• LsH

Vad är er inställning till blåbetong?

Var och kikade på ett hus som är byggt med blåbetong, radonvärdet är dock under 200. Men bara lite nyfiken på hur andra ställer sig till att köpa ett hus med blåbetong?

• Svar på tråden Vad är er inställning till blåbetong?
  • goabarn77

Att jag inte skulle köpa ett sådant. Tittade för rätt länge sedan på ett sådant hus och vi forskade i saken. Tydligen har man funderingar på att sänka gränsen. Det innebär ju att man blir tvungen med en massa dyra åtgärder i värsta fall. Hälsoaspekten är dock viktigast och jag tycker det känns obehagligt!

• Thursday

Blåbetong är ett finfint byggnadsmaterial, dock har ju en del blåbetong problem med radon. Vi bor själva i ett hus som delvis är byggt i blåbetong, men en ordentlig mätning gjordes innan vi flyttade in och eftersom värdena låg under gränsvärdena så bekymrar det oss inte.

• LsH
    Thursday skrev 2010-10-31 20:52:45 följande:
    Blåbetong är ett finfint byggnadsmaterial, dock har ju en del blåbetong problem med radon. Vi bor själva i ett hus som delvis är byggt i blåbetong, men en ordentlig mätning gjordes innan vi flyttade in och eftersom värdena låg under gränsvärdena så bekymrar det oss inte.
    Ni tror inte att det kan vara svårt att sälja ett hus med blåbetong? Är det något ni har funderat på?
  • Thursday
    LsH skrev 2010-10-31 21:20:42 följande:
    Ni tror inte att det kan vara svårt att sälja ett hus med blåbetong? Är det något ni har funderat på?
    Vi har inte köpt för att sälja, och med tanke på att värdena är bra så tror jag knappast att det är något probem. Blåbetong i sig är ju inte farligt, det är radonhalten som är det man ska titta på.
  • LsH
    Thursday skrev 2010-10-31 21:44:31 följande:
    Vi har inte köpt för att sälja, och med tanke på att värdena är bra så tror jag knappast att det är något probem. Blåbetong i sig är ju inte farligt, det är radonhalten som är det man ska titta på.

Var har ni för värden i erat hus? Gjorde ni en egen mätning innan ni köpte, eller hade säljaren nyss gjort en?

• Thursday
    LsH skrev 2010-10-31 21:51:59 följande:

Var har ni för värden i erat hus? Gjorde ni en egen mätning innan ni köpte, eller hade säljaren nyss gjort en?

Säljaren hade gjort en långtidsmätning, som blev klar efter att vi skrivit på papprena. Vi hade en klausul så att vi fick frånträda köpet efter att ha tagit del av resultatet, som låg runt 180.
  • LsH
    Thursday skrev 2010-10-31 21:53:34 följande:
    Säljaren hade gjort en långtidsmätning, som blev klar efter att vi skrivit på papprena. Vi hade en klausul så att vi fick frånträda köpet efter att ha tagit del av resultatet, som låg runt 180.
    Bra med klausul, det måste jag ta upp med mäklaren, för mätningen som är gjord gjordes för ca 16 år sedan så vi vill gärna göra en ny.
  • Thursday
    LsH skrev 2010-11-01 21:44:21 följande:
    Bra med klausul, det måste jag ta upp med mäklaren, för mätningen som är gjord gjordes för ca 16 år sedan så vi vill gärna göra en ny.
    Ska man göra en riktig långtidsmätning så ska dosorna sitta uppe två-tre månader under eldningssäsongen (oktober-april). Vi hade tur och säljaren hade satt upp dem i oktober och vi köpte i december så vi hade tur att få dem i samma veva som vi skrev kontrakt och besiktigade och så. Det är nog svårt att få en klausul där man får lov att backa från köpet tre månader senare?
  • Argo

Hus med blåbetong går bort direkt. Kommer radonet ur marken kan du hantera det något lättare men sitter det i väggarna är det inte enkelt.

Sverige har just nu ett gränsvärde på 200 bq/m3. WHO har ett värde på 100 och Sverige funderar, eller funderade, på att följa med nedåt. Frågan är bara om kostnaden för samhället vägs upp av den hälsovinst som uppstår.

http://www.socialstyrelsen.se/halsoskydd/nyheter/riktvardenforradonkommerattsesover

Vi har cancer i släkten så ett radonhus är inte aktuellt.

• LsH
    Thursday skrev 2010-11-01 21:48:33 följande:
    Ska man göra en riktig långtidsmätning så ska dosorna sitta uppe två-tre månader under eldningssäsongen (oktober-april). Vi hade tur och säljaren hade satt upp dem i oktober och vi köpte i december så vi hade tur att få dem i samma veva som vi skrev kontrakt och besiktigade och så. Det är nog svårt att få en klausul där man får lov att backa från köpet tre månader senare?
    Ja det kan nog vara svårt. Pratade med mäklaren och hon sa att det var väääldigt ovanligt med klausuler. Hon menar att man ska ta ev saneringskostnad i beräkningen när man budar.
  • Argo
    LsH skrev 2010-11-03 19:55:27 följande:
    Ja det kan nog vara svårt. Pratade med mäklaren och hon sa att det var väääldigt ovanligt med klausuler. Hon menar att man ska ta ev saneringskostnad i beräkningen när man budar.
    Sanering hit och sanering dit. Mätvärdena kan man ju få ned en bit men man klarar inte av att sanera (som i "nu blev det rent") utan det man gör är främst att man jobbar med bättre ventilation för att få bort radondöttrarna snabbt. Blåbetongen avger ju lika mycket oavsett.  

Det jag egentligen ville förmedla med mitt inlägg var att riktvärdet inte är satt på rent medicinska grunder utan att man har gjort en bedömining på tekniskt möjligt/kostnad för samhället som helhet också. Bara för att ett hus går under dagens svenska riktvärde på 200 så betyder det inte att det är medicinskt helt OK.
Svar på tråden Vad är er inställning till blåbetong?