• Snart 3barnsmamma

Praktiska råd inför livet med tre barn?

Jag är 31 år och fick mitt första barn -08 mitt andra -09 och väntar nu mitt tredje barn som väntas komma juni-11. Min man och jag är jättelyckliga. Men lite pirriga inför livet med tre småbarn :)
    Ni som lever med tre barn.....hur löser ni bilfrågan? Eller husfrågan, de flesta hus är anpassade för familjer med två barn? Hur reser ni, också där mest anpassat för två barn? Och hur gör man för att inte någon av dom ska bli utanför, klassiska historier om mellanbarnet? Och hur hinner ni med alla barnen, mannen och hushållet och jobbet.....? Oj, vad det bubblar ;) Tack för alla tips :)

• Svar på tråden Praktiska råd inför livet med tre barn?
  • Kina79

Vi har inte haft tre barn mer än i 6 månader, så jag är inte så jätterutinerad än.

Våra stora tjejer är födda feb 2004, april 2006 och sen fick vi lilltjejen maj 2010.

Bil: Vi hade en Volvo 855 innan, med alla tre i baksätet. En bältesstol, en bakåtvänd och ett babyskydd. Hade även fått plats med två bakåtvända och ett babyskydd som ni kommer att ha.

Sen kopplade vi ur airbagen och satte lillan fram i bakåtvänd stol.

Nu har vi en Citroen Xsara Picasso. Lillan sitter fram, mellantjejen bakåtvänd bakom lillan och storan i mitten bak. Bilen har tre separata stolar bak som är flyttbara framåt o bakåt.
    Detta gör att vi utan problem får plats en vuxen bak oxå

Hus: Vi bor i villa på 154kvm, 1½plans.
    Övervåningen har vi ett stort allrum +kontor, sen har de stora barnen två rum.
    Nere har lillan ett rum, vi ett sovrum, vardagsrum + kök

mellantjejen hade det jobbigt i början, när hon helt plötsligt inte var vår lilla bebis längre med allt  vad det innebär. men nu funkar allt kanon.
    Rest har vi inte direkt gjort, men jag ser inga hinder för det bara för at man har tre barn. Ett barn får väl dela säng med oss om det behövs längre fram.

Jag är fortfarande föräldraledig, så hur vi ska hinna med allt återstår att se. Men Jag tror allt kommer att funka kanon

Grattis till kommande bebis.

• allie3

skulle jag oxå vilja veta våran trea kommer i mars.. =)

så här har vi tänkt nu iaf sen får man väl se hur det blir:
    vi kommer ha kvar våran bil ha alla 3 barnen i baksätet. kommer sen köpa en bil som har 7 säten har kollat på en cheva captiva tror jag den hette. men vi börjar med våran vanliga bil iaf.
    vi har just köpt hus så vi kommer bygga till 2 sovrum. dom blir inte så stora men dom får var sitt iaf.
    och när man har barnen tätt så tror jag det är mindre chans att nån av dom blir utanför, fast det vet jag ju inte om det stämmer.. =) jag inbillar mig att det kommer bli bättre med 3.. haha.
    man kanske måste planera lite mer men tex när jag hjälper ena barnet med nån grej så har dom andra 2 varann, ingen behöver stå ensam.. och jag kommer inte jobba heltid. jobbar nu 75 % och tycker det räcker.. sen får man räkna med att ligga lite efter med hushållet och krälekslivet i början innan man kommit till rätta med 3 barn.

2006*2009* Bf 4/3-11
  • Färna

Kladdar för att få i favoriter.. :)

• viseversa

Väntar också nr tre i feb=). ska bli spännande men ändå lite oroligt för hur det ska gå med allt=). Har två döttrar sen innan som är födda 07 och 08.

• Snart 3barnsmamma

Tack alla!
    Jo, vi hade också tänkt att använda vår bil. Mellanbarnet är bara 1 år 9 mån när bebisen kommer och vi kommer att använda syskonvagn och i vissa 7-sitsiga bilar får den inte plats....
    Och vi har 4 sovrum i huset....3 där uppe och 1 nere....
    Och resa......hahah....ja, först ska man ha råd ;) och sen får man väl kanske välja de resor där man får vara 5 på rummet/lgh....
    Och om någon blr utanför så får man kanske dela på de som håller ihop och göra saker ihop med en av dom och den som e utanför... Det löser sig säkert. Sen har man ju i en familj också en grundläggande kärlek för varann.
    Det ska bli så skoj detta! Jag fungerar så att jag måste grubbla på det som skulle kunna bli ett problem så jag slipper möta det sen.....Kontrollfreak ;)
    Skönt att höra hur andra tänker!

• gumman 1

Det funkar alldeles utmärkt, man får ju anpassa sig hela tiden! Det går inte att planera i detalj men jag tyckte inte att det var så stor grej att  gå från 2 till 3. Ni löser ju det, ni har ju redan 2 barn och trean får hänga på....visst blir det mer tvätt och svårare läggnignsrutiner men det går ju...

Lycka till!

• örtagård

Sjal

Tid från båda föräldrarna så man har tid att göra allt i lite lugnare takt.

Vi har 100 kvm, fyra rum, volvo, använder ingen vagn (enbart sulky). 5, 3 år och 10 mån. Tycker den stora förändingen är att man verkligen känner ett behov av att båda är hemma samtidigt för att hinna med tex aktiviteter, läsning för barnen osv (helt enkelt situationer där de har olika behov) på ett bekvämare sätt men det går när man är själv också med lite mer jobb .

Vi samsover, sliter med trots, utevistelser, måltider, reser, går i aff'ärer, går bort och har kul och lever som vanligt men visst tar det lite längre tid att komma ut genom dörren den första tiden med tre små än med två små.

Mycket är dock mycket lättare än med två  barn tycker jag. De stora leker ju med varandra och vi föräldrar kan ju det där med en bebis (sömn, amning, omdelbara behov osv). Bebistiden är underbart lätt denna gången! De andra är man ju fortfarande nybörjare på . Inte så himla märkvärdigt med tre helt  enkelt !

• örtagård

Angående det praktiska, är det inte mer hushållsarbete med tre egentligen - än i alla fall. Lite mer tvätt.

jag tycker vi är effektivare nu. Gör det som ska göras nu och inte senare. Man vet ju inte hur det blir sen om någon blir sjuk osv.

Annars delar vi på allt precis som vanligt, om vi jobbar eller är föräldralediga.

Mannen, om jag hinner med honom ? Han hinner med mig ! Nej, men det är väl klart att sk egentid är underpriroriterad men i sin tur är det inget vi känner behov av. Vi finner dock att vi hittar tiden i vår relation att vara där för varandra och stötta varandra i våra respektive föräldrskap, att vi känner oss starka som team. Efter halvåret började denna minsting också sova på kvällarna och efter 20 är inga barn uppe längre.

• Snart 3barnsmamma
    gumman 1 skrev 2010-11-01 20:46:26 följande:
    Det funkar alldeles utmärkt, man får ju anpassa sig hela tiden! Det går inte att planera i detalj men jag tyckte inte att det var så stor grej att  gå från 2 till 3. Ni löser ju det, ni har ju redan 2 barn och trean får hänga på....visst blir det mer tvätt och svårare läggnignsrutiner men det går ju...

Lycka till!
    Tack.....jo,jag har hört av ganska många att trean hänger på. Det blir säkert lite knöligt med rutiner (o jag e världens största kontrollfreak...hihi..) men det tar några månader, sen kommer nog det också..
    Tack för svaret..
  • Snart 3barnsmamma
    örtagård skrev 2010-11-01 21:06:31 följande:
    Sjal

Tid från båda föräldrarna så man har tid att göra allt i lite lugnare takt.

Vi har 100 kvm, fyra rum, volvo, använder ingen vagn (enbart sulky). 5, 3 år och 10 mån. Tycker den stora förändingen är att man verkligen känner ett behov av att båda är hemma samtidigt för att hinna med tex aktiviteter, läsning för barnen osv (helt enkelt situationer där de har olika behov) på ett bekvämare sätt men det går när man är själv också med lite mer jobb .

Vi samsover, sliter med trots, utevistelser, måltider, reser, går i aff'ärer, går bort och har kul och lever som vanligt men visst tar det lite längre tid att komma ut genom dörren den första tiden med tre små än med två små.

Mycket är dock mycket lättare än med två  barn tycker jag. De stora leker ju med varandra och vi föräldrar kan ju det där med en bebis (sömn, amning, omdelbara behov osv). Bebistiden är underbart lätt denna gången! De andra är man ju fortfarande nybörjare på . Inte så himla märkvärdigt med tre helt  enkelt !
    låter ju så härligt!! Nu e jag inte lika nervös!! :)))
  • PPSD

Skönt och höra om eraerfarenheter.. Vi får 3an i februari. Har en i mars 08 och en i augusti 09.
    Så vårabarn är tighta allihopa =) och nu ser man ju hur bra de leker.. (3an har inte kommiän) men vi hppas att den hänger på =)

bilen har vi 2 bakåtvända stolar 1 i fram o 1 bakom denna. sedan är det ju babyskyddet, det ska vi ha i bak bakom föraren o vuxen i mitten (vi är små människor =) har en volvo v 40. har en dubbelvagn med stå bräda, så vi behöver bagage utrymmet. när bebisen ska sitta i bilbarnstol ska vi köpa bältesstol till den stora så sitter dem i bak.

hus. vi bor i enplans hus med källare  115+115. Men så län barnen är små behöver vi bo på samma våning. Så vi hade ett jättestort vrum som vi delade av, gjorde til vårt sovrum och v fick en jätte stor Walkin closet av det =). Satte upp en ny vägg mellan vrum o nya sov o rev väggen mellan kök och vrum, Så nu har vi 2 badrum 4 sovrum samt ett kök/vrum på etreplan
    o i källaren gillestuga, biorum, sovrum, walkin closet, förråd, gym, dusch bastu och tvättstuga.
    så det går ju att lösa.. sedan om man får barnen tight delar dem gärna rum de första åren, jag gjorde det själv när ja var liten..

barnvakt kolle vi faktist upp innan vad mor o farförädrar tyckte om 3 barn, men ingen sade nej. vi är så unga o våra fräldrar med så dem orkar fortf =) men ihop inte själva. o resa har vi inte råd med =) ja pluggar ju.. men sverige resor är det vi tar varje år tills vi känner oss redo med utlandet..

till detta har vi 2 hundar =) ( har annars ett 75% jobb lagom just nu)

• Kajee

Se till at försöka hinna med att få egentid med varje barn då och då. Både för mamma och pappa. Mellanbarnsproblemet har vi inte riktigt haft eftersom jag har flicka - pojke - flicka, så mittenbarnet är ju lite speciellt eftersom han är enda pojken automatiskt. Men alla tre barn är individer och speciella och jag försöker lyfta fram och varje barns egna personlighet och styrkor. Allt blir ju inte lika men det beror ju också på att barnen är olika och att de har olika behov. Vi har tex alltid behövt ha mer "regler" för sonen än för tjejerna. Min lilla tjej kommer lite efter nu när de andra är i tonårsfasen. Då behöver hon lite speciell uppmärksamhet.
    Även om jag är skild från barnens pappa så försöker jag att få egentid med varje barn efter deras intressen. Äldsta tjejen och jag fotograferar och shoppar kläder, sonen och jag spelar/diskuterar TV-spel och gillar att se komedier på TV/bio, minsta tjejen och jag pysslar mycket och gillar att bara få 100 % uppmärksamhet (särskilt sen exet gifte om sig med en kvinna som tog med sig två barn).

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • mina1

Jag har en 04 en 06 en 07 och en 09. Nu är det tätt mellan alla så ingen har varit sotis på de andra barnen då ingen riktigt fattat att det blivit fler. När vi "bara" hade tre barn i bakvänd bilstol så hade vi en Wolksvagen Touran och hade då alla bakåtvända jämte varann i baksätet. Knöligt men det gick. Nu med två framåtvända och två bakåt så har vi en Toyota Previa.

Minstingen sover med oss, mellanbarnen delar just nu rum och storan har eget rum i källaren. Mellanbarnen skall få egna rum då de har så enormt stor skillnad i sömnbehov.
    Vi samsov med våra tre "största" tills den yngsta av dem var 2 då ville han bo med syskonen.

Livet rullar på och vi har inga barnvakter om man inte räknar med kompisar som har egna barn och som kan passa våra någon timme då och då.

Vi har varit hemma jättemycket paralellt då barnen är så täta, sparat dagra och nu jobbar jag som privat dagmamma till tre av mina egna och tre av kompisens förskolebarn/fritidsbarn,

• Snart 3barnsmamma

tack för alla svar.......börjar kännas som att vi kommer att fixa detta ;)

• tiger84

hejsan!

har precis plussat idag för 4timmar sedan!
    vi är fortfarande i en chock!!!
    hur vi ska göra??

har två pojkar som blir 3år o 2år i jan!
    1år o 9dagar mellan dom!

om detta barnen stannar kvar i magen kommer det skilja 2.5år o 3.5år!

ja man ska få plats
    barnen delar sovrum idag!det fgår så där!
    den lille håller på en bra stund innan han lägger sig!
    men visst dom blir äldre dom oxå=)

ja snart kommer gubben hem så vi kan prata om detta!!!
    kram

• Mumselumsan

Vi har 3 barn och ska ha vårt fjärde (och sista) i mars.

Jag tycker nog att alla barn innebär en förändring. Första barnet är ju en total omställning men man är två vuxna, när tvåan kommer så har man "varsitt" barn när det kommer till allt praktiskt, när trean kommer upptäcker man att man är ju en förälder för lite

Den stora skillnaden är dock att ju fler barn man får desto mer rutin har man. Jag tycker inte att gå från 2 till 3 barn var någon total omställning. Det krävs lite mer planering och man får ha med i beräkningen att man ibland känner att man inte räcker till men så länge man gör sitt bästa och ger sina barn kärlek så löser sig det mesta

När det gäller resor så går det ganska enkelt att få tag på resmål men bäst är att ringa resebolagen då det kan vara svårt att boka själv tex via internet när man är många i familjen.

En bil med extra platser är ju att föredra om man någon gång vill att någon mer än familjemedlemmarna ska åka med samt att ha gott om plats. Men det är ju inget måste. En rymlig kombi funkar fint med 3 barn med.

Små barn kan ju dela rum. Våra två stora har egna rum men de två minsta kommer framöver få dela rum. Sen får man lösa den frågan framöver när det kanske inte funkar med delat rum längre.

Slappna av och gör den planering innan som är möjlig men försök släppa på krav osv och ta det lite som det kommer. Blir lätt uppstressat om man ska försöka fixa "allt" innan och det är sällan det blir som man tänkt ändå

Ni kommer fixa det där med 3 barn, absolut

Grattis!

juwilo.blogg.se

• PPSD
    Skrattande GRATTIS tiger85, kul!! vi får vårt 3dje i feb =) mindre ä'n 11 v kvar. och våra är också tighta.
    tjejen 3 i mars o killen 2 i augusti. Men jag säger att ska man ha fler, varför inte ta alla på samma gång ?=)
    är fundersamma över en 4 i framtiden om kroppen tillåter=) Kids is the life!!
Svar på tråden Praktiska råd inför livet med tre barn?