• skippy

kenya-nairobi

hej vi har funderat på att åka till kenya för ett år undrar om det finns nån som har varit där och kan berätta hur det är där om det är billigt att leva där hur människorna är osv,kul med lite svar och framför allt hur är maten?

• Svar på tråden kenya-nairobi
  • Superbruden

Hej!
    Låter spännande med ett år i Kenya. Vad ska ni göra, jobba med osv?

Har varit i Kenya och Nairobi, men det är 9 år sedan, så mycket har säkert ändrats. Vi upplevde Kenya som ett rätt ok land, självklart fanns det många fattiga människor och det gör ju landet lite osäkert. Just Nairobi är ju känt som Nairobby, det är rätt hög brottslighet. Vi bilade genom Afrika och vi skulle reparera bilen i Nairobi, vilket inte var det lättaste. Tyvärr är det så att vit man=pengar, och det är lätt att bli skinnad på köpet!

Vi tyckte bäst om Mombasa, där finns ju sol, bad och hav! Maten var helt ok, i turistorterna kan du äta det mesta, det finns internationellt kök!

• Sirlig

Jag har varit i Kenya, men bara några dagar på väg till Tanzania. Kenya är ju underbart, men just Nairobi är ju ganska osäkert att vistas i. Jag skulle flytta till Afrika direkt om jag var svart, men tyvärr känner man sig som ett gående dollartecken som vit ibland. Människorna i Kenya är väldigt vänliga och maten är schysst, mycket mer blandat än man kan tro. Skulle jag flytta dit som vit skulle jag välja Sydafrika där blandningen på folk är större. Där är det dyrare att bo, men även Sydafrika är billigt med svenska mått mätt.

• Vanessa1

Jambo!!!!

Låter spännande att flytta ner för ett år, vi har oxå planer på detta men inte förräns om några år! Min man är från Kenya , Nairobi och vi var där tillsammans för ca 1 1/2 år sedan. Helt underbart!
    Människorna är underbara och hjälpsamma.
    Det är väldigt stora skillnader på fattiga och rika. Det går att leva väldigt billigt om man vill men man kan oxå leva lika dyrt som här. Beroende på var man väljer att handla och var man väljer att äta.

Naturen är ortoligt vacker, så grönt och fint.....

Nairobi har blivit bättre än vade var för några år sedan, man kan vistas säkrare i staden nu.
    Vi funderar på att flytta ner mycket pga att vå dotter ska få kulturen och språket tidigt, det finns ju svenska skolan i Nairobi, och den ska vara väldigt bra.
    Om Vi flyttar ner så skulle jag vilja bo på kusten, tror inte att att jag klarar värmen i Nairobi på sommaren......

Maten är jätte bra ! det är så internationellt .....
    I Nairobi, de större städerna och längs kusten där det är mycket blandade människor så är utbudet stort. Men den " kenyanska " maten är god, det är ju alltid skoj att äta på enklare restauranger där man kan prova på specialiteter. Det är ju självklart billigare oxå. Du kan få luncher för 15 kr inkl dryck, men du kan oxå välja de dyrare restaurangerna där priserna är samma som här.......tyvärr kanske man ofta går dit för att man känner sig mer "hemma" där...
    Det är en stor omställning att komma till ett land där man själv är den som är annorlunda. Men det är så nyttigt och man tänker till..........

Hur har ni tänkt vidare, ska ni åka????
    När har ni tänkt och vart??
    Visst är det så att när man inte är från landet och när man är vit , så blir det lite dyrare i vissa lägen. Du betalar tex mycket högre entreér på museum , safari mm mm....man anses ju ha gott ställt!
    Men om jag läste rätt så var din sambo/man afrikan och då är det ju lite annorlunda i ditt fall......

Nyfiken på vad ni bestämmer er för
    Ha en bra jul!!!!!

Svar på tråden kenya-nairobi