• Mrsme

Färdigt marsipanlock????

ska baka några tårtor imorgon och köpte då färdiga marsipanlock.
    Nu när jag kom hem så läste jag på förpackningen att den måste förtäras inom 4 timmar efter den har lagts på tårtan, hur kan det vara möjligt?

har ni använt er av sånt lock nångång, och hur gjorde ni?  

• Svar på tråden Färdigt marsipanlock????
  • amila

Ja, jag har använt såna lock och jag ha rgjort så att jag har gjort själva tårtan ett dygn i förväg (Blir gott om den får stå ett tag, bottnarna blir inte så torra) Sen har jag dekorerat tårtan samma dag som den ska ätas, alltså lagt på lock och skrivit nån text och haft på lite florsocker. Tänk på att tårtor med marsipanlock lätt "svettas" lite, så det är bra att inte lägga på marsipanen så tidigt :) Lycka till! Finns säkert bättre tårtexperter här ute, men det var några tips iallafall.

• SweetNilam

Marsipan smälter i kontakt med grädde som man ju brukar ha under marsipanlocket. Om du har smörkräm av något slag istöllet för grädde så klarar det sig länge. Du kan även pensla underdelen av locket (den del som komme ri kontakt med grädden) med smält smör innan du lägger på locket. Men min erfarenhet är att det ofta inte räcker. Men där har alla olika erfarenheter. 

Grädde är ju vätska, och vätska smälter socker. Socker finns i marsipanen. Smörkräm= smör och smär är fett, dvs det smälter inte socker.  

• Mrsme

Annars när jag gör marsipantårta så har jag använt smörkräm under marsipanen och då brukar det hålla länge.
    men blir ju lite orolig när det står 4 timmar, har ju tänkt ha smörkräm att täcka tårtan med.

Vad tror ni 

• SweetNilam
    Mrsme skrev 2010-10-30 10:41:12 följande:
    Annars när jag gör marsipantårta så har jag använt smörkräm under marsipanen och då brukar det hålla länge.
    men blir ju lite orolig när det står 4 timmar, har ju tänkt ha smörkräm att täcka tårtan med.

Vad tror ni 
    Tror vaddå? Jag skrev ovan hur det är. Varför det står "inom fyra timmar" på paketet. Det är för att "normalt" använda marsipanlocket på tårtor med grädde. Då "äter" grädden upp locket pga allt socker som är i och marsipanen smälter. 

om du brukar ha smörkräm, varför tvivlar du denna gång? Det är ju inte så att recepten på paketen helt plötsligt blivit allvetande...  

Skall du ha smörkräm så kör. Logiken är som jag ovan skrev och därför har de skrivit "imom fyra timmar" 
Svar på tråden Färdigt marsipanlock????