• Jessica med Ebba

hund och barn (Schäfer)

Vi har två barn, en flicka som fyller fyra i november och en flicka som är snart 7 månader. Nu står vi i begrepp att köpa en schäfervalp (tik). Är det någon som har erfarenhet av rasen och barn, och hur det är att ha små barn och skaffa hund?

Både jag och mannen har haft hundar tidigare, så den vanan finns. Vi hade en tik när första flickan föddes, men hon gillade inte läget när vi fick barn, så hon fick flytta till en bra familj, med människor som har vuxna barn. Nu hoppas vi att det ska gå bra när vi skaffar en valp, eftersom den kommer att bli van vid barn från början.

Tacksam för synpunkter och erfarenheter!

• Svar på tråden hund och barn (Schäfer)
  • fannybus

Jag tycker att det e bra att man har husdjur när man har barn..
    Det blir ju nästan alltid lättare när man skaffar en valp så den kan lära känna familjen från början..
    Jag tror dock att det e viktigt att man lär barnen att den måste få vara ifred när den skall äta och sova..

Vi köpte våran tik ( en blandras schäfer och labbe) när Fanny låg i magen..finns kort på henne i barnkammaren.
    så när hon föddes så var hunden bara 6 månader,nu e dom två oskiljaktliga.Hon har aldrig visat ett betende om att vara aggresiv trotas att hon var "först".
    Sen e ju alla hundar olika även om det e samma ras.
    Lycka till

• kobra

Det är jättebra att hunden kommer som valp, barnen och hunden kommer att bli bästa vänner.

• Rebekka

Jag tror att det är en bra idé att föra in valpen in i en barnfamilj, då vänjer den sig vid barnen rätt snabbt. De allra flesta hundar är friska och sunda och trivs bra med barn.
    Jag tror inte att hundar kan bli svartsjuka, utan vi människor tillför gärna hunden känslor som vi själva har för att förklara hundens beteende. Hunden vänjer sig vid vem som finns i hans/hennes nya flock och om den vet sin plats så blir det en lugn och trygg vovve.
    Lycka till

• wozzgirl

Det brukar alltid gå bättre om barnet redan finns i familjen när valpen kommer in.
    Äldre hundar har en tendens att bli svartsjuka om familjen får tillökning. Det är en väldigt skillnad på schäfrar.. endel klarar barn hur bra som helst medan andra blir nervösa. Försök få tag i en bra uppfödare o träffa föräldrarna till valpen.

Jag har själv en 7-årig rottweilerflicka som är grymt svartsjuk så jag undrar hur det ska gå. (Får min baby om 1½ v) Dock bor rottisen hos min mamma sen flera år tillbaka så jag behöver inte vakta på henne hela tiden, men de kommer ju ändå att träffas.
    Dock har det gått bra med brorsan son. De går ut på promenad i skogen tillsammans (han är 3 år). :) (inte ensamma förstås..) Så det fixar sig nog. :)

• ikelipiken

Barn och hund brukar sällan bli en katastrof.

Schäfer är en underbar hund, men man bör och måste tänka över sitt val av ras noga.
    I en småbarnsfamilj tar barnet upp det mesta av tiden, har ni tid att aktivera hunden enligt dess behov? Dvs, hunden måste få psykisk stimulans liksom fysisk för att hunden ska fungera bra och må bra i samhället.
    När det gäller en bruksras som Schäfern så räcker det inte med en halvtimme om dagen, rasen i helhet kräver mer än så.
    Dock finns det individer som inte är lika pigga på arbete.

Det finns två typer av Schäfer.
    Bruksschäfer och utställningsschäfer.
    En Schäfer är inte avlad som en ren sällskapshund, men om den får behovet uppfyllt av fysisk och psykisk stimulans så är det en utmärkt familjehund.

En utställningsschäfer är i allmänhet ganska nervös och hetsig av sig, passar en sådan individ in i er familj?

En bruksschäfer är framavlad på topplinjer som håller hög standard.
    En bruksschäfer ska ha hög kamplust, mod, och hårdhet och vara godlynt, om den inte blir provocerad.

Barn kan vara grymma mot djur och utsätta dom för såkallade "övergrepp" som inte ligger på mänsklig nivå.
    Ett barn kan få en hund att känna sig trängd och hotad i olika situationer och en hund har instinkten att skydda sig själv när sådant inträffar, vad kan hända med hund och barn i en sådan situation??
    En hund tänker inte som vi människor och kan inte förutse konsekvenserna av sitt handlande och det är därför bär vi människor ALLTID ansvar för hundens handlande, hunden kan INTE ställas till svars för något den gjort.
    Är ni beredda på att ta det ansvaret?

Det är mycket som ska tänkas över när man skaffar hund oavsett om man har barn eller inte, och jag hoppas att ni kommer fram till vad som passar er bäst.

Lycka till med hundköpet nu!

Mvh//Erika

• Sara82

Jag har en dobermann på 1 år nu o det funkar jättebra med våran 3 månaders dotter....min bror har en schäfer o en son på 9 år o det funkar det med.....så jag tror inte det blir några problem ni skaffar den som valp så den växer upp med barnen...

• Jessica med Ebba

Hej!

Tack för alla svar!

Självklart är det så att man måste ha tid för hunden även om man har barn. Men det tror jag inte är några problem. Båda barnen har alltid haft väldigt fasta rutiner, och somnar tidigt på kvällarna och det tror jag hjälper till. Vi vet ju båda om hur det är att ha hund, så det kommer inte som någon överraskning. Tidigare hade vi en jakthund, som krävde mycket motion och stimulans.

Sen är det ju självklart så att barnen måste lära sig ha respekt för hunden. Den får absolut inte bli en "leksak". Hunden måste få ha fredad zon, och man kan aldrig lita på varesig barn eller hund till 100%, därför kan man aldrig lämna dem tillsammasn oövervakade.

Även om jag har haft flera hundar ända från barnsben, så är det en ny situation för mig att skaffa en valp och ha småbarn samtidigt, så naturligtvis blir man litet fundersam.

• Akti

Vi hade en rottweilerhane på 15 mån tyvärr så dog han efter 25 dagars bekanskap med Saga av ett medfött hjärtfel. Men dom 25 dagarna var helt underbara att se. Även om vi visste att han var världens bästa & goast så var det nervöst att komma hem med ett knyte man vet aldrig om svartsjukan slår till men det gick så bra! Killen som vanligtvis var ganska sprallig när vi var ute vek nu inte en tum från vagnen när han var lös, cirklade på sin höjd ett par varv runt vagnen. Hemma var han jätteförsiktig med henne, pussande & snosande blev d mkt av, när jag gav henne mat så låg han på andra sidan med sitt huvud i mitt knä.
    Det är väldigt viktigt att man låter hunden vara med att man inte glömmer bort den nu fuunderar ju ni på att skaffa valp men även där krävs det att man tar sig tid & att valpen får vara med. Hund & barn är en bra kombination bara man lär dem ömsesidig respekt. Tänk på att det är mest jobb i början man ska få den rumsren & grundlydnaden skall präntas in. Vi ska skaffa en rottis till när Sagaär några år & då kanske det blir en omplaceringhund som är några år & redan har grundlydnaden som man kan fortsätta med & börja träna bruks.
    Lycka till!
    Lycka till!

• Pepsi

Vi har schäfer, och henne har vi haft sen hon var 1 år, nu är hon 6 år. jag fick överta henne efter att hon bytt hen 5 ggr och då pga att de hade småbarn och kom på att det inte orkade med ansvaret. Nu har vi oxå bar Oscar är 3 år och det har aldrig varit det minsta lilla problem, men tänk efter 2 ggr innan du fundera på att köpa, och ring SKK eller Schäferklubben och få hänvisning därifrån. Och Pepsi vår tik är den bästa kompis som Oscar har, de har jättekul.

Lycka till med hundköpet från Anneli schäferägare och lärare i hundtjänst

• Jessica med Ebba

I morgon ska vi åka 50 mil föratt titta på valparna! Det ska bli sååååååå roligt!!
    *längtar*

Är det någon som har förslag om vad vi ska titta efter då vi väljer valp?

• Teskedsmamman

Vi har en schäfer och en dobermann, båda två är underbara mot barnen 4½ mån, 7 år och 9 år!!! Dobbisen har markerat en gång när 7-åringen lade sig över henne men det är dock allt!!

Schäfer är en bra familjehund om den får jobba litegranna också.

• Brodsmulan

Jessica.. jag skulle kolla på lite olika saker. Dels ögonen.. hur verkar de, klara och pigga eller ledsna och slöa. Fysiken på valparna. Framåtanda eller tillbakadragna. Kan vara bra om ni ska ha barn att ni har en lagom tuff hund, alltså varken den som är mest framåt eller den som är skeptisk, utan något där mitt emellan.

Vi har nu en liten blandiskille på dryga 4mån, kommer vara 10mån när nya knytet kommer och jag ser absolut inga bekymmer i att ha hund & barn.. dock valde jag precis som du att lämna bort den Colliehannen vi hade när barn nr2 kom i tätt följd efter storebror, tiden räckte inte så som vi ville och vi hade haft oerhört mycket mental träning med honom så jag pallade inte att se hans mer och mer ledsna uppsyn så när lillebror var 4mån fick han flytta till en vaktmästare som klipper fotbollsplaner, perfekt yta för en väldresserad Collie att springa på ångrar inte alls att han fick flytta däremot saknar jag honom iom att en så fin hund får jag inte igen även om blandisen är go så är han bra mycket mer egen än vad collien var, men hundar för mig är bland det underbaraste vänner och träningskompisar både vi och barnen har.
    Men jag skulle vilja säga att valpkurser är ett måste, bra både för hund och husse/matte att få socialträning

• Jessica med Ebba

Hej hopp!

Nu har vi tittat på valparna, och valt en tik! De var ju bara 4 veckor, så det var svårt att bilda sig någon egentlig uppfattning om hunden var "ledare" i kullen. Jag tror dock inte det. Inte heller verkade hon vara tillbakadragen. Men å andra sidan verkade inte någon av valparna vara det.

Jag hoppas i alla fall att vi har valt rätt! Man har ju så mycket funderingar nu!

• Nightwish

När våran son var ca 3 månader så köpte vi en dobermann valp, en liten tik. Det gick jättebra & våran hund blev som en liten extramamma hehe =)

Svar på tråden hund och barn (Schäfer)