• Anonym (trött)

Kan man få parterapi/familjeterapi bekostat av landstinget?

Jag och min sambo har problem med relationen. Vi har en son på 1,5 år vill kämpa för att få det att fungera. Någon som vet ifall det finns hjälp att få via landstinget eller är det endast privat?

• Svar på tråden Kan man få parterapi/familjeterapi bekostat av landstinget?
  • Anonym

Alla kommuner är skyldiga att erbjuda familjerådgivning, däremot så kostar det pengar. Vi betalade 450 kr/besök (dvs en timme).

• Anonym (trött)
    Mammatilltvåprinsar skrev 2010-10-29 22:46:38 följande:
    Tror kyrkan brukar ha nåt. Vet inte om det kostar men deras saker brukar ju vara billiga i så fall.
    Men är det med en präst då eller? Jag vill helst ha en proffessionell och erfaren psykolog
  • Anonym (trött)
    Anonym skrev 2010-10-29 22:44:20 följande:
    Alla kommuner är skyldiga att erbjuda familjerådgivning, däremot så kostar det pengar. Vi betalade 450 kr/besök (dvs en timme).
    Tycker du att det var givande?
  • Anonym (Ett par gånger)

Har gått till kommunens ett par gånger. Det har kostat allt från 50:- till 150:-/ timme, men då har det bara varit 10 tillfällen som erbjudits.

Har också gått privat, då har det varit betydligt dyrare, men möjlighet att få tider på kvällar.

• Anonym (trött)
    Anonym (Ett par gånger) skrev 2010-10-29 22:56:36 följande:
    Har gått till kommunens ett par gånger. Det har kostat allt från 50:- till 150:-/ timme, men då har det bara varit 10 tillfällen som erbjudits.

Har också gått privat, då har det varit betydligt dyrare, men möjlighet att få tider på kvällar.
    Vilket var bäst?
  • Anonym (Ett par gånger)
    Anonym (trött) skrev 2010-10-29 22:58:54 följande:
    Vilket var bäst?
    Likvärdigt.

Första gången hade vi inte råd med fler än 10 träffar så vi avslutade det hela alldeles för tidigt. Sen  (när vi had elite mer pengar och ville prova på det igen) blev det för dyrt med det privata så det avslutades för tidigt det också.

Det var inte kompetensen hos terapeuten som avgjorde att vi till slut gick isär.
  • Anonym
    Anonym (trött) skrev 2010-10-29 22:51:45 följande:
    Tycker du att det var givande?
    Nej faktiskt inte. Men hon vi träffade var inge bra. Vi är separerade idag, och det klart att det inte har med den kvinnan att göra. Men nej, det kändes inte så givande för oss tyvärr.
  • Anonym
    Anonym (trött) skrev 2010-10-29 22:50:54 följande:
    Men är det med en präst då eller? Jag vill helst ha en proffessionell och erfaren psykolog
    Förmodligen är det då med en diakon och inte en präst. Dom är ju utbildade i att lyssna på folk med problem osv, men det behöver ju inte vara sämre än en psykolog. Ofta är dom som man möter på Familjerådgivningen inte psykologer utan socionomer.

Jag hade valt diakonerna före om jag hade valt idag faktiskt.
    Men så handlar ju allt också om personkemi osv.

Önskar er lycka till!!
  • Anonym (bra)

Vi har gått två vändor hos kommunens familjerådgivning och det har varit jättebra! Kostade 200kr per gång, men om man inte hade råd, så kunde man ansöka om att få det billigare.

appropå kyrkan så har de utbildad personal som jobbar med sådant. Jag har en väninna som förlorade sitt barn och fick tre samtal av ladnstinget, sedan var det stopp. Hon fick rådet att ringa till kyrkan, och trots att hon inte ens är medlem i kyrkan fick hon proffessionell hjälp i över ett år hos dem. Hon upplevde aldrig att de "tryckte ner kristendomen i halsen på henne" utan hon fick den hjälp hon behövde.  Du kan gå in på svenska kyrkans hemsida och klcka dig vidare och läsa mer.

Lycka till!

Jag kan säga att jag och min man inet skulle vara tillsammans och ha två barn idag om vi inte gått i terapi!

• Anonym (trött)

Tack för era svar!

Jag såg att i min kommun kunde man få för 250 kr/timme, max 5 besök. Så vi ska kolla upp det. Fanns olika mottagningar att välja på men de flest verkade ha utbildade psykoterapeuter.

• Anonym (been there)

Kolla på vårdcentralen, jag och min man fick gå dit, det kostade som ett vanligt läkarbesök första gången och sedan var det gratis...

Jag hade blivit sjukskriven pga depression som bottnade i vårt (då) ostabila äktenskap, läkaren tyckte jag skulle gå till kurator och kuratorn tyckte det var bra om vi båda kom... så gjorde vi och vi är fortfarnade gifta och väldigt lyckliga tillsammans!

Lycka Till!

Svar på tråden Kan man få parterapi/familjeterapi bekostat av landstinget?