Recept laxfilé i ugn med varm sås?
Vill ha recept på laxfilé i ugn med varm sås eller sås och lax i ett i formen. Känns som jag alltid gör på samma sätt, behöver lite ny inspiration.
Vill ha recept på laxfilé i ugn med varm sås eller sås och lax i ett i formen. Känns som jag alltid gör på samma sätt, behöver lite ny inspiration.
Citronpeppar, salt och olja är gott att ha på, eller en röra på fetaost och creme fraiche som du kryddar med vanlig peppar eller citronpeppar. Du kan också ha pesto på laxen. En god sås är creme fraiche som du värmer med fiskbuljongtärning eller lite fond, i med en skvätt vitt vin eller pressad citron, s & p.
Här får du ett riktigt munknull:
Lax med lyxsmak
Ingredienser för 4 personer
4st portionsbitar lax
3msk Touch of Taste Hummerfond
1dl vatten
1dl crème fraiche
2.5dl mellangrädde
2tsk fransk senap
15g röd stenbitsrom
1msk finklippt dill
0 peppar
Gör så här
Sätt ugnen på 200ºC. Lägg laxen i ugnsfast form och peppra. Koka ihop vatten, fond, crème fraiche, grädde och senap i en kastrull. Häll såsen över laxen och tillaga i ugn tills laxen är klar, ca 30 minuter. Strö dillen och romen över laxen. Servera med pressad potatis.
Låter gott, fler recept. Älskar lax men vill ha lite variation.
Mmm, nu blev jag väldigt sugen!
Lax med lyxsmak
Ingredienser för 4 personer
4st portionsbitar lax
3msk Touch of Taste Hummerfond
1dl vatten
1dl crème fraiche
2.5dl mellangrädde
2tsk fransk senap
15g röd stenbitsrom
1msk finklippt dill
0 peppar
Gör så här
Sätt ugnen på 200ºC. Lägg laxen i ugnsfast form och peppra. Koka ihop vatten, fond, crème fraiche, grädde och senap i en kastrull. Häll såsen över laxen och tillaga i ugn tills laxen är klar, ca 30 minuter. Strö dillen och romen över laxen. Servera med pressad potatis.
Idag gjorde jag:
Fräs på purjolök i stekpannan.
salta och peppra och kläm en hel citron över
häll på creme-fraiche
lägg såsen i en ungssäker form.
lägg i lex fileerna
häll över lite grädde och in i ugnen.
MUMS!
En bädd av bladspenat. Lägg på laxfilé, häll på grädde och strö på grovsalt. In i ugnen och servera med färsk pasta.
För att lyxa till det kan man lägga till räkor och parmesanost.
Jag brukar göra det här:
2 dl creme fraiche
2 dl grädde
salt
peppar
vitlök
örtkrydda
koka upp grädden och häll sen i creme fraichen, krydda
lägg ut laxfiléerna i en ungsform, häll över såsen
sätt in i ugnen i 20 minuter, 200 grader
ganska enkelt, men väldigt gott!
Skiva två tvättade purjolökar och lägg i en smord ugnsform. Smula över en fiskbuljongtärning och häll på ca 2 dl matlagningsgrädde (eller vispgrädde om du vill lyxa till det). Lägg laxfilé som är kryddad med salt och citronpeppar ovanpå purjolöksbädden och stek allt i ugnen i 200 grader. Detta brukar jag göra i en form, och sedan hassebackspotatis i en annan form bredvid. Jättegott (tycker jag)!
Det här är egentligen ingen sås, men det blir också jättegott att steka lax i ugnen tillsammans med en röra på mango, purjolök och sweet chili-sås. Går att variera väldigt mycket med olika kryddning, t ex ingefära, vitlök eller currypasta.
Och det här är en av våra favorit-snabbrätter: Asiatisk lax från Arla
www.arla.se/Default____17653.aspx
åh en massa goda recept!
Jag har min viltlax som jag brukar göra rätt så ofta: http://matochodla.blogspot.com/2010/04/viltlax-med-potatis.html
*sparar tråden*
Mm lax i morgon tror jag : )
Ännu fler goda recept ser jag. :)