• Derevko47

    Sterilisering ett hinder?

    Hej, jag är ute efter ett svar på en fråga som jag undrat över en längre tid (är inte alls insatt):

    Om man har steriliserat sig i yngre år och sedan, efter många år, skulle vilja adoptera, kommer de använda det emot en när de ska bedöma om man skulle kunna bli en lämplig adoptionsförälder?

    Tack på förhand! 


    The Truth Takes Time
  • Svar på tråden Sterilisering ett hinder?
  • Onkel Panter

    Hur skulle det se ut? "Du kan inte få egna barn, så du får absolut inte adoptera. Det skulle du tänkt på innan.". :P

  • Hjärtat längtar

    Vissa länder kräver ju infertilitetsintyg och då kanske de skulle undra varför du steriliserat dig...inte vet jag.

     Men många länder bryr sig nog inte om du kan få biologiska barn eller inte.

  • Derevko47
    Onkel Panter skrev 2010-10-29 15:22:19 följande:
    Hur skulle det se ut? "Du kan inte få egna barn, så du får absolut inte adoptera. Det skulle du tänkt på innan.". :P
    Jag hoppas du har rätt, men tyckte inte min fråga var så orimlig ändå...? Man har ju då gjort ett aktivt val att inte skaffa några barn och sedan ångrat sig. Det kanske ger dem rätt att säga "Det skulle du tänkt på innan" i allra högsta grad...?
    Hjärtat längtar skrev 2010-10-29 18:12:30 följande:
    Vissa länder kräver ju infertilitetsintyg och då kanske de skulle undra varför du steriliserat dig...
    Ja, exakt, det var därför jag undrade. Är man infertil av naturen eller på annat sätt infertil mot sin vilja så är det klart att det inte är ett problem (det är väl troligen ett av skälen till att man vill adoptera över huvud taget), men de kanske resonerar annorlunda om man själv aktivt valt att sterilisera sig? Att de då tycker att man får skylla sig själv, eller att man verkar se på föräldraskap på ett oseriöst sätt, eller något?
    en glad skrev 2010-10-29 15:19:54 följande:
    Nej ....
    Hoppas det stämmer!

     
    The Truth Takes Time
  • Selma1966

    Man kan även sterilisera sig av flera orsaker. Mina systrar och mamma steiliserade sig när de ansåg sig "klara" men barnafödandet. Men en av dem fick även varningen att en till graviditet skulle vara rent hälsovådligt för henne... Inte så vanligt men det händer. Kan säkert hända en del som även inte har några barn än. Så det måste ju bedömas från fall till fall. Det är ju till viss del mogenheten att bilda familj som hemutredning och psykologintyg kollar upp. Det kan hända mycket i ens liv som förändrar tidigare livsavgörande beslut.

  • Johanna Medexa

    Med vissa steriliseringmetoder exempelvis ESSURE kan man göra IVF(porvrörsbefruktning) om man ångrar sig och det ger goda resultat. Men man måste tänka igenom sin sterilisering, speciellt om man är ung och inte har några barn sen tidigare och inte se det som en reversibelmetod.

Svar på tråden Sterilisering ett hinder?