• Geiisha

Är det någon idé att utbilda sig till konditor?

Jag är lite i valet och kvalet mellan två yrken, lutar dock mest åt det ena. Men ändå verkar konditor vara ett roligt yrke! Dock får jag en känsla av att såna arbeten är svåra att få? Speciellt om man vill ha hyffsat "normala" arbetstider. Vad säger ni? Någon som vet mer om detta än mig?

• Svar på tråden Är det någon idé att utbilda sig till konditor?
  • vi3

jag är konditor och jag anser att det är svårt att få jobb som konditor och normala arbetstider kan man nästan glömma. När konditoriet öppnar vid 6-7 på morgonen ska du ha bakat klart alla tåtor, alla bullar och bakelser m.m
    Jag började vid halv 4 som senast när jag jobbade som konditor på ett litet konditori där vi bara bakade 4 tårtor om dagen om inte vi fick beställningar samt kanske en 100 bullar och 50 kokosbollar 10 st av varje bakelse. Tänk dig då om du jobbar på ett stort ställe där du ska baka kanske minst 3 gånger elr 4 gånger så mkt då kommer arbetstiden bli garanterat tidigare. Fördelen är att man får gå hem vid kanske 2 på dagen om de inte är nått speciellt. Sen är de ju ruskigt kul att baka, desto roligare på små "egna" konditorier för då får man göra allt så mycket mer personligt och roligt..

Jag tycker iaf att jag borde valt en annan utbildning pga yrkesbrist.. samt att de går inte att få ihop med barnen.. 

• stjärnmamman

Du kan ju  gå utbildningen och satsa på eget. 
    Ta lite billigare priser än  andra ställen gör
    Göra
    bröllopstårtor
    doptårtor
    födelsedagstårtor
     Ja det är väl bara att låta fantasin flöda

• andraadvent

Jag tror liksom dina tankegångar att konditor är ett trevligt yrkesval. Men beror nog vart du bor på hur stor chansen är att få arbete. Om du går in på ams.se och söker får du en liten bild om efterfrågan, läs gärna några annonser också. Kolla vad som ingår i utbildningen; är det rubbet ni får lära er, tårtor, bakelser, kaffemaskiner, smörgåsar, smörgåstårtor, arbetsmiljö, choklad, bröd, hygienlära osv. Ju mer saker ju fler ställen kan du kanske bli anställd på. Tänker jag mig men så insatt är jag inte, kanske anses dåligt om det är för mycket. Vissa kanske vill ha en bagare och en konditor och anses oseriöst om de har lite av varje, Inte så insatt fast har vänner som läst till konditot. De söker arbete båda 2 men fått gått på nån intervju men inte blivit av att få arbete.

stjärnmamman skrev 2010-10-29 12:43:10 följande:
    Du kan ju  gå utbildningen och satsa på eget. 
    Ta lite billigare priser än  andra ställen gör
    Göra
    bröllopstårtor
    doptårtor
    födelsedagstårtor
     Ja det är väl bara att låta fantasin flöda
    Vad jag lärde mig av en lärare så är inte alltid sänkta priser det man på ett café vill satsa på. Risken finns att det blir ett ungdomscafé eller liknande. Dvs folk med inte så mkt pengar beställer något litet och sedan sitter och hänger på platserna i 2 h.

Hans kompis hade ett fik och höjde priserna. Lönsamheten dubblerades för denna person. Ungdomarna slutade komma och istället blev det mer äldre som kom som beställer lite mer och sitter på platserna kortare tid. Jag säger inte att det gäller överallt vad gäller pris och lönsamhet, men har en känsla att det är lite så. Annat kanske om det mer är köpa med sig hem konditori.
  • stjärnmamman

Nu pratade jag inte om ett cafe utan att man hemma  där man bor skulle göra beställningar på tårtor 
    Jag t.ex skulle varit överlycklig om jag hade känt någon som hade kunnat baka min bröllopstårta för lite billigare pris än ett riktigt konditori
    Jag tror många skulle vara nöjda med hembakat men ändå bakat av ett  "proffs" 

• Nånting

När det gäller lediga tjänster som konditor så annonseras de sällan ut på platsbanken, arbetsförmedlingens sida. Ofta går det via kontakter och folk i branchen flyttar mellan arbetsplatserna när de vill byta. Ibland annonseras de ut i tidningar. De ställen jag har praktiserat på har konditorn börjat jobba 5 eller 6, medan bagaren kan börja vilka tokiga tider som helst mitt i natten.

• queenofangels

är också konditor o de esvårt att få jobb tyvärr. spec med tanke på att de emsta jobben ges till folk dom känner. o normala tider finns knappt. är iofs på en ica butik nu o där börjar man som tidigast vid 6, men du kanske också få jobba sen kväll istället.

men e de konditor du vill blir så varfö´r inte. ja ahr aldrig ¨ångrat mitt val, men tror att många trror man kan göra en tårta o ha kul. men de emånga tårtor o de ska gå fort. inte jätte ofta man får "roliga" beställningar på dekorerade tårtor om man inte jobbar på ett kondis som e inriktade på enbart tårtor. ananrs står du o gör prinsess o gräddtårtor hela dagarna.

• mariagouriye

jag har frågor om konditor kan någon hjälpa mig? 

Svar på tråden Är det någon idé att utbilda sig till konditor?