Vårt barn har blivit instängd på dagis flertal gånger !
När jag en dag frågade min dotter på 2,5 år om hon hade sovit på dagis så svarade hon: Nej jag fick sitta på toaletten. Jag svarade då tillbaka : Men, nej det fick du väl inte och tänkte bara att barn i den åldern kan säga helt tokiga saker. Ett tag därefter hade vi utvecklingssamtal på dagis och under detta samtalet framkom det information som gjorde att vi efter samtalet började fundera på vad dom hade sagt och menat egentligen. Dom hade nämnt att när våran dotter blev placerad i tvätt/toalettrummet själv för att hon skulle ha tråkigt, roade hon sig med att plocka med handukarna. Den natten sov jag nästintill inget då oroade mig för vad det innebar, men hoppades på att jag bara hade missförstått allting. Dagen efter ringer jag direkt på morgonen och frågar vad dom menade och jag säger att vi nog bara missförstått dom. Den dagisfröken som jag då får prata med berättar då att när våran dotter har varit högljudd på vilan, har hon fått gå ut därifrån för att inte störa dom andra barnen. Hon har legat och pratat högt/ kommenterat om de andra barnen/ tjoat glatt och därigenom triggat igång andra barn. Fröken säger att hon har fått sitta i tvätt/toalettrummet medans den ena fröken sövt övriga barn och den andra fröken har plockat iordning med disk. Efter frågor från mig så framkommer det att hon inte fick ha med sig några leksaker in i rummet och att hon skulle sitta på en bänk. Anledningen skulle enligt personalen vara att hon då hellre skulle vilja sova. Efter detta samtal har vi haft möte med rektorn och en av dagisfröknarna. Vid detta möte ändrades historien något. Vid telefonsamtalet sa fröken att dörren inte hade varit tillstängd men vid mötet sa dom att dörren var stängd. Vid mötet sa dom också att dom till en början hade börjat att flytta ut henne till lekrummet utanför men då störde hon fortfarande de andra barnen, därefter flyttades hon till det andra lekrummet/köket men där skulle hon ha stört barnet som sov i vagn utanför och därför fick hon placeras i tvätt/toalettrummet. Personalen säger till oss att det har enbart hänt ett par till tre gånger, men frågan är hur mycket sanning det ligger i det. Vår dotter har inte sovit på dagis sedan innan sommaren, vid enbart ett fåtal tillfällen har hon sovit därefter och vi har aldrig sagt att hon måste sova eller att de ska tvinga henne till det. Vi har även fått veta att våran dotter har blivit placerad på samma ställe när hon har "tramsat vid matbordet" ( som hon själv utryckte det ). Även detta har personalen bekräftat att det har hänt en gång. Vi har under denna tid vetat om att hon inte sovit på dagis men jag kunde absolut inte tro att vårt barn blev behandlat på detta sätt, utan tog för givet att någon av personalen tog hand om henne på ett bra sätt.
Vi fick en ny dagisplats omgående när vi sa att vi aldrig kommer kunna känna förtroende för dessa tre dagisfröknar igen, som säger att de tog detta beslut om att handla på detta sätt gemensamt i deras arbetslag ( utan rektorns kännedom ) då dom ansåg det vara bästa metoden just då.
Vi har inte informerat övriga föräldrar som har sina barn på denna avdelning men vi anser att dom borde få veta. När vi under mötet med rektorn sa att alla borde få veta vad som har hänt svarade hon att vi borde fundera på om det hjälper vårat barn och vad som är bäst för vårt barn och våran familj !
Vad tycker ni om detta ?