• Anonym (Orolig mor)

När får man en prick från kronofogden?

Min son fick ett brev från Kronofogden. Han hade slarvat med att betala en räkning trots påminnelse. Han betalade den direkt när brevet från Kronofogden kom.
    Kommer det att stå med i kreditupplysningar eller vad gäller?
    Han söker lägenhet just nu...syns det där att han fått brev från Fogden trots att det är betalt?

• Svar på tråden När får man en prick från kronofogden?
  • kakmamman

När den väl har kommit till kronofogden så får man en anmärkning, Ja.

Så fort man betalat hela skulden så räknas tiden ner...efter 3 år ska betalningsanmärkningen försvinna!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Anonym (Orolig mor)

Tack för ditt svar o en jättebra länk.
    Verkar ju tyvärr som om han har fått en betalningsanmärkning.
    Gissar att det kan bli problem med att få lägenhet då. Vet inte hur petiga dom är.

• sthlmsman77

om man läser på deras hemsida så står det att anmärkningen registreras först när kronofogden meddelat utslag så ovanstående stämmer ej

• Anonym
    Anonym (Orolig mor) skrev 2010-10-31 23:49:31 följande:
    Tack för ditt svar o en jättebra länk.
    Verkar ju tyvärr som om han har fått en betalningsanmärkning.
    Gissar att det kan bli problem med att få lägenhet då. Vet inte hur petiga dom är.
    Du kan ju stå som "betalare" på lägenheten =)
  • Anonym (Fd. skuldslav)

Kan du tänka dig att borga så kan det gå. Värre om du bor i Stockholm eller Göteborg, där kan värdarna välja o vraka...

• Anonym
    sthlmsman77 skrev 2010-10-31 23:50:24 följande:
    om man läser på deras hemsida så står det att anmärkningen registreras först när kronofogden meddelat utslag så ovanstående stämmer ej
    Hur menar du med det?
    När ärendet är klart så har man en anmärkning, punkt slut. Så klart inte anmärkningen blir klar så fort ett dokument i datan öppnas...
  • Anonym

man får bara en prick om man inte betalar inom tio dagra, jag vet för jag fick ingen när jag betalade in direkt o ringde o hörde med dom

• Anonym (Fd. skuldslav)
    sthlmsman77 skrev 2010-10-31 23:50:24 följande:
    OK, du har faktiskt rätt. Men iom att han betalade så har inte bestridit skulden och då :
    Om du inte protesterar mot kravet meddelar Kronofogdemyndigheten ett beslut, ett s.k. utslag i målet. Kreditupplysningsföretagen registrerar en betalningsanmärkning när beviset (utslaget) registreras i Kronofogdens register. Så det blev nog prick iaf...
  • kakmamman
    sthlmsman77 skrev 2010-10-31 23:54:07 följande:
    ja men man har tid på sig innan de meddelar utslag så läs igen
    Jaha, tänk om man endå hade vetat det ;P
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Anonym (Fd. skuldslav)

Jaja, orolig mor, ring o kolla imorgon. Jag hoppas ju att det inte är så men Kronolle är inte den mest förlåtande myndighet som finns. Meddela gärna hur det gick.

• Anonym

Det verkar ju inte som dom i lyxfällan får en prick, tex om dom betalar innom 10 dagar typ 30 000 kr i skulder. Såg senast förra veckan något gammalt avsnitt om något ungt par som hade fått brev från kf och dom fick ingen prick när dom sålde allt dom hade i princip och betalade igen.

• Anonym

Det beror på vad för brev han fick.
    Innan man får en prick så får man en upplysning om att dessa har skickat in ett krav till KF på detta beloppet, skriver man på det och skickar in det och betalar beloppet till fodringsägaren inom 10 dagar dras det tillbaka från KF och ingen prick i registret.
    Betalar du inte inom denna tiden så blir det ett utslag och man får en prick.

Är det från statliga fodringsägare får man en anmaning om betalning och sedan en prick.

Man får inte en prick bara sådär utan du måste själv skriva på att det stämmer eller överklaga, gör du inte det kommer det hem en från kronofogden så man får skriva på själv på de papper som de har med sig.

• Waldo

Det korrekta svaret är att man aldrig någonsin får en anmärkning från KFM

• kakmamman
    Waldo skrev 2010-11-01 15:48:05 följande:
    Det korrekta svaret är att man aldrig någonsin får en anmärkning från KFM
    En del får det, andra inte... En anmärkning hos KFM är en anmärkning överallt ;) på alla kreditupplysningar. ÄVEN om det inte är KFM som sätter anmärkningarna ;P
  • Waldo
    kakmamman skrev 2010-11-01 16:45:58 följande:
    En del får det, andra inte... En anmärkning hos KFM är en anmärkning överallt ;) på alla kreditupplysningar. ÄVEN om det inte är KFM som sätter anmärkningarna ;P
    Nu får du nog förklara närmare.

"En del får det och en del får det inte"  ?

"En anmärkning hos KFM är en anmärkning överallt"
    KFM utdelar som sagt inte anmärkningar och bara för att man finns i deras system betyder det inte att det har genererats en betalningsanmärkning hos UC
  • Mirva
    Från kronofogden.se :

"Jag har en skuld hos Kronofogden. Kan jag få en betalningsanmärkning?
    Det beror på vem du är skyldig pengar. Olika regler gäller beroende på till vem eller vilken din skuld är till. Skulder till stat eller kommun, kallas allmänna mål och gäller till exempel obetalda skatter, TV-avgifter, underhållsstöd, böter och studieskulder Skulder till privata fordringsägare, kallas enskilda mål och gäller till exempel banklån, hyror och kontokort

För de obetalda skulder som kallas för allmänna mål gäller att de kan lämnas till Kronofogden direkt för indrivning. Vid registrering av skulden i vårt register får Kreditupplysningsföretagen, som utfärdar betalningsanmärkningar, kännedom detta och registrerar en betalningsanmärkning.

Men som privatperson kan du slippa betalningsanmärkningen. Uppgiften om skulden kan bli sekretessbelagd om den regleras och det inte finns något ytterligare mål, eller att i vart fall två år förflutit sedan det målet kom in. För att sekretessen ska bestå förutsätts att ingen ny skuld kommer in de närmsta två åren. Kreditupplysningsföretagen måste då ta bort betalningsanmärkningen från sina register om uppgiften sekretessbeläggs. Blir skulden betald genom t.ex. utmätning eller avräkning, kommer dock beslutet om utmätning att vara offentligt eftersom beslut alltid är offentliga."

Hur har det gått TS?

• Mandy1980

Jag är inte säker på hur det är numera, men när jag fick ett brev från KFM, så ringde jag och frågade hur jag skulle göra... Jag betalade skulden och fick ett brev några dagar senare som bekräftade att ärendet var avslutat.

Jag har även bestridit brev från KFM, och lyckas undvika betalningsanmärkningar pga det.

DÄREMOT, när jag fick krav från CSN på 48 000:- kunde jag inte betala, då gick ärendet direkt till fogden och jag hade aldrig nån chans bestrida .... Så jag är rökt ändå. Shit happens, men livet går vidare och det är fullt möjligt att leva med betalningsanmärkning, då det  mesta i livet handlar om är förhandlingsbart.

Hyra i andra hand av någon privatperson tex.
    Kolla upp din son på www.ratsit.se, så vet du ju säkert sen.

Lycka till!

• Mirva
    Mandy1980 skrev 2010-11-01 23:08:09 följande:
    Jag är inte säker på hur det är numera, men när jag fick ett brev från KFM, så ringde jag och frågade hur jag skulle göra... Jag betalade skulden och fick ett brev några dagar senare som bekräftade att ärendet var avslutat.

Jag har även bestridit brev från KFM, och lyckas undvika betalningsanmärkningar pga det.

DÄREMOT, när jag fick krav från CSN på 48 000:- kunde jag inte betala, då gick ärendet direkt till fogden och jag hade aldrig nån chans bestrida .... Så jag är rökt ändå. Shit happens, men livet går vidare och det är fullt möjligt att leva med betalningsanmärkning, då det  mesta i livet handlar om är förhandlingsbart.

Hyra i andra hand av någon privatperson tex.
    Kolla upp din son på www.ratsit.se, så vet du ju säkert sen.

Lycka till!
    www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kreditupplysningslagen/starkare-integritetsskydd-vid-kreditupplysningar/
Svar på tråden När får man en prick från kronofogden?