• Anonym

Vårt barn har blivit instängd på dagis flertal gånger !

När jag en dag frågade min dotter på 2,5 år om hon hade sovit på dagis så svarade hon: Nej jag fick sitta på toaletten. Jag svarade då tillbaka : Men, nej det fick du väl inte och tänkte bara att barn i den åldern kan säga helt tokiga saker. Ett tag därefter hade vi utvecklingssamtal på dagis och under detta samtalet framkom det information som gjorde att vi efter samtalet började fundera på vad dom hade sagt och menat egentligen. Dom hade nämnt att när våran dotter blev placerad i tvätt/toalettrummet själv för att hon skulle ha tråkigt, roade hon sig med att plocka med handukarna.  Den natten sov jag nästintill inget då oroade mig för vad det innebar, men hoppades på att jag bara hade missförstått allting. Dagen efter ringer jag direkt på morgonen och frågar vad dom menade och jag säger att vi nog bara missförstått dom. Den dagisfröken som jag då får prata med berättar då att när våran dotter har varit högljudd på vilan, har hon fått gå ut därifrån för att inte störa dom andra barnen. Hon har legat och pratat högt/ kommenterat om de andra barnen/ tjoat glatt och därigenom triggat igång andra barn.  Fröken säger att hon har fått sitta i tvätt/toalettrummet medans den ena fröken sövt övriga barn och den andra fröken har plockat iordning med disk. Efter frågor från mig så framkommer det att hon inte fick ha med sig några leksaker in i rummet och att hon skulle sitta på en bänk. Anledningen skulle enligt personalen vara att hon då hellre skulle vilja sova. Efter detta samtal har vi haft möte med rektorn och en av dagisfröknarna. Vid detta möte ändrades historien något. Vid telefonsamtalet sa fröken att dörren inte hade varit tillstängd men vid mötet sa dom att dörren var stängd. Vid mötet sa dom också att dom till en början hade börjat att flytta ut henne till lekrummet utanför men då störde hon fortfarande de andra barnen, därefter flyttades hon till det andra lekrummet/köket men där skulle hon ha stört barnet som sov i vagn utanför och därför fick hon placeras i tvätt/toalettrummet. Personalen säger till oss att det har enbart hänt ett par till tre gånger, men frågan är hur mycket sanning det ligger i det. Vår dotter har inte sovit på dagis sedan innan sommaren, vid enbart ett fåtal tillfällen har hon sovit därefter och vi har aldrig sagt att hon måste sova eller att de ska tvinga henne till det. Vi har även fått veta att våran dotter har blivit placerad på samma ställe när hon har "tramsat vid matbordet" ( som hon själv utryckte det ). Även detta har personalen bekräftat att det har hänt en gång. Vi har under denna tid vetat om att hon inte sovit på dagis men jag kunde absolut inte tro att vårt barn blev behandlat på detta sätt, utan tog för givet att någon av personalen tog hand om henne på ett bra sätt.
    Vi fick en ny dagisplats omgående när vi sa att vi aldrig kommer kunna känna förtroende för dessa tre dagisfröknar igen, som säger att de tog detta beslut om att handla på detta sätt gemensamt i deras arbetslag ( utan rektorns kännedom ) då dom ansåg det vara bästa metoden just då.
    Vi har inte informerat övriga föräldrar som har sina barn på denna avdelning men vi anser att dom borde få veta. När vi under mötet med rektorn sa att alla borde få veta vad som har hänt svarade hon att vi borde fundera på om det hjälper vårat barn och vad som är bäst för vårt barn och våran familj !

Vad tycker ni om detta ?

• Svar på tråden Vårt barn har blivit instängd på dagis flertal gånger !
  • kaffe

Om jag haft mitt barn på det dagiset hade jag velat veta.

• Idun

Jag hade blivit så enormt arg och besviken- och känt det som att jag svikit mitt barn. Hur kan man behandla ett barn så? Jag hade faktiskt anmält händelserna också för jag tycker att mitt barn ska behandlas med respekt när jag lämnar över omvårdnaden till en förskola. Det dem gjort är inte alls okej! Vad säger rektorn? Varför lät de inte flickan vara med i köket eller vara med de större barnen om hon inte ville sova? 

Har ni en mailinglista till alla familjer? Ett alternativ är att skriva ett sakligt mail om vad som hänt och anledningen till att ni bytt förskola. Jag hade absolut velat veta om jag haft mitt barn där, den syn som denna personal har på barn är inget som kommer försvinna över en natt... 

• Lei

Det jag är mest nyfiken på är om någon av förskolepersonalen fick några följder av detta. För enligt mig som själv jobbar på en förskola är det inte okej!
    Även om det verkar att som tur är har inte din dotter verkat lida under de gånger de har hänt, baserat på din beskrivning av händelserna, så behandlar man inte en annan människa på det sättet. Det finns mycket bättre sätt att hantera barn i situationer som kan upplevas som stökiga och om de har någon pedagogisk utbildning borde personalen på hennes avdelning också veta det. 

• cii

Jag tycker absolut att föräldrarna ska få ta del av hur personalen hanterar sina "problem".

Hur svårt är det att en förskolelärare tar med sig barnet ut på gården och leker? Eller gå över till stora avdelningen?

Jag tror att ni blev omplacerade så jävla snabbt för att de hoppas att ni  "bara är glada att ni slipper stället" och sen inte för detta vidare. Så slipper dem ta tag i problemet.

• Eelle

jag hade garanterat velat veta. för mina barn ska ej bli behandlad av någon på det sättet.

hade jag fått veta ngt sånnt hade jag också velat byta plats, samt försökt berätta för andra föräldrar! Faktiskt verkar det ju på den kommentaren som att de ej vill att detta ska komma ut....mistänksamt....... o ej acceptabelt!!

• Anonym

Jag har mailinglista till övriga föräldrar och känner att jag borde berätta iallafall i stora drag om vad som hänt och varför vår dotter inte kommer mer till denna avdelning/dagis. I fredags var hennes sista dag där då vi ordnat så att hon kan vara ledig en vecka innan hon får sin nya plats veckan efter. Jag kände att det fungerade bara inte att ha henne där längre efter det som hänt och p.g.a att personalen i princip inte pratade med oss längre. Vad vi vet  har personalen blivit inkallade på enskilda samtal men vi vet inte om det har blivit några andra påföljder för dom. 
    Jag själv som förälder till ett barn på samma avdelning skulle velat veta om det hade hänt något annat barn, men sen finns det kanske dom som inte vill veta också. Min sambo vill att vi även anmäler dom och har tagit reda på hur man går till väga.
    Jag tänker precis som någon annan att varför fick vår dotter inte hjälpa till med disken eller gå över till en annan avdelning där barnen var vakna denna stunden.
    Rektorn har sagt att dom ber om ursäkt för det inträffade och håller med om att så här får det inte gå till och säger att de har ändrat på sina arbetsmetoder och att det aldrig mer kommer inträffa. Under vårt möte sa rektorn och dagispersonalen att de inte hade haft ett enda barn i denna ålder (2,5 år ) på 20 år som inte hade sovit och att det var därför personalen inte vetat hur de skulle hantera situationen.
    När vår dotters dagiskompisar kommer på måndag kommer dom upptäcka att hon inte är där och hennes namnskyltar är nerplockade och deras föräldrar kommer med största säkerhet få information från personalen att vi valt att byta dagis utan att berätta vad som ligger bakom.

• cii

Jag har dock väldigt svårt att se varför man som förälder Inte skulle vilja få reda på hur personalen "hanterar problem" ?
    Det är ju trots allt dem som man ska ha fullt förtroende för eftersom de tar hand om det värdefullaste i våra liv.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-30 22:03:35 följande:
    Vi har inte informerat övriga föräldrar som har sina barn på denna avdelning men vi anser att dom borde få veta. När vi under mötet med rektorn sa att alla borde få veta vad som har hänt svarade hon att vi borde fundera på om det hjälper vårat barn och vad som är bäst för vårt barn och våran familj !

Vad tycker ni om detta ?
    Inte nog med att de stängt in ert barn ensamt, så HOTAR de er! Se till att alla andra föräldrar få veta både vad de gjort och att de försöker hota er till tystnad!
  • tjoohalia

usch jag måste säga att på din beskrivning låter det precis som dagiset som min stora son går på.
    jag vet att dom har stängt in min son och en annan pojke vid ett tillfälle var, som jag inte visste
    hur jag skulle hantera. de flesta jag pratade med verkade tycka att det var okej, så jag släppte det för stunden,
    men nu känns det inte lika bra.
    om din dotter också går på ett dagis i farsta kan du väl skicka ett meddelande till mig här
    men nu ska vi prata med rektorn om dagiset sonen går på också.

• Hej och Hopp

Blir som förskollärare helt bestört över hur ert barn blivit behandlat!
    och som förälder skulle jag utan tvekan ha velat veta hur pedagogerna behandlade barn på avdelningen.
    Även om de inte har gjort precis så här med någon annan så visar det ju på en barnsyn som säkert speglar av sig i andra situationer.

Jag tycker att ni ska se till att det kommer fram till alla - kanske kan ni erbjuda pedagogerna/rektorn att själva beskriva händelsen i ett mail som ni också får - annars skulle jag ha berättat det själv - antingen via mail el via föräldrarådsrepresentater eller liknade.

Jag tror säkert att förskolans pedagoger blir fällda om ni anmäler dem  till barn- och elevombudsmannen. (eller vilken väg man nu går - det borde man ju veta förstås)

• HFS

Det var så tråkigt. Men jag har en annan berättelse från en skola:

Mitt 6-årige pojke blev instängd i skolans toalett 5-15 minuter medan alla barn med sina fröken varit ute och lekte. Det var första dagen på inskolningen. Han skrek och bankade och grät hur länge som helst tills ett barn kommit in och hörde honom och hämtade fröken. Fröken hittade nyckel och öppnade toaletten.
    Efteråt fick han en fobi av alla dörrar. Så fort som man stänger någon dörr, skriker han och gråter. Han rädd för att gå på toa själv. Även om jag är med honom på toa, vågar han inte stänga dörren.

Vad ska jag göra?

Svar på tråden Vårt barn har blivit instängd på dagis flertal gånger !