• underverket 06

Vad är bäst om jag jobbar 75%? Jobba 4 dgar o en ledig eller 5 kortare dagar?

Kommer jobba 75% o jag undrar om det är bäst både för mig o sonen att jag jobbar 4 dgar o är ledig en dag eller jobbar 5 kortare dgar? Tror chefen tycker 4 dgar är bäst när det gäller för henne att få ihop det.Jobbar som förskollärere.  Det kommer fattas tid på vår avdelning när jag jobbar 75% o då är det ju lättare att ta in en vikarie en dag i ve än att fixa timmarna som fattas varje dag. Kan chefen bestämma detta, alltså om jag ska jobba 4 eller 5 dgar? Sonen kommer få 3 långa dgar, kanske till 16.00, nån dag till 16.30  o vara ledig 2 dgar om jag jobbar 4 dgar i ve. Jobbar jag 5 dgar kommer han fortfarande vara ledig en dag( med mormor) men gå 4 kortare dagar istället, max till 15.00.

• Svar på tråden Vad är bäst om jag jobbar 75%? Jobba 4 dgar o en ledig eller 5 kortare dagar?
  • Jessa med 3

Nej, chefen kan inte på egen hand bestämma hur din föräldraledighet ska ligga. Vad som blir bäst för dig och barnen är svårt att svara på. Jag har valt en dag hemma för att det är så skönt att slippa stressa iväg en dag i veckan.

• vivianne

Beror väl på om du har lång restid till jobbet och hur barnets andra förälders arbetstider ser ut.

Hade jag fått välja hade jag nog haft kortare dagar.

• Sorbus

Förläggningen av deltiden ska  första hand göras i samråd, men om du vill ta ut på ett visst sätt, tex kortare dagar så måste arbetsgivaren kunna visa att det innebär en påtaglig störning för verksamheten för att kunna vägra.
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm

75% är ju lite mer än en ledig dag i veckan. Jobbar du 40 h/vecka så blir det ju en ledig dag plus en timme kortare två dagar i veckan Jag jobbar 80% och är ledig måndagar. Personligen tycker jag det funkar bättre än kortare dagar. Fast hos oss har pappan också gått ner i tid så vår dotter har kortare dagar de dagar hon är på dagis. Så det är ju det optimala sättet att få både kortare dagisdagar och helt lediga dagar.

• MalinV

Vi har valt kortare dagar för att sonen (20 månader) inte ska vara helt slut på kvällarna utan orka med att umgås med sina föräldrar också. Han går 7:45-15:30 varje dag, vi föräldrar jobbar växelvis 80 % och 100 % (när jag jobbar 80 % jobbar mannen 100 % och tvärt om, två veckor av varje). Det funkar jättebra för oss!

• Thursday

Det beror nog rätt mycket på. Vi har valt att ha kortare dagar för sonen (20 månader) fyra dagar i veckan, och med tanke på hur han är på kvällen den långa dagen så är det inte aktuellt att ändra på det just nu. Han orkar helt enkelt inte till 16.45-17.00 än.

• Rocky 79

Vi har valt att ha 3 långa dagar 7.30-16, en dag 7.30-12.30 och ledig på måndagar. Dock brukar det bli så att dottern bara går till 16 en dag i veckan, eftersom jag har möjlighet att sluta vid 15 en dag och mormor/morfar hämtar vid 14 en dag. Än så länge känns det ok. Min dotter är 17 månader.

• Anne69

Jag tror att ni får mest lugn och ro i familjen om du är ledig en hel dag. De förkortade dagarna innebär mest flängande och jag tror att barnen oftast har det rätt bra när de väl är i förskolan. Och då tror jag inte att några timmar hit eller dit spelar så stor roll. Men just detta kan ju du som jobbar inom fsk bedöma bra! För oss skulle det absolut passat bättre att vara helt lediga, slippa lämningar o hämtningar och bara vara.

• frk Carlsson

Jag har jobbat både 75% och 80% sedan jag fick barn och har prövat lite olika, men fastnade rätt snabbt för att vara ledig 1 dag/v (80%). Det blev svårt för mig på mitt jobb att ta mig iväg den tid jag skulle varje em, blev lätt att jag jobbade över en timme och så föll hela konceptet. Att vara helt borta från jobbet gör att jag kan avgränsa mig lättare.

Min sambo däremot, han har klarat av att jobba 75% och sluta tidigare varje dag. Tror det är lite olika beroende på vad för slags jobb man har. Så medan jag var ledig en dag/v så slutade han 14.30 4 dgr/v så våra barn var på fsk 7.30-15 4 dgr/v.

Jag har alltid fått bestämma själv hur jag har tagit ut ledigheten, chefen har aldrig lagt sig i. Men det beror nog oxå på var man jobbar - att mötas  på halva vägen är väl det bästa?

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • lisa73

Ni som är lediga en dag, vilken veckodag har ni valt? Förlänga helgen eller tex onsd mitt i veckan? Varför har ni valt just den dagen?

• Jessa med 3

Jag har haft lediga onsdagar i två år och är jättenöjd med det - perfekt att ha två dagar jobb/dagis i taget - sen vilar vi en dag och så är det två dagar till före helgen!

• nötskrikan

Jag jobbar 75% och har valt att ha kortare dagar. Hämtar strax efter tre, passar oss jättebra. Men jag har nära till jobbet och promenadavstånd hem från dagis.

• Primrose

Vår son har nu gått på sin förskola i fem veckor. Han går 9-15 och meningen är att han ska vara ledig på fredagar (längre fram blir det måndagar), men de första veckorna gick han alla dagar (9-13 på fredagar, vi har en aktivititet inbokad på fredag em) för att "komma in i rutinerna" s a s. Jag tycker att korta dagar är att föredra och skulle välja det, i första hand. Vi brukar oftast inte gå hem direkt utan gör något trevligt tillsammans i ett par timmar, vilket han har energi och lust till när dagarna på förskolan inte är jättelånga.

• underverket 06

Det blev så att jag jobbar 5 dgar i veckan. Slutar en dag kl 17.00 på mån o då är sonen ledig med mormor o morfar. Tis slutar jag 14.30. Ons 16.00 o då hämtar farmor sonen  vid 14.00 redan. Tors slutar jag redan vid 11.30, så då får sonen sova hemma, hämtar honon efter lunch då.  Fre 14.30 tre fredagar av fyra, den fjärde kl 16.15. Fre hämtar jag 15.00 eller pappan 15.30. Summan av kardemumman är att sonen aldrig är längre än 15.30 på förskolan. De dagar han är till 15.30 kommer han 09.00. De dagar jag hämtar tidigt kommer han vid 07.45. Han kommer gå 25 timmar i ve nu i nov o dec. I jan kanske det blir några timmar mer. Skönt att sluta 11.30 en dag, för då kan man hitta på något. Visserligen måste sonen som är 2 år sova en stund då, men antingen kan han sova i vagnen om man ska någonstans eller i bilen. Går vi direkt hem kan jag fixa lite hemma eller städa inför helgen när han sover. Jag går på schema eftersom jag jobbar på förskola som förskollärare, så t.ex jobba 08-00- 15.00 varje dag går inte.

• Pymsan

Jag har brottats med samma dilemma, ska gå upp på 75% till årsskiftet, jobbar just nu bara halvtid. För egen del skulle 1 ledig dag vara mer värt men jag tror det är bättre med kortare dagar för min son, han är bara 15 månader. När han blir lite större så är det mycket möjligt vi provar 1 dag ledigt i stället men just nu känns det inte bra att han skulle få tre jättelånga dagar i veckan (hans pappa har inte möjlighet att gå ner i tid). Han vänjer sig säkert men det känns inte som vi får nån kvalitetstid tillsammans då alls, då blir det bara tokstressa hem med trött o hungrig unge, laga mat o sen somnar han. Typ.
    Nu har jag bestämt att jobba 6 timmar 3 dagar i veckan, en heldag (då hämtar hans pappa honom lite tidigare) och en halvdag. Det känns rätt för just oss, just nu, men det kommer säkert se annorlunda ut längre fram.

• mian75

Vår son började på dagis när han var 15 mån. Jag jobbade då 75% fem dagar i veckan d v s sonen var på dagis ca 07:30-15:00 mån-fre.

När sonen fyllde tre år började jag vara ledig på fredagar istället. Då var sonen på dagis ca 07:30-16:30 mån-tor.

Dottern ska skolas in i januari när hon är 17 månader. Jag kommer återigen att jobba fem dagar i veckan så att hon och storebror går ca 07:30-15.00. När dottern blir tre år kommer jag förmodligen att jobba fyra dagar i veckan istället, precis som jag gjorde med storebror.

• Imasim

Ett tips för små barn på dagis är att vara lediga onsdagar. Min lilla är så trött efter två dagar och pausen på onsdagar är underbar. Sedan orkar hon med torsdag-fredag galant...  Hon sover 1-2 timmar efter lunch. Och hon har varit lika trött när hon bara varit på dagis 8-14 så jag tror hellre på en hel ledig dag mitt i veckan i stället för att ha kortare dagar... MEN alla är olika.

• Tess82

Jag jobbar 75%. Jobbar 4 dagar i veckan, oftast må, tis, tors, fre. Jobbar 3 fulldagar och slutar tidigare på fredagar. Har ca 7,5 mil till jobbet så det vore ohållbart att jobba 5 dagar i veckan och det är skönt med en ledig dag mitt i veckan. Dottern är nästan 3,5 år och sambon jobbar heltid.

Linnea -07
  • Mamma 24 7

Jobbar också fyra dagar i veckan och är ledig en, det blir 80 %. Då kan jag jobba längre de dagar jag jobbar om det behövs eftersom pappan slutar före mig och hämtar då. Sååå skönt att vara ledig en dag i veckan. Har provat bådadera och kan rekommendera att vara ledig heldag. Men du kan väl testa, det verkar ju som att du kan styra ganska mycket själv.

Svar på tråden Vad är bäst om jag jobbar 75%? Jobba 4 dgar o en ledig eller 5 kortare dagar?