• Anonym (Tjafs)

Vad kostade er boutredning?

Är tjafs med syrran nu när mamma precis dött och jag behöver hjälp.

Jag skulle vilja ha en boutredning men det verkar så himla dyrt, vad betalade ni?

Hur betalar man den sen, efter att vi fått ärva pengar av mamma eller vi de ha pengar innan?  

• Svar på tråden Vad kostade er boutredning?
  • Sofia L

Vad jag känner till brukar en enkel komplett utredning med bouppteckning kosta från 1.000 kr och uppåt. Är den komplicerad och det tar tid kan den ju kosta hur mycket som helst men om den är mer normal med lite hembesök osv. brukar det stanna vid 2.000 kr.

• minst

Ring begravningsbyrån och fråga. Tycker att det kan vara värt besväret och kostnaden om det kan göra att du och din syster slipper bli osams!

• Anonym (Tjafs)
    Sofia L skrev 2010-10-30 00:43:31 följande:

Vad jag känner till brukar en enkel komplett utredning med bouppteckning kosta från 1.000 kr och uppåt. Är den komplicerad och det tar tid kan den ju kosta hur mycket som helst men om den är mer normal med lite hembesök osv. brukar det stanna vid 2.000 kr.

Men är det inte skillnad på bouppteckning och boutredning? Jag läste någonstans att en boutredning kan kosta 15 000 kr. Det är väldigt mycket tycker jag.
  • Kikke

Hej,

Stackars dig, när man förlorar sin förälder så är det sina närmaste man behöver. Förlorade min pappa för 8 månader sedan, känns fortfarande overkligt.

Tror du kan räkna mellan 1 000 - 10 000 kr för en bouppteckning, beroende på hur mycket de ska göra. Tycker att du ska höra med begravningsbyrån vilken firma de brukar anlita, sen kollar du upp vad de brukar ta. Ta fram så mycket uppgifter som möjigt själv, då minskar antalet timmar och minuter som juristen/advokaten behöver lägga ned. Det är jobbigt och krävs en hel del jobb från din sida, gå in på www.skatteverket.se och ta fram bouppteckningen, läs broschyren, se till att din syster också gör detta så tror jag att hon kommer ångra sig om att få hjälp.

Tror att man kan betala bouppteckningen från dödsboet men är inte säker alls på detta.

Det är tillräckligt jobbigt att förlora nära anhörig, man behöver hjälp!

Styrkekramar

Svar på tråden Vad kostade er boutredning?