• suntförnuft

Ni med ekbänkskivor i köket, SNÄLLA hjälp mig med!!

Hej alla där ute :)

Jag och min kille har renoverat ett gammal hus. Köket är vårat dröm kök MEN det har inte blivit som vi tänkt oss :(
    Vi valde ek bänkskiva som vi oljat in själva. SJUKT SNYGGT! Var det från början, men nu efter ca en månad så är delen mellan vask och spis HELT FÖRSTÖRD!! Självklart förstår jag att man inte kan lämna stora vattenpölar och tro att det inte ska bli fläckar men det är rena helvetet ( förlåt för språket!!). Vi är så försiktiga hela tiden och torkar bort så FORT det kommer något på men det lyckas bli fläckigt ändå. Jag läste någonstans att en kille använt sig av någon olja som samlade ihop vatten och så till små klumpar istället för att det sjönk ner i träet? känner någon igen det?
    Vad har ni använt för olja?? Snälla, det måste finnas bättre olja än våran! Alla som har oljade ekbänskivor ska väl kunna laga mat? och ni med barn???

Jag kommer fortsätta att vara försiktig men jag måste kunna laga mat och diska/använda vattnet utan att köket ska bli helt förstört, VÄL??

Jag har användt Finishing Oil / sidenmatt från Liberon.

Jag vet att det är många av er som kan, jag ber er.. ge mig lite tåd och tips!!

tack på förhand!!

• Svar på tråden Ni med ekbänkskivor i köket, SNÄLLA hjälp mig med!!
  • Rocktroll

Prata med sambon i telefon nu när jag såg denna tråden och han tipsa om olje vax. Eller hårdvax men det är mycket jobb. Han jobbar med att sälja och såga bänkskivor till yrket.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • bmbengtsson

i början måste man pensla på olja varje dag, alltså behandla den, det finns olja på IKEA, sedan två grr i v sen en g i Veckan sedan kanske en gång varannan månad livet ut... man måste underhålla hela tiden, man kan slipa m sandpapper eller med maskin för hela ytan. olja på MCYKET, tänk på att oljan kan vara självantändande.

• Ulli

Vi har under ett år oljat två gånger direkt efter montering, en gång efter en månad och ytterligare en gång efter sex månader, nu är det dax igen. Det märks vid spisen att det behövs, behöver nog inte olja hyllplanen denna gång för de är inte så utsatta. Vi köpte olja på XL-bygg. Använder samma både till bänkskivor och golv.

• suntförnuft

Tack så jätte mycket för svaren hörrni!! :)

Rocktroll: vad är hårdvax? haha :) eller förresten jag kan ju googla det..

kram

Svar på tråden Ni med ekbänkskivor i köket, SNÄLLA hjälp mig med!!