Bemaningsföretag
Någon här inne som jobbar åt bemaningsföretag eller har erfarenheter?
Kanske av Uniflex?Vill inte bara höra negativa saker utan positiva också...
Någon här inne som jobbar åt bemaningsföretag eller har erfarenheter?
Kanske av Uniflex?Vill inte bara höra negativa saker utan positiva också...
*Puffar*
Jag har jobbat åt ett bemanningsföretag - dock bara några månader för sedan fick jag ett fast jobb jag sökt.
Fördelar: Du kommer ut på arbetsmarknaden, får referenser du kan använda dig av och får prova på arbeten du annars kanske inte skulle fundera på att söka.
Nackdelar: Osäkert och du vet aldrig vad du får för lön månaf för månad - ofta också en väldigt låg garantilön.
Låt mig sammanfatta så här:
Om jag var tvungen att välja på arbetslöshet och jobba för ett bemanningsföretag så skulle jag inte tveka att ta jobbet. ÄVEN om lönen var samma nivå som jag annars skulle ha haft i A-kassa.
Pingla med en åsikt Okej, men det jobb som jag har sökt och ska på interjuv på, är heltid tillsvidare
Aha - men du är anställd av bemanningsföretaget eller? Deras villkor är ju lite speciella.
Men kör hårt du! Ett jobb är ju ett jobb!
PS Lycka till!!
Pingla med en åsikt tackar
*Puffar*
Hej hej!
Jag hade också resonerat så att ett jobb på bemanningsföretag är bättre än inget jobb.. Mest för att jag blir galen av att inte ha någonstans att gå, plus att man skapar kontakter och får erfarenheter till kommande jobb. Men en sak som är viktig att känna till är att om man är anställd av bemanningsföretag och inte får jobb som täcker en heltidstjänst så får man inte stämpla upp till heltid på a-kassan.. Värt att tänka på kanske om arbetskvantiteten är obestämd/osäker eller på mindre än 80%. Man får väl väga fördelarna mot nackdelarna helt enkelt..
Nu har jag pratat med min a-kassan och så länge man är anställd av bemaningsföretag och jobbar heltid så har man rätt att stämpla
Ja du menar efteråt? Men jag tänkte på medan man jobbar - säg att man bara får jobba 75% så kanske man vill stämpla upp "resten", dvs 25% arbetslöshet.. Och det fick inte jag när jag jobbade på bemanningsföretag.. Men du ska ju helt klart gå på det a-kassan säger till dig!!
Grattis till jobbet! :)
är heltid tillsvidare
Jag har jobbat på ett av dom större bemanningsföretagen och trivts alldeles utmärkt. Har dock inte hoppat runt så mycket som kan vara vanligt utan haft långa uppdrag.
Men detta jobb som jag söker var heltid och tillsvidare och dom söker 15 st så då måste det ju vara ett längre uppgrad....
*puff*
Vad är det för jobb det handlar om (i bemanningsföretagen)?
kundtjänstmedarebetare på heltid
Ok!
Läs igenom anställningsavtalet innan du skriver på. Kommer bemanningsföretaget att "ta ansvar" för dig om du efter ett tag inte behövs på kundtjänsten? eller kommer du att stå där utan någonting?
Lycka till..
Tinnie jag har varit på interjuv hos bemaningsföretaget och dom kommer att ta ansvar för om kundtjänsten inte behöver mig, och jag får då ett nytt uppdrag...Men hon på bemaningsföretaget ska att i dom flesta fallen så tar kundtjänsten över folk från dom
tvåvillblitre: Det är nog såhär, som jag har fattat det, att är man timanställd på ett bemanningsföretag får man inte stämpla upp till en heltidstjänst. Men får man anställning på tex 50%, då får man stämpla upp till 100%. Alltså under tiden man jobbar. Det fick jag som besked av Sifs a-kassa.
Men!....Kolla med er egen a-kassa så ni gör rätt. Det är en djungel detta så gå inte bara på vad folk skriver här, utan få det helst skriftligt från a-kassan vad som gäller.