• KRSn

Farligt att betsa spjälsängen?

Hej! Vi har fått en spjälsäng utav släktingar som är ekfärgad. Jag skulle vilja ha den mörkbrun, kan man betsa den tror ni? Med vanlig bets eller skulle det kunna vara farligt för bebisen på nåt vis? Om den gnager i sig det från en kant eller liknande?

• Svar på tråden Farligt att betsa spjälsängen?
  • Stinky

Alla målade träföremål är livsfarliga för små bebisar. 

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • KRSn
    Stinky skrev 2010-10-30 23:55:23 följande:
    Alla målade träföremål är livsfarliga för små bebisar. 
    Men alla vita sängar då?
    Och de som är lackade redan?
  • Johans Pillerill

Det finns olika typer av bets och färg... Och vissa av dem är "helt ofarliga". Jag rekommenderar att du går till en färghandel och får hjälp att ta rätt typ istället för att köpa billig på typ rusta...

Sambon är målare så här har vi färgsatt ALLT och det är ändå barnsäkert...

• KRSn
    Johans Pillerill skrev 2010-10-31 10:14:21 följande:
    Det finns olika typer av bets och färg... Och vissa av dem är "helt ofarliga". Jag rekommenderar att du går till en färghandel och får hjälp att ta rätt typ istället för att köpa billig på typ rusta...

Sambon är målare så här har vi färgsatt ALLT och det är ändå barnsäkert...
    Han kan inte tala om vilken mörkbrun bets som skulle kunna vara bra då? :)
  • Stinky
    KRSn skrev 2010-10-31 09:40:41 följande:
    Men alla vita sängar då?
    Och de som är lackade redan?
    Jag drev med dig. Det är bara att betsa!
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • JessicasGroda

jobbar som målare själv. och måste också säga att akta er för billig färg som inte är köpt i färghandel av ett välkänt märke med miljömärkning. helst också godkänd av astma och allergiförbundet. vad ni än ska måla hemma. men en spjälsäng ska du betsa med en vattenburen bets och låta vädra och torka noga innan bebisen kommer använda sängen. och blir du tvungen att måla den två gånger för att få den så snygg som du vill ha den, gör det. lägg absolut inte på för tjock på en gång. "det kanske räcker med en gång tjock" tänker dom flesta. det blir bara ett sämre resultat. men oftast behöver man inte betsa två gånger, om man valt rätt kulör från början.

lycka till.

Svar på tråden Farligt att betsa spjälsängen?