• Skylark

Tips inför compact living: mor och 3-åring i en tvåa...

Hej!

HUR GÖR ANDRA som bor förälder och barn i en tvåa... Här är mitt dilemma:

Ska bli särbo och flytta från stort till smått... Behöver  tips på bra lösningar på hur man kan få utrymme för både en mamma och en liten grabb i en 2:a...

Vi har två huvudsakliga behov: Eget utrymme: jag måste kunna sitta uppe på nätterna och knattra på tangentbordet utan att störa, och lillgrabben måste få ha utrymme för sina leksaker och lekar!

Ett rum i 2:an måste alltså delas av som 'två' rum. (Med draperi eller väggavdelare..?)
    Ser två alternativa sätt att dela upp de två rummen vi kommer ha tillgång till:

1. Separat vardagsrum (där jag kan sitta o skriva på nätterna) och sovrum/barnrum.
    2. Separat sovrum (där lillgrabben kan sova gott då jag sitter å jobbar) och vardagsrum/barnrum.

Hur gör andra mammor/pappor i compact-living situationer ;) med barn?
    TACKSAM för tips! Ha en mysig höst mammor och pappor och barn! :)

• Svar på tråden Tips inför compact living: mor och 3-åring i en tvåa...
  • Simsonen

För mig hade det varit självklart att pojken fick sovrummet, och att jag hade en bäddsoffa i vardagsrummet. Knattra på datorn på nätterna kan du ju göra i vardagsrummet för då sover ju han gott i sitt rum.

• Klant och Fjant

Jag bor i en tvåa med min snart 5-åriga son, och har gjort hela hans liv.
    Jag sover i en bäddsoffa i vardagsrummet, och han har sovrummet till sitt lekrum. Nu samsover vi än, så han sover hos mig. Här är TVn på, musik på, knatter på tagentbord och taklampa tänd och han ligger och snarkar gott i soffan nu Glad
    Inga som helst problem, skulle lätt kunnat bo i en etta också.

• Skylark

Tack för svar!

Oj, jag har glömt säga att jag och grabben delar dubbelsäng., supermysigt. Men vad jag förstår är du inne på att han ska ha ett eget rum.... Låter sunt. Och då kan det rummet vara till hälften sovrum (för oss) och till hälften barnrum för honom... Ja, låter rätt självklart nu när jag läser det! :) Så kan jag knattra dator i vard.rummet...

Fler tips, någon?! Om hur man kan inreda och så....

Ps - tiden går fort men jag hoppas att vi snart ska ha ett större boende; så han får eget rum coh egen säng så snart han vill ha det.

• Simsonen
    Skylark skrev 2010-10-29 23:22:43 följande:

Tack för svar!

Oj, jag har glömt säga att jag och grabben delar dubbelsäng., supermysigt. Men vad jag förstår är du inne på att han ska ha ett eget rum.... Låter sunt. Och då kan det rummet vara till hälften sovrum (för oss) och till hälften barnrum för honom... Ja, låter rätt självklart nu när jag läser det! :) Så kan jag knattra dator i vard.rummet...

Fler tips, någon?! Om hur man kan inreda och så....

Ps - tiden går fort men jag hoppas att vi snart ska ha ett större boende; så han får eget rum coh egen säng så snart han vill ha det.

Ja det är ju jättebra, ställ in eran säng där men låt rummet vara hans, så bara sover du där när du knattrat klart
  • La Lola

När jag o Alma bodde själva i min tvåa delade vi först på sovrummet, sen tröttnade jag på Almas leksaker i v-rummet o flyttade ut min säng dit istället så fick hon sovrummet (fast hon sov i min säng jämt).

Jag hade så stor hall att ett mindre databord fick plats där.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Skylark

Okej, svaren kommer in snabbare än jag vågat drömma om!
    hej Klan o fjant :) och tack för svar! Låter jättmysigt så som ni har det! Skönt höra! Min grabb är lättväckt, men det är väl också en vanesak. Kan tänka att en säng i barnrummet kan bli en bra plats att sitta och läsa etc. Men är hela ert sovrum inrett som barnrum då? jag har en egoistisk önskan att få ha lite 'vuxenfeeling' i sovrummet; typ lite mörkare färgskala och så än vad jag ser framför mig för ett barnrum... (jmf hans nuvarande barnrum; typ regnbåge...) men jag kanske fäster mig vid skitsaker nu? :)

• Majsan70

Kompakt living? *S* HIHI! Vi bodde 2 vuxna 2 större barn, en bebis, en katt och en stor hund i en två på 52 kvm under 8 månader..DET var kompakt.

Men hursom vi hade de två stora barnen i sitt rum och så sov vi i vardagsrummet med bebisen. Jobbigast var att vi inte hade mer än kokvrå och därmed ingenstans att äta mer än i vardagsrummet.

Sen kan man ju dela av sovrummet oxå i två delar med en bokhylla eller nåt o få egna krypin o vardagsrummet för alla. Eller kanske sån där hög säng med soffa under? Finns massa bra knep.

Ni kommer klara er utmärkt. Tungan ute

• Skylark

Okej - jag ser ett mönster. :) Barnrum+sovrum i ett och v.rum separat, verkar funka! STORT TACK för svar! Känner mig lugnad! :) Ska bli kul att få det att funka! :)

• Skylark

Tack för inlägget Majsan. Jag är IMPAD! Men tänk vad barnen lär sig hänsyn och samexistens på en lite mindre yta...! Jag tror det  kommer bli bra det här! :)

• Skylark

Nu måste jag tyvärr dra mig tillbaka för kvällen.

Men alla tips på inrednign etc. är jättevälkomna! Att dela av med bokhylla kan nog funka: någon som testat draperi, annars?

Kram till er som kikar in och godnatt!

Hej så länge!

• Klant och Fjant
    Skylark skrev 2010-10-29 23:26:29 följande:

Okej, svaren kommer in snabbare än jag vågat drömma om!
    hej Klan o fjant :) och tack för svar! Låter jättmysigt så som ni har det! Skönt höra! Min grabb är lättväckt, men det är väl också en vanesak. Kan tänka att en säng i barnrummet kan bli en bra plats att sitta och läsa etc. Men är hela ert sovrum inrett som barnrum då? jag har en egoistisk önskan att få ha lite 'vuxenfeeling' i sovrummet; typ lite mörkare färgskala och så än vad jag ser framför mig för ett barnrum... (jmf hans nuvarande barnrum; typ regnbåge...) men jag kanske fäster mig vid skitsaker nu? :)

Hans rum är ett barnrum ja, men tyvärr kan vi inte göra något åt väggarna p.g.a. kinkig hyresvärd. Men hans går mest i svart/vitt och döskallar, våran gemensamma smak Cool Men det rummet har vi bara att leka i så. Han har en fin säng där inne, men den står och samlar damm än så länge... I vardagsrummet är det mitt som gäller, men hela lägenheten har ungefär samma stil, förutom de tråkiga tapeterna.
    Så här är det: Sovrum = lekrum, vardagsrum = vardagsrum dagtid, sovrum nattetid.

Innan hade jag en dubbelsäng i sovrummet, men det blev så trångt! Så jag byttade till min bäddsoffa därinne och sålde sängen, men fortfarande trångt. Mycket bättre såhär! Han har hela rummet att leka i, förutom hans egna möbler.

Och jag har den fördelen att han är inte lättväckt, svår att få att somna men när han väl sover så väcker inget honom. 
  • Majsan70
    Skylark skrev 2010-10-29 23:29:20 följande:
    Tack för inlägget Majsan. Jag är IMPAD! Men tänk vad barnen lär sig hänsyn och samexistens på en lite mindre yta...! Jag tror det  kommer bli bra det här! :)
    Kommer gå jättebra! =)
  • delifi2

gillar oxå compact living som du har skrivit, här är det 1 vuxen + 4 snart 5 barn i en 3:a, tillfäligt med ett av barnen visserligen men det rör sig om minst 8 månader för hennes del.

när jag bodde med 3 barn så gjorde vi så att den äldsta fick eget sovrum (det minsta sovrummet) det största sovrummet gjordes om till tv-rum + datarum och vardagsrummet gjordes om till sovrum till mig och de minsta som då var 5 år och nyfödd.

Nu vet jag inte riktigthur vis ka göra ärligt talat, är oxå särbo och väntar tillökning så det blir nog att mina döttrar bor i min lägenhet och jag + sönerna bor hemma hos mannen. vi är alltså 7 st i familjen snart, min äldsta dotter hade flyttat hemifrån men när hon böjrade högskolan har hon varit tvungen att flytta hem igen

Men nåt som verkligen behövs är förvaring när man bor trångt, praktiskt förvaring.

• Tidiz

Hej!

Vill bara säga att det är en utmaning att få det bra med compact living men det går. Om man som jag gillar inredning å ommöbleringar så kan man hitta en lösning, annars tröttnar man nog ganska snabbt.

När jag bodde i min tvåa med ett barn så blev sovrummet barn/lekrum å vardagsrummet blev sovrum i ena hörnet.

Jag skulle föreslå tex en Expedit-hylla från IKEA som rumsavdelare om du väljer att ha det som jag hade. Då har du ju bokhylla samtidigt som du får en "vägg" mellan själva vardagsrummet å din lilla sovhörna. Fördelen med just IKEA-möbler är ju att de finns i mängder olika variationer å framförallt billiga på tex blocket om man inte riktigt känner att man har ekonomin att köpa helt nytt.

Jag kan ju tillägga att jag hade väääldigt konstig planlösning på min gamla lägenhet så det var verkligen inte lätt att få ihop det på de ca 45m2 jag hade till förfogande men det gick som sagt till slut.

vill du ha mer "hjälp" är det bara säga till.

Lycka till!

• M Y L F

Jag hade antingen delat av vardagsrummet till 2 rum och använt sovrummet som vardagsrum. Det finns smarta enkla väggar att sätta upp så att man inte behöver göra åverkan i lght. Eller så delar man helt enkelt av med bokhyllor.

Eller så hade jag fortfarande delat av vardagsrummet och gjort ett litet sovrum till mig och så hade barnen fått ta sovrummet.

Att sätta upp typ Ikea köks skåp på väggarna ger mycket utrymme.

Jag har en laptop och kan sitta och jobba vart som helst, mest sitter jag vid mat bordet och jobbar. 

Det går att göra smarta lösningar på liten yta. Vi har ett sommar boende som är på 30 kvm och då vi har hopfällbart köksbord, stapelbara pallar,  hopfällbart vardagsrums bord, bäddsoffa osv så känns det större än vad det är. Vi har köpt en benno cd hylla som vi använder som bokhylla. Den tar jätteliten plats för att den är så smal.

Svar på tråden Tips inför compact living: mor och 3-åring i en tvåa...