• lurksmulan

Större risk för missfall v. 9?

Jag läste nånstans att risken för missfall ökar i v. 9 och är förhöjd till v. 12. Är det någon som vet ifall det stämmer? Jag har bara läst det på ett ställe dessutom så jag vet inte vad jag ska tro.
    Pratade förresten med min bm igår och hon säger att jag inte kommer få göra nåt vul utan gå på gynundersökning i v. 20 och lyssna på hjärtat då.
    Låter inte det lite konstigt?

• Svar på tråden Större risk för missfall v. 9?
  • Mia1

När jag var på ul i fredags så sa läkaren att störst risk för mf är v 6, 9, 10 och 12.
    Vul får man bara göra om man misstänker att något är fel eller om man haft ma eller mf innan.
    Jag fick dock göra ul i v 12+2, men bara för att fastställa längden.

• Bri

Jag har också hört att missfallrisken ökar mellan v. 9 och v. 11. Tror att det beror på att moderkakan tar över näringstillförseln då och om det är något fel på moderkakan får man missfall.

Här i Göteborg har de ställt in alla rutin-UL som sker mellan v. 16 och v. 20 i sommar på grund av pengabrist. Vet inte om det är liknande problem i Stockholm...

Lycka till!!

• lurksmulan

Tack för svaren. Man blir ju helt förvirrad av all information som kommer från olika håll, och alla säger olika.
    Det verkar helt klart vara väldigt olika med ul och vul beroende på var man bor i landet. Jag tycker det verkar sent att få första "riktiga" livstecknet från bebisen i v. 20. Jag hade gärna velat ha det tidigare för att få veta att allt är okej.

• Julianna

Usch, detta var ingen uppmuntrande info. Jag är i slutet av vecka 10. Nu blev jag skraj. Burr. Längtar tills vecka 13.

• Bri

Var inte det! Det finns så mycket att oroa sig för om man vill. Försök att sluta tänka på det och njut av din graviditet! Jag vet att det är svårt...

• Fyra

Det är högre risk de veckorna speciellt runt v9 då barnet går från att fått näring från gulkroppen till att kopplas in på ditt blodomlopp. Ta det lugnt bara och gör inget som kroppen inte tycker om Kram

• lurksmulan

Undra om min kropp kommer tycka om femkamp på Gröna Lund ikväll?
    Just nu tycker min kropp bara om att sova och må illa.
    Men det var skönt att höra att man bara ska ta det lugnt och vara snäll mot kroppen. Jag undrade lite om det var nåt speciellt att tänka på.

• Loppan79

Tänk på att det faktiskt är väldigt mycket större chans att du klarar graviditeten utan missfall än att du får missfall. Visst är det vanligt med missfall men det är vanligare att man inte får det.

Bara en liten tanke!

• lurksmulan

Tack för de orden Loppan79!
    Man blir helt uppskruvad för minsta lilla, och speciellt i tisdags kväll när jag spydde blod...

• FiaFågel

suck...man kan ju inte hjälpa att bli orolig om man är i v.9...som jag är....ska se till att ta det lugnt. Kan man inte höra hjärtljud vid inskrivningen, det sa min väninna att hon fick göra....?!?

• Bri

Jag fick inte ens höra hjärtljuden hos läkaren idag, har i v. 13+0. Detta på grund av att det är svårt att höra hjärtljuden så tidigt och man skulle bli så orolig om de inte hittade det! Men läkaren kände på livmodern och den hade rätt storlek för att ha gått 13 veckor.

• SaraM

Kan ni inte diskutera MF i Känsliga rummet!

• Bri

Vi diskuterar missfallsrisken och inte missfall! Du behöver ju inte läsa när du ser att det står missfall i rubriken!!!

• SaraM

Det hör ändå inte hemma här!! Man kan skriva under "Oro för missfall"

• Zocute

Lägg in din graviditet på netdoktor.se

Där skriver de när mf-risken e som störst....

• Solen2

2Bri: Jag gjorde ul i v. 12+1 och så SÅG jag ett litet hjärta på skärmen som slog! Visst kan man se ett hjärta i v. 13.

• Fyra

Klart man kan se det då! Redan i v 6 tror jag att det syns.

• Bri

Jo, men inte alltid hitta och lyssna på! Vi pratade om hjärtljud och inte ultraljud.

• Fyra

Ok! När se det är en annan sak. Det får man oftast inte göra förrän i v 17-18 ungefär.

Svar på tråden Större risk för missfall v. 9?