• Anonym

Hur akut är en allergisk reaktion?

För flera år sen fick jag en allergisk reaktion av bedövningssprutan hos tandläkaren och det var tandläkaren som först såg det, för jag blev illröd i ansiket och fram på bröstet där jag låg i tandläkarstolen och jag själv märkte i samma stund att jag plötsligt inte kunde andas riktigt.

Tandläkaren sa till mej att kliva upp och gå och sätta mej i väntrummet och ringa efter skjuts till sjukhus.
    Väl där fick jag dricka nån vätska av nåt slag.
    Men hur akut är egentligen en sån här allergisk reaktion? Det var fruktansvärt att inte kunna andas som vanligt.
    Och vad kallas en sån här allergisk reaktion?
    Det som hände mej då har aldrig hänt förut och enligt journaler fick jag samma bedövning då som jag alltid har fått!
    Livrädd att gå till tandläkaren igen för jag vet att det jag måste ha gjort i min mun kräver bedövning och jag vill inte utsättas för det här igen, att få den andnöden jag fick då.
    Och kan jag vara säker på nästa gång att andnöden ger med sig efter ett tag? Eller vad kan en sån här allergisk reaktion egentligen innebära?

Nån som haft samma?

• Svar på tråden Hur akut är en allergisk reaktion?
  • Spanjoren

Det kallas anafylaktisk chock och är så allvarligt att du blir extremt högprioriterad inom sjukvården. De gånger jag har sökt akut har det räckt med mitt personnummer och orden "anafylaktisk chock" för att få omedelbar vård. Vi pratar nu, inte om trettio sekunder.

Så det verkar vara rätt allvarligt....

C´est la vie pero no se la toque
  • KajsaLiza

Jag tror att det kallas anafylaktisk chock och ja det ÄR allvarligt om du får andnöd!
    Förmodligen fick du cortison på sjukhuset (betapred).
    Jag tycker att det är konstigt att tandis tog så lätt på det.
    Ring till din läkare/vårdcentral och be dem kolla journalen vad det var som drabbade dig.Så vet du exakt vad det är som du inte tål. Ring sedan tandis och berätta(står nog något i den journalen också)Diskutera vilken bedövning som ni kan använda framöver så att du slipper drabbas på nytt.
    Lycka till!

• Anonym (Love)

Hur akut allergisk reaktion är beror juh på hur allvarlig reaktionen är. Att du blir röd i ansiktet är egentligen inte så allvarligt, men att din andning påverkas är ju allvarligt och räknas till "akut".

• Probably the best    in the

Nej, det var INGEN anafylaktisk chock. Får man det börjar kroppens vitala funktioner svikta, blodtrycket sjunker och du hade inte kunnat sitta och vänta i väntrummet, din tandläkare hade ringt ambulans och du hade fått adrenalin.
    Nu fick du Betapred att dricka (kortison) vilket är det vanliga vid en allergisk reaktion som inte är så allvarlig. Därmed inte sagt att du utan behandling ine kunnat bli mer allvarig på sikt, men du hamnade aldrig i chock. Hade läkaren ansett att din andning var allvarigt påverkad hade du fått mer medicin. Antar du fick stanna kvar på sjukhuset ett tag så de försäkrade sig om att reaktionen gick tillbaka?
    Man kan få allergiska reaktioner mot saker man fått tidigare. Oftast reagerar man inte allergiskt första gången man utsätts för nåt. Ex getingstick.
    Så att ge dig samma bedövning igen är vä kanske ingen hit, men det besutet ska ju tas av läkare.

• Probably the best    in the

Jo, att du började känna det jobbigt med andningen var ju troigen att du fick en loka reaktion i munnen och svullnade. Men reaktionen blev inte generell. Hade du fått samma bedövning på armen hade du svullnat rejält där istället och inte fått samma reaktion på andningen.
    (tolkat utifrån det du beskriver och en förklaring till varför du inte ficken anafylaktisk chock som flera felaktigt skrivit, man måste skilja på detta).

Svar på tråden Hur akut är en allergisk reaktion?