• Anonym (känner obehag)

Återbesök hos mvc efter förlossning, vad undersöker de?

Om en vecka är det dags för återbesök hos barnmorskan efter förlossningen som var för 3 månader sen. Jag oroar mig för vad de gör för undersökning? Ska de föra in "saker" och titta inne i slidan?

Avskyr dessa undersökningar i vanliga fall men efter att ha blivit rejält sydd efter fl, och nu känner mig väldigt trång och spänd i underlivet, så ser jag verkligen inte fram emot att bli undersökt där nere. Just nu känns det extra privat där nere eftersom man känner sig så söndertråcklad. Vi har bara genomfört två samlag än så länge, och vi höll ett rejält långsamt tempo när han väl kom in kan jag lova. Usch, vill verkligen inte att någon utomstående ska "gräva" där nere nu. Men antar att det är bra för att få veta om allt ser "bra ut"?

Så, är det någon som kan berätta vad som händer på återbesöket? Måste börja peppa mig själv! Glad

• Svar på tråden Återbesök hos mvc efter förlossning, vad undersöker de?
  • Anonym

På mig gjorde dom:
    Vägning, blodtryck och järnvärde. Sen kände dom utanpå magen på livmodern om den hade dragit ihop sig riktigt. Dom kollade om stygnen hade läkt som dom skulle. Men inget inuti snippan liksom, bara utanpå. Sen pratade vi p-medel. Om jag ville ha spiral eller något annat. Sen gick vi igenom förlossningen. Sen var det klart.  

• Alcarinque

Jag har inte gjort nån sån undersökning efter nån av mina förlossningar. Du väljer själv om du vill eller inte

♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • Twinkiie

Jag gjorde inte heller nån... Får se om ja gör de denna gången eller inte men hade annat för mej när lillan föddes och hade inte problem med nåt så gick inte dit :P

• Molly Monster

MItt besök tittade dom ingenting där nere. Det kändes inte som det behövdes för mig och då pratade vi bara.
    Vi gick igenom min förlossningsjournal och andra medicinska frågor och sen frågade hon mig om jag ville ha information om preventivmedel.

Du verkar ju dock behöva en undersökning. Har du gått till denna BM förut så du känner trygg och omhändertagen av henne? BM är ju verkligen lite som att gå till tandläkaren, vissa bänder och grejar så man tror att man ska flyga ut ur stolen och andra... -Va? redan klar?

Om det är som för mig kan du påverka väldigt mycket vad för slags fysisk undersökning du kommer få.
    Jag håller tummar och tår att det ska gå bra för dej på besöket.

• BeatriceN86

De kollar stygnen, kollar att det läkt som det ska. Här är det även rutin att de kollar att man kan "knipa" ordentligt. Säg bara till innan att du tycker det käns jobbigt med undersökningen så tar de det extra varligt och förklarar alla steg.

• Underbara ungar

De kollar OM DU VILL att du har läkt som du ska och knipet.

Sen pratar man om förlossningen, kollar blodtryck osv.

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • Hannah76

Har gjort gynundersökning efter båda mina förlossningar, tycker det har varit bra. Hon har sett efter att det sett bra ut och känt efter hur jag har det med knipet.

• Anonym (känner obehag)

Har bara haft den här barnmorskan sen jag blev gravid. Hon är jättetrevlig att prata med, men hon har inte gjort någon undersökning med mig tidigare och därför känner jag mig inte helt trygg med henne ännu. Dessutom vet jag att hon har en student hos sig nu vilket gör att det känns ännu mer jobbigt, plus att jag bad innan fl att vi skulle ta ett cellprov samtidigt som jag nu funderar på att boka om till våren. Samtidigt är det ju dumt att vänta med sånt... SUCK! Vill ju bli undersökt egentligen....

Jaja. Tusen tack för alla svar! Nu vet jag lite vad jag kan förvänta mig och kan fundera på hur/om jag vill bli undersökt.

Svar på tråden Återbesök hos mvc efter förlossning, vad undersöker de?