• Lyckomia

Hur tog ni er hem från BB...

utan bil?

Det här kanske är en superdum fråga men det slog mig härromdagen och jag måste fråga. Min sambo och jag bor i Stockholm och har ingen bil och har inga planer på att skaffa en så länge vi bor här. Därav tänker vi inte köpa någon bilbarnstol heller. Ni som inte heller har bil, hur tar man sig smidigast hem från BB utan bil? Är det bussen som gäller eller? 

• Svar på tråden Hur tog ni er hem från BB...
  • Ebba77

Tog taxi! Man kan hyra babysitter för 100 kronor för en hel vecka.

• kmn2

Vi promenerade.
    Bor dock bara tio minuter från SÖS.

• viseversa

Med första barnet så körde sambons syster hem oss i sin bil. Med andra barnet tog vi en taxi. Bad om en med barnstol för spädbarn.

• Lyckomia
    Ebba77 skrev 2010-11-01 10:05:12 följande:
    Tog taxi! Man kan hyra babysitter för 100 kronor för en hel vecka.
    Var kan man hyra såna? Finns nån hemsida?
  • KMJ

Kan ju vara värt att skaffa en bilbarn stol endå till er lilla. På blocket kan du hitta en för runt två hundra.

Skönta att ha egen om ni måste ta taxi eller ska resa med någon bekant. I fall ni måste åka till Akuten eller något annat broskande så kanske det inte är självklart att få tag på en taxi som har bilbarnstol för spädbarn, det måste beställas i för väg i så fall.

• Saga09

vi åkte med taxi - det var enklast.
    Gå efter kejsarnsitt var liksom inget alternativ :)

• DizNick
    Lyckomia skrev 2010-11-01 10:04:29 följande:
    utan bil?

Det här kanske är en superdum fråga men det slog mig härromdagen och jag måste fråga. Min sambo och jag bor i Stockholm och har ingen bil och har inga planer på att skaffa en så länge vi bor här. Därav tänker vi inte köpa någon bilbarnstol heller. Ni som inte heller har bil, hur tar man sig smidigast hem från BB utan bil? Är det bussen som gäller eller? 
    Vi körde bil;)

Men kan verkligen rekommendera att köpa ett babyskydd ändå. Min syster och hennes sambo hade inga körkort när de fick barn, men har användt stolen flitigt då de åkt med andra. Finns billiga begagnade eller så kan man hyra från föräkringsbolag eller BB.
  • KMJ

Har något svagt minne av att man kan låna/hyra bilbarnstol för hem färd på vissa BB du kan ju kolla upp det.

När min första föddes hade vi inte bil, men det var tur att vi hade skaffat en egen bilbarnstol en då vårt barn hade en infektion och vi de första 4 dagarna hemma var tvugna att åka tillbaka neonatal två gånger per dag. Vi åkte taxi eller fick hjälp med körning av bekanta.  

• Lyckomia

Kikade på Blocket och det kan kanske vara värt att slänga några hundralappar på en sån ändå.

• KMJ
    KMJ skrev 2010-11-01 10:14:00 följande:
    Har något svagt minne av att man kan låna/hyra bilbarnstol för hem färd på vissa BB du kan ju kolla upp det.

När min första föddes hade vi inte bil, men det var tur att vi hade skaffat en egen bilbarnstol en då vårt barn hade en infektion och vi de första 4 dagarna hemma var tvugna att åka tillbaka neonatal två gånger per dag. Vi åkte taxi eller fick hjälp med körning av bekanta.  
    ledsen för min kassa stavning .....Tungan ute
  • Ebba77

Det är inte värt att köpa en babylift om man itne kommer använda den. Den används så kort tag!!! finns det t bana å bra kommunikationer behövs det ingen. De har ju dessutom inga planer på att köpa bil.

• DizNick
    Ebba77 skrev 2010-11-01 10:18:44 följande:

Det är inte värt att köpa en babylift om man itne kommer använda den. Den används så kort tag!!! finns det t bana å bra kommunikationer behövs det ingen. De har ju dessutom inga planer på att köpa bil.

Tänk på att du aldrig kan åka bil med din bebis utan den. Är helt klart värt 200-500kr. 
Svar på tråden Hur tog ni er hem från BB...