• Anonym

Brännande känsla i hud, domningar mm = orolig

Hej!

Jag har legat vaken nästan hela natten och oroat mig för symtom, troligtvis från nervsystemet, som jag haft under det senaste halvåret. Jag är sjukt orolig och har vid föera tillfällen haft kontakt med sjukvården.

Såhär ser min symtombild ut:
    Har under hela mitt vuxna liv, är 29 år, haft symtom liknande karpaltunnelsyndrom. Händerna har domnat under nätter samt då jag skrivit på dator eller cyklat (alltså vid yttre tryck). I somras jobbade jag på en städfirma där jag under två veckor korde en polermaskin samt utförde en del tunga lyft (kanske inte med bästa teknik). I samband med det uppmärksammade jag en brännande känsla på ovansidan av min vänstra hand. Trodde att jag var allergisk mot något städmedel och funderade inte mer på det. Slutade jobba på städfirman och åetrgick till mina studier. Veckorna efter tilltog den brännande känslan till att innefatta huden hela armens översida(från axelns muskelfäste). Hade samtidigt mycket domningar på natten samt ständingt dortdomnade fingertoppar på lång och pekfinger. Den brännande känslan var konstant i ca 2 veckor. Samtidigt fick jag allt mer tillsagande "smärta" ömhet i nacken. Träffade läkare som trodde på överansträngda eller inflammerade nerver... fick äta pronaxen. Symtomen blev inte bättre i och med det, men ebbade av efter nån vecka. Domningar i fingertoppar och enstaka brännande känsla kvartrod dock.

Gick till sjukgymnast som misstänkte karpaltunnelsyndom, konstaterade spänningar i muskler i nacke, samt mycket glappa leder i axlar.

Nu har den brännande känslan i huden på vänster arm återkommit med besked, samt att jag känner liknande symtom på höger hand. Mina misstankar är nerv i kläm i nacke eller axel, men studtals är jag säkerpå att det är ms (multipel scleros) jag har. Vaknar på nätterna och känner den brännande känslan och då sätter tankarna igång att mala. Usch!

Har fått en ny tid hos läkare om mer än en vecka och ska d tjata till mig en neuroligisk underöskning, men innan dess känns det som att jag kommer att gå åt under dessa destruktiva tankar!

Någon som varit med om liknande???

• Svar på tråden Brännande känsla i hud, domningar mm = orolig
  • piiiinkcat

Hejsan, såg ditt inlägg precis, och känner igen mycket av det du skriver. Jag går själv på utredning, eftersom jag dels haft problem med domningar i högerhanden (har ingen full känsel i alla fingrar) vilket de i början skyllde på karpaltunnelsyndrom, sen var det ulnarinerven i armbågen, sen var det axeln... sen över gick de till att röntga nacken då de misstänkte att nerven låg i kläm i nackkotan, men röntgen visade inget konstigt. Så då fick jag en tid till MR. Samtidigt som detta så började se dåligt på ena ögat, eller jag ahar alltid haft problem med synen, men tyckte det blivit sämre plötsligt så jag gick till en optiker som sedan skickade mig vidare till Ögonkliniken. Väl där så hittade de inte så mycket fel på just ögonen, men de misstänkte att det fanns något fel på synnerven så fick en tid till MR där med. Så då kändes det ju rätt så skönt att de kanske äntligen skulle hjälpa mig.. men nej. Gick och gjorde MR och gjorde lumbalpunktion. Och vad fick jag för svar? Allt såg bra, kom tillbaka i vår igen. Jag blev verkligen förkrossad och undrade vad fan de höll på med... nu har jag inte haft så mycket kontakt med sjukvården den senaste tiden men har i alla fall fått en ny doktor som jag skall träffa nästa vecka då jag ringde in strax efter jag fick den senare beskedet och sa att jag misstänkte MS och då blev det ju så klart fart på dem. Så vi får se vad de säger nästa vecka.

Har massor av symtom, men inget direkt utmärkande.. men listan kan göras lång och jag har haft massa skov under 12 år... så jag hoppas att jag får hjälp nu.

Inboxa mig om du vill snacka!

Molly 061216 ✲ Leonard 090519 ✲ ...å en liten ängel född 050817 (Arwen)
  • Anonym (Orolig)

Hej, Jag har åxå fått domningar i arm, händer och ansikte de senaste veckorna. Det började med en hemsk lägesyrsel som höll i sig i ett par dagar. Sen några dagar efter börjar det sticka i vänster arm, sen efter ett par dagar till domnar halva ansiktet bort. Sen gick det bort... Åkte till akuten som gjorde en massa såna reflextester och dom trodde inte det var akut men skulle skicka remiss till neurolog. Har inte haft domningar efter det utan nu har är det mest stickningar och värk i händerna plus att underarmarna känns helt svullna och det gör liksom ont från armbågen och neråt. Det känns även som en isande känsla i armen och även ibland i benen.

Nu mår jag skit, har jätteångest för vad det kan vara! Det känns som att jag håller på att gå sönder av oro!! Tänker hjärntumör (pga yrsel, illamående och domningar), MS, mm. Fy fan! Att man är orolig gör ju inte saken bättre heller! Jag hoppas att det är utmattningssymptom lr nåt och inte nåt farligt...

Det jobbiga är att allt kom liksom samtidigt, först yrsel och illamående sen domningar/stickningar. Det hade varit en annan sak om domningarna hade kommit för sig själv utan andra symptom.

Nu har jag iofs spända muskler i nacken och får väldigt ofta spänningshuvudvärk så det kan ju faktiskt bara vara nåt sånt, dessutom tycker jag stickningarna i armen blir mer när jag jobbar framför datorn. Men tyvärr måste jag gå igenom en massa undersökningar nu för att utesluta allvarligare fel och det känns superjobbigt! Hör gärna av dig/er om ni fått nåt svar på vad det kan vara ni har.

• Anonym (Simma lugnt!)

Har ni provat att åka till badhuset och simma? Alltså ofta. Övrig vattengympa till musik, i uppvärmd bassäng är lika skönt. Det handlar säkert om nerver som kommer i kläm. Hade ungefär samma i några år, men efter det jag började simma 3-4 ggr/ v. Har det nu helt försvunnet.Glad

• askungen

Jag ramlade på en buss som tvärnitade och jag for iväg och slog i min vä axel (30 april).Efter ca 5 dagar började jag få problem,nu kan jag inte lyfta armen,gör så ont så jag nästan svimmar.Får ingen hjälp av vårcentralen här
    .Vid ett besök som gällde annat bad jag att få bli kollad.Svar:Har inte tid!!!!Blev erbjuden kortisonspruta som jag tackade nej till.
    Åkte på semester till Österrike.Hängde med min bekant som hade en tid hos sin läkare.Döm om min förvåning när denna läkare kollade min axel,skrev remiss till röntgen samma dag och vid återbesök skrev ut div. medikament för att lindra det onda.
    Med brev och röntgenbilder från Österrike ljuger jag åt mej en tid på vårdcentralen(här är jag inte tillräckligt sjuk för att få en tid,men de tar gärna mina "listpengar").
    Enligt läkaren i Ö-rike behövs en MR bild och jag valde att göra den här hemma.Dom såg också
    på en bild en fläck på lungan,jag är inte orolig,antagligen ärr från en blodpropp.
    Nu ska lungan röngas för ANDRA gången här hemma,axeln ska röntgas igen,samma som i Österrike(inte MR)för att "jämföra"med bilderna från Ö-rike!!
    Dom vill/har inte ens kolla bilderna som jag hade med mej hem!!! Vadå jämföra?Idag är vi i slutet av juli,jag har en olycksfallsförsäkring som jag inte kan använda då det verkar lögn i h-vete att få ett utlåtande om jag fick en skada i bussen.Jag sover inte mer än 2 timmar sen måste jag sätta mej upp för det bränner,värker,hugger.Kan bara äta alvedon av vissa orsaker och det hjälper inte mej
    .Nu känns det som om jag bara vill dö,orkar inte längre med detta onda... någon som har något råd hur jag ska få hjälp omgående??    

• Anonym (Hur gick det?)

Hur har de gått för er??

• CNC operatör

Jag har jobbat inom verstad cnc svarvning i hela mitt liv dvs 30+ år.har samma problem,orkar knappt ibland.Tänkte söka hjälp hos läkargruppen i Örebro.dom har hjälp en kollega han är bra nu.

Svar på tråden Brännande känsla i hud, domningar mm = orolig