• millchan

7 månader, är hon sen i sin utveckling? Orolig mamma!

Min dotter är 7 månader och 1 vecka gammal.

Hon har ännu inte lärt sig att:

*rulla runt från rygg till mage eller tvärtom
    *hon ålar/kryper inte
    *hon greppar inte tag i leksaker leker inte
    *hon sitter inte själv utan stöd
    *hon har inte börjat jollra men ljudar med vokaler lite
    *hon lyfter inte upp huvudet ordentligt när hon ligger på mage mer än max 10-15 sekunder

Vikt och längd och huvud omfång är bra, hon väger 8145g är 63,5 cm lång och huvudet är 44,1 cm.
    Hon äter bra, ammas, äter gröt 2 ggr om dagen och burkmat en gång om dagen.
    Hon tycker inte om att ligga på mage utan vill hälst bli buren hela tiden.

Är det vanligt att dom inte kan dessa saker men ändå kan komma i kapp snart?

Läser ofta att 7 månaders barn kan en massa grejjer och att dom utvecklas mycket snabb under första året.

• Svar på tråden 7 månader, är hon sen i sin utveckling? Orolig mamma!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag håller med om att vissa av de färdigheter du räknar upp borde hon i denna ålder utvecklat. Att hålla huvudet stabilt och att greppa saker är två saker som, enligt min erfarenhet hon normalt borde kunna. Vad gäller övriga färdigheter som du räknar upp, så kan det komma att utvecklas senare - utan att det är sent.

Enstaka punkter är inte avgörande för ett barns utveckling, det är den totala bilden som är betydande. Även om man för den delen inte skall nonchalera dem.
    Jag gissar att du varit på sex-månaders kontroll med läkare på BVC. Vad sade man då? - skulle man följa upp hennes motorik-stabilitet och språkutveckling-Joller? 

Hur som helst tycker jag att du tar upp dina funderingar med er BVC-sköterska. Hon kan svara mer konkret och specifikt då hon känner till din dotters bakgrund och har träffat henne åtskilliga gånger.

MVH Christine 

• millchan

På 6 månaders kollen sa inte läkaren så mycket mer än att hon är lite senare än jämnålders.

Bvc sköterskan säger att hon inte är orolig och dom tycker inte att vi behöver några åtgärder för henne!

Är orolig då vi har en son som har sen utveckling han är 4 år och kan inte gå, äta, eller prata ännu.

Han har ingen diagnos på sin sena utveckling heller!

• BVC Sköterskan

Hej!

Det verkar som att du varken fått bekräftelse eller stöd hos ert BVC - Sorgligt och oacceptabelt tycker jag!

Då det inte verkar agera utifrån din oro och uppenbara fakta så skulle jag byta BVC - det förutsätter självklart att det finns fler i närområdet, annars skulle jag kontakta barnläkarmottagningen för att få en ny bedömning - på båda barnen.

Går din son i förskola så rekommenderar jag att du diskuterar din oro, kring din son med dem. De har massor med erfarenhet och kunskap om barns utveckling.  Min erfarenhet är också att förskolepersonal, med fördel, kan kontakta er BVC-sköterska för att berätta om sin bedömning.
    I de flesta kommuner har förskolan tillgång till talpedagoger och kan även samordna fler resurser i de fall barn behöver.

Stå på dig {#emotions_dlg.djavulsk} och lycka till!

MVH Christine

• millchan

Grabben är inskriven på barn och ungdoms habiliteringen och har där igenom en sjukgymnast, spec pedagog och en logoped så han får ju den hjälpen och han har en resurs på dagis,
    Men bvc tycker att det inte är så brottom med vår dotter att ta åtgärder, hon menar att det kan ju vända sig.
    Men jag känner ju oro då man hör av andra som har 7 månader bebisar att dom börjar krypa och river ner grejjer och rullar runt  och reser sig mot möbler.

Har lite funderingar om det kan vara så att jag och min sambo inte går ihop med våra gener och därav så får vi barn med sen utv.

Nu har våran bvc sköterska gått med på att vi ska få en extra läkar undersökning vid 8 månaders kollen pga min oro men hon säger att hon är inte orolig alls över Yunas utveckling.

Kan man begära att hon ska få en sjukgymnast som hjälper henne och oss med hennes utv?

• BVC Sköterskan

Hej!

Jag tycker absolut att du skall trycka på att få sjukgymnast till din dotter - det verkar hon behöva i allra högsta grad!

Lycka till

MVH Christine 

• millchan

Ok tack så jätte mycket för dina svar!
    Har bvc tid den 18/11 så får väl höra vad dom säger där.

Svar på tråden 7 månader, är hon sen i sin utveckling? Orolig mamma!