• DizNick

Öroninflammation - Lönt att åka till akuten?

Har varit krasslig sedan i måndags kväll. Men sen i Onsdags em så fick jag ont i öronen.

Och nu har jag bara ont i det vänstra. Lock och nersatt hörsel och jävligt öm. Värker i hela ansiktshalvan. Men igår kväll blev det värre:( Fick fruktansvärt ont så jag låg och grät.  Kikade runt på hemmakurer och det blev en natt med vitlök "i" örat. Och efter nån timme så hjälpte det. Så har fått sova3 timmar i alla fall.

Till saken hör att jag mått/mår väldigt dåligt av denna grav pga kräkningar, illamående och huvudvärk . Och det är inte bättre nu. Har haft uppehåll med kräkningarna och jobbat i 2 v. Men nu börjar allt igen och örat BRINNER när jag kräks.

Lite gnäll blev det. Men ska jag åka till akuten?? Min sambo skickade de hem direkt:/ Trumhinnan har inte gått sönder. Men viss borde de prioritera en patient som mår dåligt från början och är gravid?

Sitter just nu med gul lök "i" örat för att lindra:( 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-30 08:27

Får tillägga att jag nu sitter med tuss i näsan då den bestämde sig för att börja blöda! BLÄ!!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-30 08:36

Nu packar jag ihop mig och kör till Akuten. De tyckte absolut att jag skulle komma in. Skönt! Uppdaterar sen med hur det gick!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-30 15:28

Öroninflammation var det. Så nu blir det massa tabletter i några dagar. Nytt är att alla över 12 år med konstaterad inflammation få en kur. Så bra att jag åkte in!

• Svar på tråden Öroninflammation - Lönt att åka till akuten?
  • a mor

Troligen gör dom inget på akuten i alla fall. Särskillt om trumhinnan inte farit. Du kommer nog bara att bli sittandes där i onödan.

Om du kan så får du ta verktabletter tills det värsta gått över.

• TheMother

Kan du inte ringa in och fråga dem hur de resonerar kring ditt fall?
    Har dock för mig att riktlinjerna är att ge vuxna penicillin även om trumhinnan inte spruckit, men barn mellan 1 och 12 år får bara det om den brustit.

Mamma till Anton 080920
  • DizNick
    a mor skrev 2010-10-30 08:01:45 följande:
    Troligen gör dom inget på akuten i alla fall. Särskillt om trumhinnan inte farit. Du kommer nog bara att bli sittandes där i onödan.

Om du kan så får du ta verktabletter tills det värsta gått över.
    Alvedon hjälper inte ett skit tyvärr:(
  • kodoktorn

Kör hårt på värktabletter och nässpray. Du måste i alla fall testa innan du åker in, annars skickar de troligen hem dig med den rekommendationen.

• DizNick
    TheMother skrev 2010-10-30 08:03:12 följande:
    Kan du inte ringa in och fråga dem hur de resonerar kring ditt fall?
    Har dock för mig att riktlinjerna är att ge vuxna penicillin även om trumhinnan inte spruckit, men barn mellan 1 och 12 år får bara det om den brustit.
    Står så här på 1177:s hemsida: Om man får öroninflammation som vuxen ska man behandlas med antibiotika, framför allt för att minska risken för följdsjukdomar.

Så känns som de borde göra något. Speciellt som det förvärrar mitt redan nuvarande tillstånd med kräkningar och illamående:( 
  • far

Naturligtvis skall du till doktorn! Du kanske behöver en penicilinkur, och en ordentlig undersökning, för att utesluta/ konstatera evt. komplikationer. Vad beträffer vitlöken, så har den ju lite av samma verkan som antibiotikan, men då räcker det inte att stoppa en lyfta i örat, utan då får du käcka några lökar....Gå till doktorn!Förvånad

• DizNick
    kodoktorn skrev 2010-10-30 08:04:24 följande:
    Kör hårt på värktabletter och nässpray. Du måste i alla fall testa innan du åker in, annars skickar de troligen hem dig med den rekommendationen.
    Har kört med nässpray och alvedon sedan i tisdags då jag blev dålig. Och trappat upp med alvedon sedan i onsdags. Men är svårt när man kräker upp tabletterna också.
  • DizNick
    far skrev 2010-10-30 08:06:11 följande:
    Naturligtvis skall du till doktorn! Du kanske behöver en penicilinkur, och en ordentlig undersökning, för att utesluta/ konstatera evt. komplikationer. Vad beträffer vitlöken, så har den ju lite av samma verkan som antibiotikan, men då räcker det inte att stoppa en lyfta i örat, utan då får du käcka några lökar....Gå till doktorn!Förvånad
    Skilda skurar här på fl. Har aldrig haft nått mer öronen innan så vill ju inte vara gnäll tabten som kommer in för ingenting. Men har en son på 18 månader, hästar, hundar, sambo och är gravid i v 13. Då är det INTE kul när man redan knappt orkar göra något.
  • far
    DizNick skrev 2010-10-30 08:09:22 följande:
    Skilda skurar här på fl. Har aldrig haft nått mer öronen innan så vill ju inte vara gnäll tabten som kommer in för ingenting. Men har en son på 18 månader, hästar, hundar, sambo och är gravid i v 13. Då är det INTE kul när man redan knappt orkar göra något.
    Nej, och just därför bör du gå till doktorn! Och om du tar penicilin ytterst sällan, då lär det nog att funka på dig, lycka till din stackare!
  • DizNick
    far skrev 2010-10-30 08:12:03 följande:
    Nej, och just därför bör du gå till doktorn! Och om du tar penicilin ytterst sällan, då lär det nog att funka på dig, lycka till din stackare!
    Har tagit penicciling 1 max 2 ggr i mitt 23:årig liv:/ Då för bihåleinflammtion för nån månad sen. BLÄ!!!

RIngde akuten men inte svarade de:( 
Svar på tråden Öroninflammation - Lönt att åka till akuten?