• Beckas

Kaskadspyor

Har en två veckor gammal bebis här hemma.. Han är världens lättaste bebis att handskas med MEN det har nu inträffat 6 gånger på 14 dagar att han har KASKADSPYTT!
    Alltså det sprutar spya ur munnen. En stråle på 10-15 cm som mycket väl skulle kunna vara hela maginnehållet..
    Det brukar inte inträffa direkt efter amning utan snarare 30-60 minuter efteråt.

Vi har sagt att detta hänt till BVC men sjuksköterskan sa att det är normalt men jag funderar på om hon verkligen förstod hur mycket som verkligen kommer upp.

Någon mer som har en bebis som spytt dessa mängder?
    Kan det vara tecken på allergi av något jag äter?
    Eller har han helt enkelt bara fått i sig på tok för mycket mat?

Man blir ju lite smått orolig som förstagångsförälder...

• Svar på tråden Kaskadspyor
  • lightfish

Så gjorde vår son och det var mjölkprotein- och äggproteinallergi som orsakade det. Det är en vanlig effekt så att säga av intag när de är så små. Vi misstänkte det ganska tidigt men det dröjde ända tills min son var runt 5 månader innan vi äntligen hittade en kompetent barnläkare som ville testa och så!

• emelyl

Vår son, 2veckor gammal, gör det - dock inte lika ofta. Har hänt tre ggr på två veckor. Samtliga ggr en liten stund efter maten.

Har både pratat med BVC o vänner o det är väldigt vanligt att detta händer.. De äter helt enkelt för mkt o för fort!! Behöver INTE vara allergi!

Lita på din BVCskötetska - hon kommer meddela när du måste byta kost..

Jag vet - det är sjukt jobbigt o som sagt -man tror de tömt hela innehållet!!

• IsaCMoJs

Kan vara omogen magmun, reflux, min dotter kräktes mycket och flera gånger efter varje mål ersättning trots alla försök att minska det men det slutade inte förrän hon slutade med ersättning när hon var 8 månader :/

Mamma till Moa 081216, Gravid med BF 24/1 2011
  • HWR

Min dotter kaskadspydde också! Vi trodde att något var fel! Men det var det inte, inga allergier eller så. Det gick över efter ett par månader!

• snabla

hej verkar han påverkad av kräkningarna på något sätt?
    Hur går han upp i vikt? så länge han följer sin viktkurva och inte är missnöjd
    så är det ingen fara. Vår dotter hade Reflux inte kräkningar men sura uppstötningar
    och hon var missnöjd nästan hela tiden och vägrade ligga ner o sova plus att hon
    gick upp jättedåligt i vikt.

• skoladan

Kaskadspyor kan orsakas av inklämt bråck. Men ni vet väl om han har bråck eller inte!

• Beckas

Tack för alla svar...

Svar på snabla :s frågor - efter en kaskadspya kan han vara lika hungrig som efter en 3timmar lång sovstund. Så han är ju inte nämnvärt påverkad av att just ha tömt hela magsäcken...  Vi har bara vägt honom en gång men då hade han gått upp dryga 300 gram från förlossning (11 dagar) så han följer än så länge en bra viktkurva!

skoladan: nej inget bråck - så vitt jag vet i alla fall.

Känns som om jag kanske kan lugna ner mig lite. Men som jag skrev förut - jag är ju förstagångsföräldrar och vet ju INGENTING känns det som och oroar mig för allt som händer, vare sig det är vanligt eller ovanligt (farligt eller ofarligt)!

• lightfish

Alla ni som skriver att det INTE är allergi, ja....det fick jag också höra. I 5 månader nästan plågades min son för att det kunde absolut inte vara allergi trots att han var prickig över hela kroppen 6 veckor gammal, hormonprickar hette det...(eh, näe), han kaskadspydde lite då och då, var allmänt missnöjd och sov skitilla...

Jag fick höra såååå många gånger att "ja, det är inte så lätt att veta när det är första barnet". Jag har stor erfarenhet av barn sen innan min son men nåja...

Det tog väldigt länge innan vår sons vikt och längd började påverkas av hans allergier, han var nästan 8 månader när hans kurva dippade rejält och då visste vi ju att han var allergisk men kroppen måste förstå också.

Det tog 1 pricktest, 1 blodprov och sen ett pricktest till på honom när han var drygt 5 månader för att få fram att han var allergisk mot mjölkprotein och då ska det tilläggas att min son är så pass allergisk att han kan dö av att få det  på huden.

• emelyl

Visst KAN det vara allergi.. Jag menar bara att det inte är den enda anledningen till att de kaskadspyr!

TS: Vår son är också vår första o jag förstår din oro.. Likadan själv - när han gjorde det första gången så ringde vi sjukvårdsupplysningen! :) Har dock fått lära mig att inte få panik varje gång nått nytt händer.. Isf hade jag blivit tokig!! :)

Svar på tråden Kaskadspyor