• underverket 06

Vad är bäst om jag jobbar 75%? Jobba 4 dgar o en ledig eller 5 kortare dagar?

Kommer jobba 75% o jag undrar om det är bäst både för mig o sonen att jag jobbar 4 dgar o är ledig en dag eller jobbar 5 kortare dgar? Tror chefen tycker 4 dgar är bäst när det gäller för henne att få ihop det.Jobbar som förskollärere.  Det kommer fattas tid på vår avdelning när jag jobbar 75% o då är det ju lättare att ta in en vikarie en dag i ve än att fixa timmarna som fattas varje dag. Kan chefen bestämma detta, alltså om jag ska jobba 4 eller 5 dgar? Sonen kommer få 3 långa dgar, kanske till 16.00, nån dag till 16.30  o vara ledig 2 dgar om jag jobbar 4 dgar i ve. Jobbar jag 5 dgar kommer han fortfarande vara ledig en dag( med mormor) men gå 4 kortare dagar istället, max till 15.00.

• Svar på tråden Vad är bäst om jag jobbar 75%? Jobba 4 dgar o en ledig eller 5 kortare dagar?
  • Jessa med 3

Nej, chefen kan inte på egen hand bestämma hur din föräldraledighet ska ligga. Vad som blir bäst för dig och barnen är svårt att svara på. Jag har valt en dag hemma för att det är så skönt att slippa stressa iväg en dag i veckan.

• vivianne

Beror väl på om du har lång restid till jobbet och hur barnets andra förälders arbetstider ser ut.

Hade jag fått välja hade jag nog haft kortare dagar.

• Sorbus

Förläggningen av deltiden ska  första hand göras i samråd, men om du vill ta ut på ett visst sätt, tex kortare dagar så måste arbetsgivaren kunna visa att det innebär en påtaglig störning för verksamheten för att kunna vägra.
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm