• Coca cola light

Tipsa mig om bra mat att bjuda på vid trettioårsfest

Fyller 30 år om två veckor och ska ha cirka 30 gäster på middag. Har tänkt laga maten själv och vill nu ha tips om bra och god mat att bjuda på. Min första tanke var att bjda på någon matig soppa med hembakt bröd och olika ostar till. Skulle du uppfatta det som snålt om du fick soppa på en sådan fest?

Har du något annat tips på mat så snälla dela med dig av detta till mig.

• Svar på tråden Tipsa mig om bra mat att bjuda på vid trettioårsfest
  • Idun

Jag bjöd på soppor, bröd och massa goa ostar med kex och frukt på min examensmiddag förra veckan. Det var väldigt uppskattat. Men det var iof en eftermiddag så ingen sittning alltså. 
    Annars är väl sallader det klassiska. Eller plockmat; typ minipizzor, små pajer etc.  

• Coca cola light
    Idun skrev 2010-11-01 07:43:35 följande:
    Jag bjöd på soppor, bröd och massa goa ostar med kex och frukt på min examensmiddag förra veckan. Det var väldigt uppskattat. Men det var iof en eftermiddag så ingen sittning alltså. 
    Annars är väl sallader det klassiska. Eller plockmat; typ minipizzor, små pajer etc.  
    Vad hade du för soppor?
  • CoolJen

Jag hade ju inte förväntat mig att äta soppa om jag blev bortbjuden på 30 års kalas

• Zinara

Jag gjorde smörgåstårtor när jag fyllde 30. En med fisk, en med skaldjur, en med kött och en vegansk. Lite finare sallader med olika tillbehör till funkar. Eller en lättare buffé eller middag. Beror ju lite på hur många som ska komma vad som är praktiskt.

Hade fest för några år sen för 14 personer och bjöd då på 3-rätters middag med kall förätt och dessert óch varm huvudrätt. Några vänner till mig hde 7-rätters Nyårsmiddag och det var 12 bjudna plus dom 4 som fixade allt

• Idun

En morots- och chilisoppa och en vanlig potatis- och purjolök. Jag skrev i inbjudan att jag bjöd på soppa och ost- så man visste vad man skulle förvänta sig. Så bjöd jag på rött vin till. Det var många barn på kalaset också så jag anpassade lite soppa till dem. 

• Lilla pyret

När vi hade kombinerad 30 års-fest o dop bjöd vi på buffe för ca 30 personer.

Vi gjorde allt själva förrutom tårtorna som vi beställde (pga av tidsbrist).

Buffen bestod av:
    Caesarsallad med kycklingspett o hemlagad caesardressing
    Couscoussallad o varmröktlax o två olika kalla såser
    Små portionspajer med räkor o lax
    Små portionspajer med kantarell o bacon
    Tacopaj o vanlig sallad
    Brytbröd o ett grovt bröd
    Ost , kex o frukter.
    Kan ha glömt något nu.... :)

Det var mycket uppskattat o alla fick sina favoriter!
    Tycker att det är jätte roligt att planera, fixa o laga. De svåraste är ju att veta hur mycket man skall göra....

• Göteborgstjej

Jag har bjudit på en majssoppa på fest - det är en soppa som man serverar en massa tillbehör till, och så lägger alla i det just DE vill ha. Jättebra bjudmat och pga alla tillbehören så känns det inte fjuttigt alls! Tillbehören är typ krutonger, rostad paprika, räkor, kycklingstrimlor och fler sakr som jag inte kommer ihåg utan att leta upp receptet

Jätterolig bjudmat tycker jag - allt beror ju på vad för soppa man serverar och hur man serverar den.

En supergod fisksoppa med räkor skulle jag också tycka var bra att bjuda på - jättelätt att förbereda. Man bara "slänger i" fisken strax innan man ska äta - och resten kan man förbereda.

Hojta om du vill ha recept på majsssoppan elelr en supergod fisk/räksoppa - isåfall får jag rota lite...

• Helena77

När jag fyllde 30 hade vi buffè med potatissallad,skinka,rostbiff,salami,bröd,sallad mm och när mannen fyllde 30 hade vi tacobuffè med en massa tillbehör.
    Jag tycker att det är det bästa att bjuda på eftersom dom flesta tycker om det.
    Annars pajer med sallad och bröd.

• Ann Lee

Göteborgstjejs tips om olika tillbehör till soppan är toppen!
    Ta gärna en vegetarisk soppa som bas... majssoppa som hon skriver eller varför inte en tomatsoppa? Och sen en massa mumsiga tillbehör att lägga i soppan. Du kan även ha t.ex. grillade grönsaksspett eller kycklingspett, räkspett eller dylikt som tillbehör till soppan.

Jag skulle inte alls tycka det var snålt på något sätt om jag blev bjuden på soppa. Mumsigt och gott!

Svar på tråden Tipsa mig om bra mat att bjuda på vid trettioårsfest