då vår lilla tjej föddes. Hon var rätt kletig och bajsade dessutom i filten hon fick runt sig, vilket hennes pappa fick på sin tröja. Han gick därför runt på BB i min t-shirt resten av dagen...

• clembke

Kläder till barnet o dig själv. Kläderna dom har där är sjukhusrock o sjukhuskläder till bebis.
    Jag hade med en filt/snutte som jag hade på barnet.
    En bok om man orkar läsa eller kanske en korsordstidning eller vad man gillar.

Jag personligen använder bara libero. Pampers o huggies har inte funkat på mina. Men det är svårt att veta innan så testa proven innan.

Sen kanske nåt till pappan att äta om fl drar ut på tiden. Dricka (gärna nån söt då man behöver lite extra socker under fl)
    Kamera!!!!

• Diablo

Ett tips är att tvätta alla bebiskläder och filten som du ska ha med dig först, innan du använder dem, så att man får bort lite av flamskydd och annat skit som finns i kläderna nu för tiden, du kan alltid köpa ekologiskt för att undvika kemikalier på bebiskläder, filtar och lakan.
    Lycka till!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Flickan och kråkan

Man behöver inte så mycket ....har två förlossningar bakom mig.

Jag har haft amningsbh med mig liksom mjukisbyxor och tröja. Tofflor eller skor som är lätta att dra på. Trosor som är lite rejälare som håller upp en lite rejälare binda (finns ju BB-trosor att använda, men skönt när man ska hem i alla fall ). Har bara haft med bebiskläder att åka hem i. Vi har använt BB:s kläder när vi varit där....skönt att slippa släpa hem smutstvätt det första man gör. Blöjor har det funnits tillräckligt av så det har vi inte haft en tanke på att ta med ens. Sjal har vi haft med också, praktiskt att stoppa ner liten i när man ska äta och göra annat. Mitt tips är oavsett att skippa plastbaljan. Det är viktigt att ligga hud mot hud så mycket som möjligt så jag vet egentligen inte vad den är till för om jag ska vara ärlig......man har ju bebisen hos sig mest hela tiden och ammar för att få igång produktionen.

Och ja, sedan är det ju leg och papper från  BM, CHOKLAD (har jag bara måstat ha ).

Lycka till

• Kinya

Glöm inte amningsinlägg, amnings-BH och/eller amningslinne i ordentlig storlek! Mina bröst såg ut som värsta silikonbrösten mellan dag 3-5!! De såg inte kloka ut och så läckte de konstant! Amningsinlägg är absolut nödvändigt! Och bekväma mysbrallor att ha på sig som är mjuka och sköna efter förlossningen.

Gott att äta är bra att ha med: choklad, chips eller vad man nu gillar.

Kläder till bebisen (body, byxor, strumpor och liten mössa). Bodies med långa ben och långa armar är superbra till en liten nyfödd.

Bok, musik eller annat till dig att roa dig med då bebisen sover jättemycket i början!

Uppsamlingskupor är rätt bra att ha också. Man har det på det bröstet man inte ammar på så läcker mjölken ut i den istället för ut i BH:n/amningsinlägget. Sen när man är hemma kan man samla upp den mjölk som läcker ut under amning och frysa in så har man extra mjölk i frysen om man vill iväg nån gång och pappan ska mata. Supersmidigt tyckte vi!

Kläder till dig själv. Jag tyckte att skjortor och annat som var lätt att öppna upp vid amning var det bästa. Är man ovan vid att amma så är det skönt om kläderna inte är i vägen.

Svar på tråden Ni som fått era små och vet vad man ska ta med sig!