• zetas

Studera på södertörns högskola vt-11

Jag har sökt en treårig förskolllärarutbildning på södertörns högskola till våren.
    Förhopningsvis kommer jag in.....
    Är det någon annan som sökt utbildning där? och i så fall vad?

• Svar på tråden Studera på södertörns högskola vt-11
  • Wry

Ser att tråden inte är helt ny, men det är ju vt11 nu, så jag puffar! Glad

Kom du in, Zetas?

Jag ska i alla fall läsa på Södertörn i vår. Någon mer?

• llowejko

Jag ska läsa förskollärarutbildningen på distans på Södertörn och börjar nu i januari. Vilken utbildning ska ni läsa?

• Wry

Kompletterande lärarutbildning ska jag läsa, för gymnasiet/högstadiet.

• CinnamonGirl

Vad tycker ni om skolan? Jag har planer på att söka in till hösten.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • spirituality

Funderar också på att söka dit till hösten och skulle gärna vilja höra lite vad andra tycker om skolan?

• Wry

Jodå, jag gillar Södertörn. Det är en lite halvstor högskola, ganska trivsam och med bra bibliotek, grupprum, läs- och arbetsplatser.

Det finns saker som kunde vara bättre, så är det ju alltid. Ett minus är ljudnivån i den stora restaurangen, dit de flesta går. Det är ganska bullrigt. Men det finns andra restauranger på Campus, plus microvågsugnar för lunchlådan.

Bokhandel finns på campus, samt andrahandsbokhandel för kurslitteratur. Studentwebben funkar rätt bra med information och diskussionsforum för kursdeltagare, lärarna jag mött är överlag trevliga. Datasalarna kunde varit lite mer trimmade, enligt min mening, men funkar ändå OK.

Kårlivet vet jag inte så mycket om, de har onsdagspub i sina lokaler på skolan, men jag har inte varit där. Är inte helt i målgruppen, kanske.

Något särskilt ni undrar över? Vad ska ni läsa?

• gräken

hej hej. har tänkt att söka till södertörn men funderar lite på hur den schemalagda tiden ser ut? hur ofta sitter man vid skolbänken? är det 8-16 varje dag? jag bor en bit bort och funderar lite om det är värt... har små barn på dagis så jag vill ju inte ha för långa dagar där..

två fina söner har vi nu...
  • CinnamonGirl
    gräken skrev 2011-04-07 21:21:26 följande:
    hej hej. har tänkt att söka till södertörn men funderar lite på hur den schemalagda tiden ser ut? hur ofta sitter man vid skolbänken? är det 8-16 varje dag? jag bor en bit bort och funderar lite om det är värt... har små barn på dagis så jag vill ju inte ha för långa dagar där..
    Den erfarenhet jag har av högskolestudier är att man inte brukar ha schemalagda lektioner hela dagarna, och inte varje dag. Men det beror säkert på vad man läser.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Wry
    gräken skrev 2011-04-07 21:21:26 följande:
    Jag vet inte ens om det finns program på högskolan där man går 8-16 hela veckan, jag har i alla fall aldrig gått något sådant!

En vecka för mig har ofta 2-4 föreläsningar och ett seminarium, ofta är det utspritt så att vi har i alla fall en dag fri att läsa kurslitteraturen och förbereda uppgifter inför seminariet. Föreläsningar är dessutom frivilliga att gå på, du kan alltid välja att läsa hemma istället. Beroende på hur du lägger upp din läsning och hur många obligatoriska grejer du får på schemat, så borde det gå ganska bra att kombinera med dagishämtning och lämning.

Vad funderar du på att söka till?
Svar på tråden Studera på södertörns högskola vt-11