• Trinity78

    Ni med endometrios som har fått barn

    Hur var era graviditeter?


    Fick ni några problem som blödningar och/eller havandeskapsförgiftning? Födde ni för tidigt eller gick över tiden? Födde ni vaginellt eller med kejsarsnitt? Jag frågar med anledning av den stora studien som kom förra året som visar på att det är större risk för alla de här sakerna när man har endometrios. Jag är själv gravid i v 20 och vill gärna veta vad jag har att vänta mig.

    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/07/02/endometrios-okar-risker-vi/index.xml
    Reproductively challenged
  • Svar på tråden Ni med endometrios som har fått barn
  • mummy82

    Hade varken blödningar eller havandeskap.
    Sonen är dock född 1 vecka tidigt och han är född vaginalt.
    Men hade lite problem med värkarbetet, fick värkstimulerande dropp ville sig inte riktigt.
    Och vattnet gick 2½ dag innan han är född.

  • BejbyBoo

    Jag hade blödningar tidigt i graviditeten, men det berodde inte på endometriosen, utan visade sig vara ett missfall av en tvilling. När allt det kommit ut hade jag inga fler blödningar.
    Vår dotter föddes vaginalt på bf+2.
    Ingen havandeskapsförgiftning, men kraftig foglossning. 


    ♥ Älskade, älskade lilla E. 28/12-08 ♥
  • Spe

    Hade blödningar tidigt i graviditeten till v 9-11 ungefär (glömt bort det)
    Jag födde redan v32 efter legat inne i 9 dagar och stoppat förlossningen. Har även GBS och ev var det bidragande orsak (se min presentation).
    Fick föda kejsarsnitt eftersom han låg i säte.

    Jag vet inte om detta hade med min endometrios att göra. Vi hade det jättetufft att bli gravida och det tog sig spontant efter 5 misslyckade IVF. Nu hoppas vi på ett mirakel till (trots problem och numera bara en äggstock)...skam den som ger sig

  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Lovisa09
    sirivonessen skrev 2010-10-31 19:39:21 följande:

    Inga blödningar


    Inte förtidig förlossning.


    Planerat snitt (självvalt från min sida)


    samma här, inga komplikationer, dock kejsarsnitt pga sätesbjudning men vet inte om det hade med endometriosen att göra, känns märkligt om det skulle påverka hur barnet låg men jag är dåligt påläst så jag ska inte säga för mycket!
  • Sootie

    Inga blödningar eller förgiftning

    Födde 9 dagar för tidigt (11 för tidigt om man går enligt UL men det var ifv så då ändrar man ej på datum på UL)

    Vaginalt

    Lycka till :)

  • lo g

    Inga blödningar!
    Dock prematura samandragningar från v15
    svår foglossning hade väldigt ont överhuvud taget hela tiden om det berodde på endo vet jag inte! Men det började ju tidigt för mig!
    Ingen Havandeskapsförgiftning
    Hon föddes 1,5 vecka innan genom igångsättning dvs med dropp
    Vaginal förlossning!

    Så det verkar vara lika indeviduellt som vilket graviditet som hellst!
    Men om du känner dig orolig över det be att få en tid på specmödra så stöttar de dig genom rest graviditeten!
    Lycka till!

  • bumbi

    Första barnet födde jag vaginalt i v.41+3, hade väl inga stora problem under den graviditeten men 
    andra barnet föddes med akutsnitt i v.32+6 pga havandeskapsförgiftning.
    Jag har säkert haft endo under många år MEN problemen blev mkt värre efter att jag fick mitt första barn..
    Jag fick min diagnos nu i augusti i år.


    Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • Mina8401

    Jag hade inga blödningar eller havandeskapsförgiftning och jag över tiden med en vecka. Jag födde vaginalt trots att sonen låg i säte.

Svar på tråden Ni med endometrios som har fått barn