Jag tror liksom dina tankegångar att konditor är ett trevligt yrkesval. Men beror nog vart du bor på hur stor chansen är att få arbete. Om du går in på ams.se och söker får du en liten bild om efterfrågan, läs gärna några annonser också. Kolla vad som ingår i utbildningen; är det rubbet ni får lära er, tårtor, bakelser, kaffemaskiner, smörgåsar, smörgåstårtor, arbetsmiljö, choklad, bröd, hygienlära osv. Ju mer saker ju fler ställen kan du kanske bli anställd på. Tänker jag mig men så insatt är jag inte, kanske anses dåligt om det är för mycket. Vissa kanske vill ha en bagare och en konditor och anses oseriöst om de har lite av varje, Inte så insatt fast har vänner som läst till konditot. De söker arbete båda 2 men fått gått på nån intervju men inte blivit av att få arbete.
stjärnmamman skrev 2010-10-29 12:43:10 följande:
Du kan ju gå utbildningen och satsa på eget.
Ta lite billigare priser än andra ställen gör
Göra
bröllopstårtor
doptårtor
födelsedagstårtor
Ja det är väl bara att låta fantasin flöda
Vad jag lärde mig av en lärare så är inte alltid sänkta priser det man på ett café vill satsa på. Risken finns att det blir ett ungdomscafé eller liknande. Dvs folk med inte så mkt pengar beställer något litet och sedan sitter och hänger på platserna i 2 h.
Hans kompis hade ett fik och höjde priserna. Lönsamheten dubblerades för denna person. Ungdomarna slutade komma och istället blev det mer äldre som kom som beställer lite mer och sitter på platserna kortare tid. Jag säger inte att det gäller överallt vad gäller pris och lönsamhet, men har en känsla att det är lite så. Annat kanske om det mer är köpa med sig hem konditori.