• ominte

Persiskt godis med kardemumma VART???

Jag fick smaka på ett persiskt godis som såg ut som små vita karameller och smakade vaniljsocker och kardemumma. Så SATANS gott!

Var hittar man det i stockholmsområdet, tipsa mig, håller på att gå under av sug efter dessa underbara karameller!

• Svar på tråden Persiskt godis med kardemumma VART???
  • solens

Godiset kallas " Noghl ".
    Man doppar mandelbittar i en söcker massa, som innehåller vissa kryddor.

Tyvärr jag bor inte i Stockholm, utan i GBG.

Jag tror du kan hitta i många konditorier som säljes Iranska ,eller origentala varor.
    Om du inte hittar så hör av dig,så kan jag ge dig några tips.

• ominte
    solens skrev 2011-01-06 15:22:55 följande:
    Godiset kallas " Noghl ".
    Man doppar mandelbittar i en söcker massa, som innehåller vissa kryddor.

Tyvärr jag bor inte i Stockholm, utan i GBG.

Jag tror du kan hitta i många konditorier som säljes Iranska ,eller origentala varor.
    Om du inte hittar så hör av dig,så kan jag ge dig några tips.
    Åh tack för ditt svar, nu blev jag igen påmind om detta underbara sockerverk. Jag har googlat efter iranska/persiska varor men kan fasiken inte hitta nånstans. Ska googla efter konditorier och efter godisets namn och se om jag får några fler träffar.

Men mandel?? Jag tyckte godiset vara samma konsistens hela vägen, ingen mandel inuti??
  • ominte

som den undre...Mmmmmmmmmmmmm. Fast jag kan inte minnas att det var såna där gropar/hål i dem jag åt..

• solens

Ja, de riktiga Noghl använder de mandel i,
    Annars en del gör utan mandel.

Var har du ätit den, skicka ett mail till mig.
    Du kan hitta Iranska Gula sidor katalog som finns i olika Iranska affärer.

• ominte
    solens skrev 2011-01-06 21:10:14 följande:
    Ja, de riktiga Noghl använder de mandel i,
    Annars en del gör utan mandel.

Var har du ätit den, skicka ett mail till mig.
    Du kan hitta Iranska Gula sidor katalog som finns i olika Iranska affärer.
    ätit hos en kompis vars förälder skickade den från iran
  • Afrodisiac
    ominte skrev 2011-01-06 21:09:54 följande:
    som den undre...Mmmmmmmmmmmmm. Fast jag kan inte minnas att det var såna där gropar/hål i dem jag åt..
    Tja, det kanske kan se annorlunda ut. De jag har ätit har alltid haft gropar i sig. Men då är det "noghl" som du är ute efter
  • solens

skicka gärna ett mail till mig, och berätta mera.

• carolineee

Vi libaneser gör oxå sånna dem finns i de flesta invandrar butiker...vart i sthlms området bor du?

• carolineee

ta tunnelbanans blåa linje (11) till hallonbergen, där finns en utländsk livsmedelsbutik, tar ca 13 minuter ifrån t-centralen...alternativet är att du tar blåa linjen (10) till rinkeby och där går du in till vilken livsmedelsbutik som hellst.. :)

• ominte
    carolineee skrev 2011-01-06 21:33:36 följande:
    ta tunnelbanans blåa linje (11) till hallonbergen, där finns en utländsk livsmedelsbutik, tar ca 13 minuter ifrån t-centralen...alternativet är att du tar blåa linjen (10) till rinkeby och där går du in till vilken livsmedelsbutik som hellst.. :)
    Haha fasiken att jag inte tänkte på det Brukar ju faktiskt vara i rinkeby då och då, haha, där ser man hur långt man tänker ibland

Vad heter godiset på libanesiska? Heter det nogl också?
Svar på tråden Persiskt godis med kardemumma VART???