• Anonym (bi)

berätta för barnet

har äntligen blivit tillsammans med den tjej ja trånat år efter år efter år... men nu till problemet, man ska juförsöka förklara de för den femåriga sonen oxå.  å hoppas på att de inte blir skitsnack på dagis å sånt...

• Svar på tråden berätta för barnet
  • jfsebastian

Är du öppen med det  för alla andra?
    Vet släkt o vänner?
    Vet andra föräldrar?

Gör saker i rätt ordning.
    Kul med kärlek. Lycka till.

• Anonym (bi)

ja dom närmsta vet de å sen dom som frågar så svarar ja ju naturligtvis =)

• jfsebastian
    Anonym (bi) skrev 2010-10-30 18:22:24 följande:
    ja dom närmsta vet de å sen dom som frågar så svarar ja ju naturligtvis =)
    Då kan du berätta.
    Jag är straight, men har förklarat för mina barn att alla tjejer inte blir kära i killar och tvärt om även om det är det vanligaste. Att det är OK med killar som gillar killar och tjejer som gillar tjejer, känns självklart att lära barnen.
    Äkta kärlek är fantastiskt, oavsett vilket kön det är.

Du är modig, jag är säker på att du kan förklara för din son att du är kär och älskar en tjej.
    Lycka till!
  • Här och nu

Vet din son nåt om att du gillar tjejer?

• Anonym (humla)

En femåring kommer att acceptera det lätt. I den åldern har de inte dömandet i sig ännu. Inte heller är normer brännmärkta i dem ännu. Var glad att han inte är 15 för då hade det kunnat bli mer besvärligt. Lycka till!

• Tokern

Äh, det är ju inte så krångligt. Berätta att mamma har fräffat ett tjej som hon tycker jättemycket om och är kär i, och att tjejen är kär tillbaka. Om han sen undrar något är det bara att svara.

Grattis till kärleken Hjärta

• Anonym (humla)
    Tokern skrev 2010-10-30 20:37:50 följande:
    Äh, det är ju inte så krångligt. Berätta att mamma har fräffat ett tjej som hon tycker jättemycket om och är kär i, och att tjejen är kär tillbaka. Om han sen undrar något är det bara att svara.

Grattis till kärleken Hjärta
  • psykfall13

Det är lättare att berätta för ett litet barn, då växer han upp med det, och att det är normalt.

Överlever <3
  • no pasaran

TS: grattis å lycka till!

det är bara att berätta rakt ut utan några krånglerier, men absolut utan några vidare detaljer. typ "mamma är kär i NN"! frågar han vidare, så får man förklara vidare. funderingar kommer väl efter hand, men då är det ju bara att svara ärligt.

min femåring vet att det finns "bögar och lesbiska, såna som är kära i likadana" som han uttrycker det, och det är den mest naturliga saken i världen. nu har jag ju en hel del homo- och bivänner och då blir det kanske naturligare.

trist är det ju bara att höra "bög" å dyl som skällsord på dagis. Men det är ju upp till personalen att ta tag i.

Svar på tråden berätta för barnet