• Tola
    Äldre 31 Oct 18:19
    11726 visningar
    18 svar
    18
    11726

    Tips på hemmagjorda julklappar som både jag o barnen kan göra:)?

    I morgon ska jag nog sy några lussebullar som jag ska ge bort i julklapp. Har även sytt prinsessbakelser och ärtpåsar. Men jag vill ha mer,mer att sy:)


    O gärna ngt tips om vad barnen (2.5 och 6 år) kan pyssla ihop :) ?

  • Svar på tråden Tips på hemmagjorda julklappar som både jag o barnen kan göra:)?
  • Äldre 31 Oct 18:24
    #1

    Här finns mycket. De enklaste grejorna kan även små barn klara av.  http://parlkonst.se/

  • Nyfike­n gul
    Äldre 31 Oct 18:25
    #2

    hand och fot-avtryck i gips eller i färg av barnen brukar vara rätt kul att både ge bort och att få.

    hemmagjort godis är annars ett tips att ge bort.  Ischoklad, knäck, kola, brända mandlar osv.... enkelt att göra och alla kan vara med på det. Lägg över i en fin burk och ge bort.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fenome­n a
    Äldre 31 Oct 18:27
    #3

    sy mössor och halsdukar, baka knäckebröd och gör marmelad.

  • KMJ
    Äldre 31 Oct 18:30
    #4

    Köp ramar i obehandlat trä och deckorera med glas mosaik, måla eller vad fantasin kan komma på. Sätt in ett fint foto eller en fin bild så det blir en tavla.

  • babyli­to
    Äldre 31 Oct 18:31
    #5

    ni kan göra smycken av makaroner eller pärlor eller liknade , ungar älskar sånt.
    ni kan också måla t.shirtar till familjen.
    gå till Panduro butiken, där finns massor med ideer. 

    ha det kul! 

  • Äldre 31 Oct 18:34
    #6

    Man kan göra super snygga ljusstakar i cement som nästan inte kostar någonting. Brukar göra sådana på skolan som julpyssel när vi inte har så mycket pengar kvar i budgeten.
    Man häller cement i cremfraiche burkar för små ljusstakar och i hink för stor. Häll lite glitter över och tryck ner några värmeljus och låt torka. Sedan är det bara att klippa upp burkarna.

    Man kan också måla på ljus med vattenfärg.
    Göra falsk emalj på t ex tändsticksaskar (blir super snyggt)
    Stämpla på disktrasor
    Måla på syltburkar m.m med glasfärg och lägga i hemmagjort godis.

  • KMJ
    Äldre 31 Oct 18:34
    #7

    När jag var liten smälte vi ned ljusstumpar som blivit över och hälde i en fin glasburk och dit med ny veke. Man kan göra glasmålning på burken så blir det extra fint. Använder man en barnmatsburk kan man trä pärlor på ståltråd och vira om översta kanten och göra en upphängning av.

  • Tola
    Äldre 31 Oct 18:37
    #8

    O va bra tips:) nu har vi ju hela veckan på oss att fixa lite:)

  • Äldre 31 Oct 18:39
    #9

    Mina barn har fått en svart penna och vitt papper. De har sedan målat en gubbe efter bästa förmåga. Har sedan ramat in den i svart ram. Ibland med en vit pappersram runt sjäva bilden.

    Har sedan låtit barnen göra om det efter två-tre år så att man kan se utvecklingen. Uppskattat av mor och farföräldrar iaf hos oss.

  • Äldre 31 Oct 18:42
    #10

    Vika pappersaskar och dekorera.

    Måla disktrasor med textilpennor tycker mina barn är väldigt kul.

    Måla krukor till blommor, eller fylla med sand och sedan sätta värmeljus i. Man kan också måla själva värmeljuset.

    Bivaxljus luktar gott, men är nästan för snabbt gjort.

  • Tola
    Äldre 31 Oct 18:44
    #11

    Måla på disktrasor tror jag barnen skulle gilla mkt:)
    O textilpennor har vi ju redan hemma:)

    (även tänkt att dom ska få måla på en vit body till komande lillasyster/lillebror:) )

  • helena­sthlm
    Äldre 31 Oct 18:45
    #12

    Sockerbitslyktor... hur fint som helst! Vi köpte små ljusfat förra året och gjorde lyktorna på dessa. Annars kan man ta kartong och göra på. Använd limpistol för bästa resultat!!

  • Äldre 31 Oct 18:47
    #13

    Vad är en sockerbits lykta?

  • Tola
    Äldre 31 Oct 18:51
    #14
    http://www.lillanochstorebror.blogspot.com/    Ärtpåsarna jag gjort. Dom ska barnens kusin få:)
  • helena­sthlm
    Äldre 31 Oct 18:52
    #15

    Du limmar ihop sockerbitar... vi gjorde runda (15 cm i diameter) och kanske 10-15 st på höjden. Lyser så fint!
    Prova dig fram!

  • Äldre 31 Oct 19:07
    #16

    Måla stearinljus med stearinljusfärger.
    Måla en mugg med porslinsfärgspenor.
    Finns på Panduro.


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Äldre 31 Oct 21:08
    #17

    Tola: kikade in på din blogg. Vilka grejjer du syr! Du är ju tok duktig! Säljer du oxå? Om inte så borde du! Inboxa mig gärna om du kan tänka dig en beställning....

    Helenasthlm: tack för svaret. Tror jag förstår.

  • Äldre 13 Dec 18:17
    #18

    Kan man måla med Sharpies på disktrasor tro?? En superidé i så fall ju:) Deeeet vill jag!! Armband är väl något som även barnen kan göra. Det är ju superfint med smycken fulla av färg, som barn ofta komponerar dem!

    http://www.heart2heart.n.nu/

Svar på tråden Tips på hemmagjorda julklappar som både jag o barnen kan göra:)?